TR EN

ÇAĞDAŞ SİYASAL SİSTEM ANALİZİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SBU603 ÇAĞDAŞ SİYASAL SİSTEM ANALİZİ 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi DOKTORA, TYY: + 8.Düzey, EQF-LLL: 8.Düzey, QF-EHEA: 3.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. YAVUZ ÇİLLİLER
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı öğrencilerin farklı siyasi sistemlerin karşılaştırmalı analizi hakkında uzmanlaşmalarını sağlamak ve öğrencilere bu konu ile ilgili kavramları, kategorileri ve analitik teknikleri öğretmektir. Ayrıca, bu dersin amaçlarından biri de öğrencilerin kendi araştırma sonuçlarına ulaşırken disiplinli bir yöntem uygulayabilmelerini sağlamaktır.
İçerik: Bu derste modern toplumla birlikte ortaya çıkan farklı siyasal sistemlerin ve bu sistemleri ortaya çıkaran tarihsel, politik, ekonomik koşullar ışığında günümüz siyasal sistemleri hakkında derinlemesine karşılaştırmalar yapılmaktadır. Ders bir yandan öğrencinin, dünyanın farklı coğrafyalarındaki çağdaş siyasi sistemleri tanımasına ve karşılaştırmasına diğer yandan da bu farklı sistemleri ortaya çıkaran toplumsal, politik ve ekonomik faktör ve süreçler hakkında derinlemesine analiz yapabilmesine olanak sağlayacak biçimde tasarlanmıştır

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Karşılaştırmalı yöntem modellerini ve analiz tekniklerini doğru olarak kullanır.
Analitik düzeyde devletlerin temel kurumlarını (yasama, yürütme ve yargı) karşılaştırmalı olarak inceler.
Devlet ve toplum arasındaki ilişki ( siyasal kültür) açısından siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları yorumlar.
Çağdaş bir siyasal sistemi; devlet kurumları, siyasal partiler ve sivil toplum arasındaki etkileşimler açısından değerlendirir.
Çağdaş bir siyasal sistemi; siyasal rejimler (demokrasi, otoriteryanizm ve totaliteryanizm) açısından inceler ve nedensel dinamiklerini analiz eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Giriş ve Genel Kavramlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 - Karşılaştırmalı Yöntem Tasarımları: Olabildiğince Benzer Sistemler Tasarımı ve Olabildiğince Farklı Sistemler Tasarımı Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 - Yönetim Şekilleri, Devlet Türleri, Hükümet Sistemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 - Siyasal Rejimler (Demokrasiler, Otoriteryanizm ve Totaliteryanizm) Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 - Öğrenci Sunumu: John Stuart Mill - A System of Logic Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 - Öğrenci Sunumu: Theda Skocpol - Devletler ve Toplumsal Devrimler Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 - Öğrenci Sunumu: Juan Linz, Alfred Stepan - Demokratik Geçiş ve Konsolidasyon Sorunları Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 - Delegatif Demokrasi, Seçimli, Rekabetçi ve Tam Otoriteryanizmler Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 - Dikey-Yatay Paylaşım Modelleri İlişkileri Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 - Analiz Çerçevesi: Siyasi Tarih ve Siyasal Kurumlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 - Analiz Çerçevesi: Siyasal Kültür ve Kurumlararası (Bürokrasi, Sivil Toplum, Siyasal Partiler ve Devlet organları arası) Etkileşim Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 - Öğrenci Sunumu: Siyasal Sistem Vaka (Ülke) Analizi Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 - Öğrenci Sunumu: Siyasal Sistem Vaka (Ülke) Analizi Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 - Genel Değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Roskin, M. G. (2016), Çağdaş Devlet Sistemleri, Adres Yayınları.
Aykaç, B. (2015), Çağdaş Siyasal Sistemler, Alter Yayıncılık.
Powell, G. B. , Dalton, R.J. ve Strøm, K. (2011), Comparative Politics Today: A World View, Longman.
Ataöv, T. (2014), Federasyon Başkanlık Yarı-Başkanlık, Destek Yayınları.
Yazıcı, S. (2016), Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Hauss, C. (2012), Comparative Politics: Domestic Responses to Global Challenges, Wadsworth.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin kavram ve kuramları tarihsel çerçeve içerisinde ve karşılaştırmalı olarak açıklar.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
1
2
Alanındaki olgular hakkında bilimsel ve disiplinler arası araştırma yapar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında ilgi duyduğu kavram, kuram ve olgular hakkında uzmanlaşır ve geleceğe yönelik öngörüler geliştirir.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin olguları incelemek için kaynak taraması yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanır.
4
2
Güncel teknolojiyi kullanarak alanındaki olgular hakkında betimsel ve keşifsel araştırmalar yapar ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanır.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
3
2
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgi ve bulguları sebep-sonuç ilişkisi ve eleştirel yaklaşım çerçevesinde analiz eder.
4
2
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair kuramsal veya uygulamadaki boşlukları tanımlar ve çözüm önerileri getirir.
3
3
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri hedeflediği meslekte nasıl kullanacağı hakkında fikirler üretir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri etkili sunum ve iletişim teknikleri kullanarak aktarır.
4
2
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgileri proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerine yöneltir.
3
3
Yabancı dilde kaynak taraması yapar, gündemi takip eder ve yazılı-sözlü çalışmalar üretir.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kaynaklardan edindiği bilginin işlenmesi ve aktarılmasında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere saygılı hareket eder.
4
2
Yaşamboyu öğrenme ilkesi çerçevesinde alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalarını yönlendirir.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 3 39
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 155
Genel Toplam 155
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0