TR EN

FOOD MICROBIOLOGY AND FOOD SAFETY DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY248E FOOD MICROBIOLOGY AND FOOD SAFETY 4 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. DİLARA SERARSLAN YILMAZ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Gıda ile ilgili önemli mikroorganizmalar hakkında bilgi edinmek, gıdadaki mikroorganizmaların sayımı ve kontrolü için çeşitli teknikleri öğrenmek; farklı mikroorganizmaların gıda bozulmalarındaki ve gıda kaynaklı hastalıklardaki rolünü anlamak; mikrobiyolojik kalite kontrolünü kavrayarak, gıda güvenliği ve hijyenini sağlamak; gıda güvenliği kurallarını ve ilgili yasal düzenlemelerini anlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Mikrobiyal gelişme, mikrobiyal gelişmeyi etkileyen içsel ve dışsal faktörler, gıda fermantasyonunun prensipleri ve faydalı mikropların rolü, mikroorganizmaların besin bozulmalarında rolü, patojenik mikroorganizmalar, enfeksiyon ve intoksikasyon, mikotoksin, virüs ve parazitler, mikrobiyal gelişmeyi kontrol eden ilkeler, nitel ve nicel mikrobiyolojik analizler.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Besinlerde mikroorganizmaların gelişmesi için gerekli şartları açıklar.
Besin muhafaza yöntemlerinin temel ilkelerini tartışır.
Besin güvenliğinin sağlanmasında gerekli temel ilkeleri uygular.
Besin kaynaklı patojenleri açıklar.
Mikroorganizmaların besinlere bulaşma yollarını açıklar.
Besin güvenliği ile ilgili sistemleri açıklar.
Besin mikrobiyolojisi temel analizlerini uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin mikrobiyolojisine giriş Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mikroorganizmaların besinlere bulaşma yolları AAnlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mikroorganizmaların besinlerde gelişimini etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gıda bozulmaları ve gıda kaynaklı hastalıklara giriş Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gıda kaynaklı bakteriyel enfeksiyon etkenleri I Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gıda kaynaklı bakteriyel enfeksiyon etkenleri II Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gıda kaynaklı viral enfeksiyon etkenleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gıda kaynaklı paraziter enfeksiyon etkenleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besinlerde bulunan mikotoksinler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Fermantasyon ve fermente gıdalar Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin güvenliğini sağlama yolları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gıda muhafaza yöntemleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gıda güvenliği ve kalite yönetim sistemleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Ders tekrarı Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Schmidt, R. H., & Rodrick, G. E. (2003). Food safety handbook. John Wiley & Sons.
Marriott, N. G., Gravani, R. B., & Schilling, M. W. (2006). Principles of food sanitation (Vol. 413). New York: Springer.
B. Ray (2003). Fundamental Food Microbiology. 3th Edition, CRC Press.
Hayes, P. R., & Forsythe, S. J. (Edition 3, Illustrated, Reprint). (2013). Food Hygiene, Microbiology and HACCP. Springer.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, beslenme ve diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
4
2
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullananır.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını değerlendirir.
3
2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olunan bilgi ve yetenekleri uygular.
5
2
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeterli yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
2
2
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
0
2
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
0
3
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
0
4
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
0
5
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 107
Genel Toplam 107
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0