| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi | 
|---|---|---|---|---|---|
| BEY150 | BİYOKİMYA | 2 | 2 | 2 | 3 | 
DERS BİLGİLERİ | 
                        |
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe | 
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Veriliş Şekli | - | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK GÜNEYLİ | 
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok | 
AMAÇ VE İÇERİK | 
                        |
|---|---|
| Amaç: | Temel biyokimyasal reaksiyonları hücresel seviyede ayırt etme ve patolojik olayları açıklamaya ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. | 
| İçerik: | Moleküllerin yapı ve tasarımı, protein, karbonhidrat ve lipid metabolizmaları ve klinik önemi, enzimlerin klinik tanıda yeri, sıvı ve elektrolit dengesi, vitamin ve eser elementlerin tasarımı, hormonlar ve önemi, hemoglobin metabolizması. | 
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) | 
                        
|---|
| Canlılarda biyomoleküllerin temel bilgilerini tanımlar. | 
| Metabolizmada rol oynayan genel kimyasal reaksiyonları keşfeder. | 
| Vücudundaki metabolik yolların kontrol mekanizmalarını keşfeder. | 
| Hücredeki normal ve patolojik seviyelerde kimyasal reaksiyonlardaki değişiklikleri ilişkilendirir. | 
| Metabolizma ile ilgili kavramları açıklar. | 
| Karbonhidrat metabolizması ile düzenleyici mekanizmaları karşılaştırır. | 
| Lipitleri kategorize eder. | 
| Protein metabolizmasını ve aminoasitleri açıklar. | 
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI | 
                        |||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem | 
| 1 | Literatür Tarama | Biyokimyaya Giriş, Metabolizma, Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma | 
| 2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Hücre: Prokaryotik ve Ökaryotik Hücreler, Hücre Organelleri ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma | 
| 3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Moleküller Arası Etkileşimler: Kimyasal Bağlar, Metabolizmada Yer Alan Kimyasal Reaksiyonlar | Anlatım, Tartışma, Gösteri | 
| 4 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Hücre Membran Yapısı, Apoptoz, Nekroz, Hücrede Madde İletimi, Transport, Enerji | Anlatım, Tartışma, Gösteri | 
| 5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Esansiyel Amino Asitler: Yapı ve Fonksiyonları, Amino Asit Metabolizması, Peptid Bağı ve Yapısı | Anlatım, Tartışma, Gösteri | 
| 6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Proteinler: Proteinlerin Görevleri, Yapıları, Hemoglobin, Miyoglobin, Kolajen, Elastin | Anlatım, Tartışma | 
| 7 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Enzimler | Anlatım, Tartışma | 
| 8 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Karbonhidratların Sınıflandırılması, Yapı ve Fonksiyonları, Karbonhidratların Sindirim ve Emilimi | Anlatım, Tartışma, Gösteri | 
| 9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Karbonhidratların Metabolizması | Anlatım, Tartışma, Gösteri | 
| 10 | - | ARA SINAV | - | 
| 11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yağların Sınıflandırılması, Yapı ve Fonksiyonları, Yağların Sindirim ve Emilimi | Anlatım, Tartışma, Gösteri | 
| 12 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Nükleik Asitler | Anlatım, Tartışma | 
| 13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Vitaminler | Anlatım, Tartışma | 
| 14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Eser Elementler | Anlatım, Tartışma | 
| 15 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Hormonların Yapısı ve Etki Mekanizmaları | Anlatım, Tartışma, Gösteri | 
| 16 | - | FİNAL | - | 
| 17 | - | FİNAL | - | 
KAYNAKLAR | 
                        
|---|
| Konukoğlu D., (2019) Temel ve Klinik Biyokimya: Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulları için, 2. Baskı | 
| Moore, J. T., & Langley, R. H. (2011). Biochemistry for dummies. John Wiley & Sons. | 
| Nelson, D. L., & Cox, M. M. (2017). Lehninger principles of biochemistry (7th ed.). W.H. Freeman. | 
| Rodwell, Victor W, Bender, David A, Botham, Kathleen M, Kennelly, Peter J, Weil, Anthony P. (2018). Harper's Illustrated Biochemistry | 
| Lieberman, Michael., Peet, Alisa.. (2023). Mark's Basic Medical Biochemistry : A Clinical Approach 6th ed. (6th ed.). New York: Wolters Kluwer. | 
| Burtis, C.A. and Bruns, D.E. (2015) Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics. 7th Edition, Elsevier Missouri, Saunders | 
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | 
                        ||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli | 
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi | 
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği  ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Bütüncül sağlık bakım felsefesine inanır.
                                             
                                         | 
                                            3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Koruyucu, geliştirici, tedavi ve rehabilite edici düzeyde hemşirelik bakımını kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir, denetler ve kaydeder.
                                             
                                         | 
                                            5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği  ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
                                             
                                         | 
                                            3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Birey/aile/toplum sağlığı ile ilgili konularda sorumluluk alır.
                                             
                                         | 
                                            3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Toplumsal ve mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Uygulayıcı, eğitici, araştırıcı, yönetici, savunucu, danışman, kalite geliştirme, işbirliği yapma ve iletişimi sağlama rollerini gerçekleştirir.
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ | 
                        |||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü | 
| Ders | 14 | 2 | 28 | 
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 | 
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 | 
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 | 
| Okuma | 0 | 0 | 0 | 
| Ödev | 0 | 0 | 0 | 
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Seminer | 0 | 0 | 0 | 
| Staj | 0 | 0 | 0 | 
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 | 
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 | 
| Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | 
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 | 
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | 
| TOPLAM | 44 | 0 | 72 | 
| Genel Toplam | 72 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,8 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |