Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU603 | ÇAĞDAŞ SİYASAL SİSTEM ANALİZİ | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | DOKTORA, TYY: + 8.Düzey, EQF-LLL: 8.Düzey, QF-EHEA: 3.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Prof.Dr. YAVUZ ÇİLLİLER |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı öğrencilerin farklı siyasi sistemlerin karşılaştırmalı analizi hakkında uzmanlaşmalarını sağlamak ve öğrencilere bu konu ile ilgili kavramları, kategorileri ve analitik teknikleri öğretmektir. Ayrıca, bu dersin amaçlarından biri de öğrencilerin kendi araştırma sonuçlarına ulaşırken disiplinli bir yöntem uygulayabilmelerini sağlamaktır. |
İçerik: | Bu derste modern toplumla birlikte ortaya çıkan farklı siyasal sistemlerin ve bu sistemleri ortaya çıkaran tarihsel, politik, ekonomik koşullar ışığında günümüz siyasal sistemleri hakkında derinlemesine karşılaştırmalar yapılmaktadır. Ders bir yandan öğrencinin, dünyanın farklı coğrafyalarındaki çağdaş siyasi sistemleri tanımasına ve karşılaştırmasına diğer yandan da bu farklı sistemleri ortaya çıkaran toplumsal, politik ve ekonomik faktör ve süreçler hakkında derinlemesine analiz yapabilmesine olanak sağlayacak biçimde tasarlanmıştır |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Karşılaştırmalı yöntem modellerini ve analiz tekniklerini doğru olarak kullanır. |
Analitik düzeyde devletlerin temel kurumlarını (yasama, yürütme ve yargı) karşılaştırmalı olarak inceler. |
Devlet ve toplum arasındaki ilişki ( siyasal kültür) açısından siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları yorumlar. |
Çağdaş bir siyasal sistemi; devlet kurumları, siyasal partiler ve sivil toplum arasındaki etkileşimler açısından değerlendirir. |
Çağdaş bir siyasal sistemi; siyasal rejimler (demokrasi, otoriteryanizm ve totaliteryanizm) açısından inceler ve nedensel dinamiklerini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Giriş ve Genel Kavramlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | - | Karşılaştırmalı Yöntem Tasarımları: Olabildiğince Benzer Sistemler Tasarımı ve Olabildiğince Farklı Sistemler Tasarımı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | - | Yönetim Şekilleri, Devlet Türleri, Hükümet Sistemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | - | Siyasal Rejimler (Demokrasiler, Otoriteryanizm ve Totaliteryanizm) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | - | Öğrenci Sunumu: John Stuart Mill - A System of Logic | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | - | Öğrenci Sunumu: Theda Skocpol - Devletler ve Toplumsal Devrimler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | - | Öğrenci Sunumu: Juan Linz, Alfred Stepan - Demokratik Geçiş ve Konsolidasyon Sorunları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Delegatif Demokrasi, Seçimli, Rekabetçi ve Tam Otoriteryanizmler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | - | Dikey-Yatay Paylaşım Modelleri İlişkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | - | Analiz Çerçevesi: Siyasi Tarih ve Siyasal Kurumlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | - | Analiz Çerçevesi: Siyasal Kültür ve Kurumlararası (Bürokrasi, Sivil Toplum, Siyasal Partiler ve Devlet organları arası) Etkileşim | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | - | Öğrenci Sunumu: Siyasal Sistem Vaka (Ülke) Analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | - | Öğrenci Sunumu: Siyasal Sistem Vaka (Ülke) Analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | - | Genel Değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Roskin, M. G. (2016), Çağdaş Devlet Sistemleri, Adres Yayınları. |
Aykaç, B. (2015), Çağdaş Siyasal Sistemler, Alter Yayıncılık. |
Powell, G. B. , Dalton, R.J. ve Strøm, K. (2011), Comparative Politics Today: A World View, Longman. |
Ataöv, T. (2014), Federasyon Başkanlık Yarı-Başkanlık, Destek Yayınları. |
Yazıcı, S. (2016), Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
Hauss, C. (2012), Comparative Politics: Domestic Responses to Global Challenges, Wadsworth. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin kavram ve kuramları tarihsel çerçeve içerisinde ve karşılaştırmalı olarak açıklar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
1 | |||||
2 |
Alanındaki olgular hakkında bilimsel ve disiplinler arası araştırma yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında ilgi duyduğu kavram, kuram ve olgular hakkında uzmanlaşır ve geleceğe yönelik öngörüler geliştirir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin olguları incelemek için kaynak taraması yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanır.
|
4 | |||||
2 |
Güncel teknolojiyi kullanarak alanındaki olgular hakkında betimsel ve keşifsel araştırmalar yapar ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
|
3 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgi ve bulguları sebep-sonuç ilişkisi ve eleştirel yaklaşım çerçevesinde analiz eder.
|
4 | |||||
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair kuramsal veya uygulamadaki boşlukları tanımlar ve çözüm önerileri getirir.
|
3 | |||||
3 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri hedeflediği meslekte nasıl kullanacağı hakkında fikirler üretir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri etkili sunum ve iletişim teknikleri kullanarak aktarır.
|
4 | |||||
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgileri proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerine yöneltir.
|
3 | |||||
3 |
Yabancı dilde kaynak taraması yapar, gündemi takip eder ve yazılı-sözlü çalışmalar üretir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kaynaklardan edindiği bilginin işlenmesi ve aktarılmasında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere saygılı hareket eder.
|
4 | |||||
2 |
Yaşamboyu öğrenme ilkesi çerçevesinde alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalarını yönlendirir.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 3 | 39 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 155 |
Genel Toplam | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |