Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EFS505 |
POLİTİK EKONOMİ |
1 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi BAŞAK ÖZARSLAN DOĞAN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı; politika ve iktisadın kesişiminden faydalanarak ortak sorunlara yönelik politika ve piyasa çözümleri üretmektir. |
İçerik: |
Politikanın iktisat bilimi içindeki yerinin belirtilmesi. Politika ve İktisat alanının kesişimi sonucu ortaya çıkabilecek sorunların açıklanması. Sorunlara yönelik politik ve siyasi çözüm önerilerinin sunulması. Ekonomide krizlerin politik iktisada etkisinin analiz edilmesi. Politik iktisat içinde şirketlerin, hane halkının ve devletin rolünün tanımlanması. Maliye ve para politikalarının politik iktisada etkisinin açıklanması. Tarihsel süreç içerisinde ekonomi kuramlarının ve politik konjontür teorisinin açıklanması. Türkiye’ de politik iktisadın konumunun belirtilmesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Politikanın ve politik iktisadın genel iktisattaki yerlerini açıklayabilme. |
Ekonomide ortaya çıkan sorunlara, politik ve piyasa çözümlerinin getirilebilmesi. |
Politik iktisatta hane halkı, şirket ve devlet rollerin tam belirlenmesi. |
Uygulanan para ve maliye politikalarının analiz edilebilmesi. |
Konjonktür teorilerinin tarihsel süreç içerisinde analizinin yapılması. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma |
Ders Tanıtımı |
Ders, Tartışma |
2 |
Okuma |
İktisat ile politikanın kesişimi.Sorunların Belirtilmesi |
Ders, Tartışma |
3 |
Okuma |
Ortak sorunlara politik ve piyasa çözümleri |
Ders, Tartışma |
4 |
Okuma |
Ortak sorunlara politik ve piyasa çözümleri |
Ders, Tartışma |
5 |
Okuma |
Ekonomik krizler politikası |
Ders, Tartışma |
6 |
Okuma |
Politik iktisatta şirketler ve emek gücü |
Ders, Tartışma |
7 |
Okuma |
Politik iktisatta şirketler ve emek gücü |
Ders, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma |
Çokuluslu şirketler |
Ders, Tartışma |
10 |
Okuma |
Düzenleme, para ve maliye politikası |
Ders, Tartışma |
11 |
Okuma |
Düzenleme, para ve maliye politikası |
Ders, Tartışma |
12 |
Okuma |
Smith, Malthus, Ricardo, Marx, Schumpeter, Keynes ve Polanyi gibi kuramcılar doğrultusunda tarihsel süreçte ekonomi kuramları |
Ders, Tartışma |
13 |
Okuma |
Smith, Malthus, Ricardo, Marx, Schumpeter, Keynes ve Polanyi gibi kuramcılar doğrultusunda tarihsel süreçte ekonomi kuramları |
Ders, Tartışma |
14 |
Okuma |
Politik Konjontür Teorisi |
Ders, Tartışma |
15 |
Okuma |
Politik Konjontür Teorisi |
Ders, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Jevons, W.S., (2005), Political Economy, London |
Vural,S., Politik İktisat, Beta Basım Yayın 2005 |
Von B. Clift Comparative Political Economy: States, Markets and Global Capitalism, 2014. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekonomi ve finans ile ilgili temel ve ileri düzey konuları özetleme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Ekonomi ve finansla ilgili teorileri tanımlama.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Uluslararası ekonomi ve uluslararası finans konularında bilgi sahibi olma.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekonomi ve Finansın diğer disiplinlerle ilişkisini yorumlama.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekonomi ve finansa ilişkin güncel olayları yorumlama.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası ekonomi politikalarına ilişkin fikir yürütme.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekonomik ve finansal analizler yapma.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Ekonomik ve finansal rapor hazırlama
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili literatürü etkin biçimde tanır
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alanı ile ilgili konularda niteliksel ve niceliksel araştırmalar yapma.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Veri toplama tekniklerini bilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekonomi ve finans alanı ile ilgili yeni kuramsal ve pratik yaklaşımları tanıma.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenme felsefesini benimseme.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Türkçe´yi kurallara uygun ve etkili bir biçimde yazılı ve sözlü iletişimde kullanma
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Economik ve finansal olgularım toplumsal etkilerini kavrar.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Makroekonomik değişkenlerin yapısı ve özelliklerine dair bilgilerini sürekli geliştirme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Büyüme, yatırım, enflasyon, faiz oranları, işsizlik, döviz kuru ve uluslararası ticaret gibi ekonomik ve finansal kavramların aralarındaki ilişkileri kavrama ve yorumlama.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
5 |
2 |
10 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
3 |
5 |
15 |
Ara Sınav |
2 |
5 |
10 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
53 |
0 |
149 |
|
Genel Toplam |
149 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|