Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOB515 | KÜLTÜR SOSYOLOJİSİ: YÜKSEK KÜLTÜR, POPÜLER KÜLTÜR VE ALT KÜLTÜR | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi RAHEB MOHAMMADI GHANBARLOU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrencilerin kültür kavramına ilişkin kuramsal yaklaşımları öğrenerek, günümüzde kültür ve türleri üzerine yürütülen tartışmaları bilmesidir. |
İçerik: | Bu dersin içeriğini; kültür kavramının ne olduğu, klasik sosyologlarda kültür kavramına yaklaşım, Frankfurt Okulu ve kültür endüstrisi, küreselleşme ve kültür, popüler kültür, yüksek kültür, alt kültür ile Türkiye’de kültür araştırmaları oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kültür kavramına ilişkin klasik sosyologların getirdiği yaklaşımları birbiriyle karşılaştırır. |
Kültür türlerinden popüler kültür, yüksek kültür ve alt kültür kavramları üzerine tartışma yürütür. |
Kültür sosyolojisine ilişkin öğrendiği temel yaklaşımları içinde yaşadığı toplumdan örneklerle geliştirir. |
Popüler kültür kavramına ilişkin teorik bilgiyi medya, müzik vb. alanlardan örneklerle destekler. |
Kültür kavramına ilişkin teorik tartışmaları Türkiye ile ilgili tartışmalara uyarlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin Tanıtımı Kültür nedir? | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kaynak okuma | Kültür Sosyolojinin Temel Problemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak okuma | Klasik kuramlarda kültür kavramı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak okuma | Eylem olarak kültür: Sembolik Etkileşimcilik ve Dramaturji Kuramı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak okuma | Eylem olarak kültür: Fenomenoloji ve Etnometodoloji | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak okuma | Batı Marksizm, Frankfurt okulu ve kültür endüstrisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak okuma | Batı Marksizm, Frankfurt okulu ve kültür endüstrisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Kültür, Yapı ve Aktör | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak okuma | Küreselleşme: Yerel kültür ve küresel kültür | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak okuma | Popüler Kültür | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak okuma | Yüksek Kültür | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak okuma | Alt Kültür | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak okuma | Türkiye’de kültür araştırmaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak okuma | Genel tekrar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Smith, Philip. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayıncılık |
Bottomore, Tom. (2016). Frankfurt okulu ve eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları |
Tomlinson, John. (2013). Küreselleşme ve kültür. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
Turner, Bryan S. (1956). Essays on the sociology of culture; collected works of Karl Mannheim. USA: Routledge |
Gans, H. (2008). Popular culture and high culture: An analysis and evaluation of taste. Basic Books. |
ŞAHİN, M. C. (2005). Türkiye de Gençliğin Toplumsal Kimliği ve Popüler Tüketim Kültürü. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2). |
Gans, H. J., & İncirlioğlu, E. O. (2007). Popüler kültür ve yüksek kültür. Yapı Kredi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği temel sosyolojik bilgi aracılığıyla, toplumsal sorunlar ile ilgili tartışır.
|
||||||
2 |
Öğrendiği sosyolojik teoriler aracılığıyla toplumsal hayata ilişkin varsayımlarda bulunur.
|
||||||
3 |
Toplumsal sorunlar ile ilgili klasik ve çağdaş sosyoloji teorilerini birbiriyle karşılaştırır.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üzerinde çalışmak istediği araştırma konusuna edindiği kuramsal bilgi aracılığıyla temel oluşturur
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal sorunlar içerisinden kendisine bir araştırma konusu seçerek, spesifik bir konunun toplumsal değerini belirler.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İlgilendiği bir toplumsal sorunla ilgili edindiği teorik bakış açısı aracılığıyla yazı yazar.
|
||||||
2 |
Araştırmalarına başlarken çalışmasını bilimsel metodolojiye uygun olarak tasarlar.
|
||||||
3 |
Elde ettiği temel sosyolojik birikim aracılığıyla bir tez/proje önerisi hazırlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisansüstü eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerileri akademik gelişimi boyunca dikkate alır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak bilimsel güvenilirliği hayat boyu dikkate alır.
|
||||||
2 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak araştırmalarında nesnel davranır.
|
||||||
3 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak yapacağı tez veya proje çalışmasını toplumsal sorunlarla ilgili bir çalışma olarak geliştirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sosyal bilimci olarak toplumsal sorunların çok yönlülüğünü dikkate alır ve bu sorunların çözümünde diğer disiplinlerle işbirliği yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında yaptığı tez veya proje çalışmasından elde ettiği nitel ve nicel verileri analiz eder.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |