| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| SOB508 | TOPLUMSAL CİNSİYET ÇATIŞMALARI | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu ders toplumsal cinsiyet ve aile üzerine sosyolojik kuramların incelenmesini amaçlamaktadır. Toplumsa |
| İçerik: | Aile kavramı, toplumsal cinsiyet teorileri, Türkiye’de kadının konumlandırılması, iş yaşamında toplumsal cinsiyetin etkileri, feminist düşünceler ve erkeklik kimlikleri tartışılmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Aile ve toplumsal cinsiyet kavramlarının sosyolojik açıdan anlamlarını kavrar. |
| Farklı perspektiflere ait görüşleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
| Sosyal yaşamın her alanında aile ve toplumsal cinsiyet normlarının etkilerini anlar. |
| Kadın ve erkek rollerinin farklılıkları ile bu farkların çeşitli alanlardaki sonuçlarını tartışma becerisi kazanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | Toplumsal Cinsiyet nedir? Toplumsal Cinsiyete genel bir bakış. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 2 | - | Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 3 | - | Kadın ve Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 4 | - | Edebiyatta Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 5 | - | Ekonomik Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 6 | - | Sosyal Politika ve Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 7 | - | Kent Politikaları ve Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 8 | - | Medya ve Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 9 | - | Beden Politikaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | - | Judith Butler ve Queer Teori | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 12 | - | Erkeklik Çalışmaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 13 | - | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Kadına Yönelik Şiddet | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 14 | E | Feminist Araştırmalar ve Türkiye Feminizm Tarhi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 15 | - | Dönem Değerlendirmesi ve Finale Hazırlık | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| H. Akyüz, Kurumlar Sosyolojisi, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2008, ss: 103–142. |
| A. Giddens, Sosyoloji, Kırmızı Yayınevi, İstanbul, 2008, ss: 244–289. |
| M. Slattery, Sosyolojide Temel Fikirler, Sentez Yayınları. İstanbul, 2007, ss: 137–152 ve ss: 341–352. |
| K. Bhasin ve N. S. Khan, Toplumsal Cinsiyet “Bize Yüklenen Roller”, Kadav Yayınları, İstanbul, 2003, ss. 1–18.; C. P. Kottak, Antropoloji: İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış. Ütopya Yayınevi. İstanbul, 2008, ss: 441–464. M. Türköne, “Kavramlar ve Kuramsal Çerçeve”, Eski Türk Toplumunun Cinsiyet Kültürü. Ark Yayınevi. Ankara. 1995, ss: 7–65. |
| A. Kadıoğlu, “Cinselliğin İnkarı: Büyük Toplumsal Projelerin Nesnesi Olarak Türk Kadınları”. Hacımirzaoğlu, A. B. 75 yılda Kadınlar ve Erkekler. Tarih Vakfı Yayınları. İstanbul. 1998. ss.89-100. F. Berktay, “Türkiye’de Kadın Hareketi: Tarihsel Bir Deneyim”, Kadın Hareketinin Kurumlaşması. Metis Yayınları. İstanbul. 1994, ss: 18–27. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrendiği temel sosyolojik bilgi aracılığıyla, toplumsal sorunlar ile ilgili tartışır.
|
||||||
| 2 |
Öğrendiği sosyolojik teoriler aracılığıyla toplumsal hayata ilişkin varsayımlarda bulunur.
|
||||||
| 3 |
Toplumsal sorunlar ile ilgili klasik ve çağdaş sosyoloji teorilerini birbiriyle karşılaştırır.
|
||||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Üzerinde çalışmak istediği araştırma konusuna edindiği kuramsal bilgi aracılığıyla temel oluşturur
|
||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Toplumsal sorunlar içerisinden kendisine bir araştırma konusu seçerek, spesifik bir konunun toplumsal değerini belirler.
|
||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İlgilendiği bir toplumsal sorunla ilgili edindiği teorik bakış açısı aracılığıyla yazı yazar.
|
||||||
| 2 |
Araştırmalarına başlarken çalışmasını bilimsel metodolojiye uygun olarak tasarlar.
|
||||||
| 3 |
Elde ettiği temel sosyolojik birikim aracılığıyla bir tez/proje önerisi hazırlar.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Lisansüstü eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerileri akademik gelişimi boyunca dikkate alır.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak bilimsel güvenilirliği hayat boyu dikkate alır.
|
||||||
| 2 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak araştırmalarında nesnel davranır.
|
||||||
| 3 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak yapacağı tez veya proje çalışmasını toplumsal sorunlarla ilgili bir çalışma olarak geliştirir.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bir sosyal bilimci olarak toplumsal sorunların çok yönlülüğünü dikkate alır ve bu sorunların çözümünde diğer disiplinlerle işbirliği yapar.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında yaptığı tez veya proje çalışmasından elde ettiği nitel ve nicel verileri analiz eder.
|
||||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 14 | 4 | 56 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 46 | 0 | 176 |
| Genel Toplam | 176 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |