Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMY233 | HAVACILIK KURALLARI I | 3 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SİNEM GÜRKAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi RIZA HALUK KUL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Havacılık Kuralları dersi, öğrencilerin uluslararası ve Avrupa havacılık düzenlemeleri, bakım standartları, onaylı bakım kuruluşları ve personel gereklilikleri gibi temel havacılık kurallarını anlamalarını sağlamayı hedefler. Bu ders, uçak bakım ve onarımı ile ilgili yasal çerçeveleri, hava aracı bakım süreçlerini ve işletici sorumluluklarını detaylı bir şekilde öğretir. |
İçerik: | Dersin içeriği; Ders, uluslararası ve Avrupa havacılık düzenlemelerinin işleyişini, EASA ve AB havacılık otoritelerinin rollerini kapsamaktadır. Öğrenciler, uçak bakım ve onarımına dair onaylı personel ve kuruluş gerekliliklerini (Part-66, Part-145, Part-M) öğrenir. Ayrıca, EU-OPS düzenlemeleri, hava işletici sertifikaları, uçuşa elverişlilik gereklilikleri, bakım programları ve hava aracı dokümantasyonu gibi hava operasyonlarına dair kuralların detaylarını inceleyeceklerdir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO)'nun rolünü tanımlar ve küresel havacılık düzenlemeleri üzerindeki etkisini açıklar. |
Avrupa Komisyonu'nun havacılık düzenlemeleri ve politika oluşturma konusundaki rolünü açıklar. |
EASA (Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı)'nın sivil havacılık güvenliği ve düzenlemesi üzerindeki denetim ve sorumluluklarını açıklar. |
AB üye ülkelerinin ve ulusal havacılık otoritelerinin havacılık düzenlemelerini uygulama ve denetleme sorumluluklarını analiz eder. |
216/2008 sayılı Regülasyon (EC)'yu ve havacılığa uygulanan düzenlemelerini tanımlar, ayrıca 1702/2003 (EC) ve 2042/2003 (EC) sayılı regülasyonları detaylı bir şekilde açıklar. |
Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi farklı Ekler (Part'lar) arasındaki ilişkileri ve EU-OPS ile bağlantılarını açıklar. |
Part-66'nın detaylı bir şekilde idrak edilmesini sağlar, bakım personelinin niteliklerini, sorumluluklarını ve sertifikasyon gereksinimlerini açıklar. |
Part-145 ve Part-M Alt Bölüm F'nin gereksinimlerini detaylı şekilde açıklar, bakım kuruluşlarının havacılık güvenliği ve operasyonel sorumlulukları üzerinde durur. |
EU-OPS'nin genel olarak idrak edilmesini sağlar ve ticari hava operasyonları için düzenleyici gereklilikleri açıklar. |
Hava İşletici Sertifikası (AOC) sahibi işletmecilerin sorumluluklarını, özellikle sürekli uçuşa elverişlilik ve bakımla ilgili gereklilikleri tartışır. |
Hava Aracı Bakım Programı'nın yönetimi ve doğru bir şekilde uygulanmasının önemini açıklar. |
Minimum Ekipman Listesi (MEL) ve Konfigürasyon Sapması Listesi (CDL)'nin uçuş operasyonlarındaki önemini tartışır. |
Hava aracı içerisinde taşınması gereken dokümanlar ve bunların düzenleyici gerekliliklerini açıklar. |
Hava aracı plakartlarının (işaretlemeleri) gereksinimlerini tanımlar ve uçuş güvenliği ile uyum açısından önemini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | 10.1 Düzenleyici Çerçeve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütünün Rolü; Avrupa Komisyonlarının Rolü; EASA'nın Rolü; AB Üye Ülkelerinin ve Ulusal Havacılık Otoritelerinin Rolü; 216/2008 sayılı Regülasyon (EC) ve uygulamala kuralları 1702/2003 (EC) ve 2042/2003 (EC) sayılı Regülasyonlar; Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi çeşitli Ekler (Part'lar) ve EU-OPS arasındaki ilişki. | - |
2 | - | 10.1 Düzenleyici Çerçeve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütünün Rolü; Avrupa Komisyonlarının Rolü; EASA'nın Rolü; AB Üye Ülkelerinin ve Ulusal Havacılık Otoritelerinin Rolü; 216/2008 sayılı Regülasyon (EC) ve uygulamala kuralları 1702/2003 (EC) ve 2042/2003 (EC) sayılı Regülasyonlar; Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi çeşitli Ekler (Part'lar) ve EU-OPS arasındaki ilişki. | - |
3 | - | 10.1 Düzenleyici Çerçeve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütünün Rolü; Avrupa Komisyonlarının Rolü; EASA'nın Rolü; AB Üye Ülkelerinin ve Ulusal Havacılık Otoritelerinin Rolü; 216/2008 sayılı Regülasyon (EC) ve uygulamala kuralları 1702/2003 (EC) ve 2042/2003 (EC) sayılı Regülasyonlar; Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi çeşitli Ekler (Part'lar) ve EU-OPS arasındaki ilişki. | - |
4 | - | 10.1 Düzenleyici Çerçeve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütünün Rolü; Avrupa Komisyonlarının Rolü; EASA'nın Rolü; AB Üye Ülkelerinin ve Ulusal Havacılık Otoritelerinin Rolü; 216/2008 sayılı Regülasyon (EC) ve uygulamala kuralları 1702/2003 (EC) ve 2042/2003 (EC) sayılı Regülasyonlar; Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi çeşitli Ekler (Part'lar) ve EU-OPS arasındaki ilişki. | - |
5 | - | 10.2 Onaylayıcı Personel - Bakım Part-66'nın detaylı bir şekilde idrak edilmesi. | - |
6 | - | 10.3 Onaylanmış Bakım Kuruluşları Part-145'in ve Part-M Alt Bölüm F'in detaylı bir şekilde idrak edilmesi. | - |
7 | - | 10.4 Hava operasyonları EU-OPS'nin genel olarak idrak edilmesi. Hava İşletici Sertifikaları; Özellikle sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım ile ilgili olmak üzere işleticinin sorumlulukları; Hava Aracı Bakım Programı; MEL//CDL; Hava aracı içerisinde taşınması gereken dokümanlar; Hava Aracı plakartları (işaretlemeleri). | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | 10.4 Hava operasyonları EU-OPS'nin genel olarak idrak edilmesi. Hava İşletici Sertifikaları; Özellikle sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım ile ilgili olmak üzere işleticinin sorumlulukları; Hava Aracı Bakım Programı; MEL//CDL; Hava aracı içerisinde taşınması gereken dokümanlar; Hava Aracı plakartları (işaretlemeleri). | - |
10 | - | 10.4 Hava operasyonları EU-OPS'nin genel olarak idrak edilmesi. Hava İşletici Sertifikaları; Özellikle sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım ile ilgili olmak üzere işleticinin sorumlulukları; Hava Aracı Bakım Programı; MEL//CDL; Hava aracı içerisinde taşınması gereken dokümanlar; Hava Aracı plakartları (işaretlemeleri). | - |
11 | - | 10.4 Hava operasyonları EU-OPS'nin genel olarak idrak edilmesi. Hava İşletici Sertifikaları; Özellikle sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım ile ilgili olmak üzere işleticinin sorumlulukları; Hava Aracı Bakım Programı; MEL//CDL; Hava aracı içerisinde taşınması gereken dokümanlar; Hava Aracı plakartları (işaretlemeleri). | - |
12 | - | 10.4 Hava operasyonları EU-OPS'nin genel olarak idrak edilmesi. Hava İşletici Sertifikaları; Özellikle sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım ile ilgili olmak üzere işleticinin sorumlulukları; Hava Aracı Bakım Programı; MEL//CDL; Hava aracı içerisinde taşınması gereken dokümanlar; Hava Aracı plakartları (işaretlemeleri). | - |
13 | - | 10.4 Hava operasyonları EU-OPS'nin genel olarak idrak edilmesi. Hava İşletici Sertifikaları; Özellikle sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım ile ilgili olmak üzere işleticinin sorumlulukları; Hava Aracı Bakım Programı; MEL//CDL; Hava aracı içerisinde taşınması gereken dokümanlar; Hava Aracı plakartları (işaretlemeleri). | - |
14 | - | 10.4 Hava operasyonları EU-OPS'nin genel olarak idrak edilmesi. Hava İşletici Sertifikaları; Özellikle sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım ile ilgili olmak üzere işleticinin sorumlulukları; Hava Aracı Bakım Programı; MEL//CDL; Hava aracı içerisinde taşınması gereken dokümanlar; Hava Aracı plakartları (işaretlemeleri). | - |
15 | - | 10.4 Hava operasyonları EU-OPS'nin genel olarak idrak edilmesi. Hava İşletici Sertifikaları; Özellikle sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım ile ilgili olmak üzere işleticinin sorumlulukları; Hava Aracı Bakım Programı; MEL//CDL; Hava aracı içerisinde taşınması gereken dokümanlar; Hava Aracı plakartları (işaretlemeleri). | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
EASA Part 66 – Modul 10 – Havacılık Kuralları EASA Resmi İnternet Sitesi, https://www.easa.europa.eu/ |
IATA Resmi İnternet Sitesi http://www.iata.org/Pages/default.aspx |
FAA Resmi İnternet Sitesi, https://www.faa.gov/ |
SHGM Resmi İnternet Sitesi, http://web.shgm.gov.tr/ T.C. Dış İşleri Bakanlığı Resmi İnternet Sitesi, http://www.mfa.gov.tr/uluslararasi-sivil-havacilik-orgutu-_icao_.tr.mfa |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havacılık standartları ve kuralları ile ilgili temel kavramları tanımlar (define). (Bloom 1)
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında ekip çalışmasını organize eder. (organise). (Bloom 6)
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bakım uygulamaları için gerekli olan güncel doküman, modern teknik ve araçları seçer (choose). (Bloom 2)
|
2 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili bilgi edinebilmek için, bakım el kitaplarını ve diğer bilgi kaynaklarını iş yaşamında kullanır (use) (Bloom 3)
|
3 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanların güncelliklerini belirler (determine). (Bloom 1)
|
5 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle iş yaşamında kullanır (perform) (Bloom 4)
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (use) Bloom 3
|
2 | |||||
2 |
Konuyu tanımlayan kroki, şema, grafik vb. dokümanları okuyarak yorumlar (interprent). (Bloom 2)
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunlar için çözüm geliştirir. (develop) (Bloom 6)
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler (determine) (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini mesleki gelişimde kullanır (use) (Bloom 3)
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teknik resim bilgisini etkin bir şekilde iş yaşamında uygulayabilir (apply) (Bloom 3)
|
3 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak belirtir (state) (Bloom 1)
|
2 | |||||
3 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzmanlarla tartışır (debate) (Bloom 2)
|
4 | |||||
4 |
Uluslararası seviyede alanı ile ilgili eğitimlere katılır (participate) (Bloom 3)
|
1 | |||||
5 |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri organize eder. (organize) (Bloom 6)
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisans eğitimi boyunca elde ettiği, bilgi ve becerilerini iş yaşamında kullanır (use). (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Alanında karşılaştığı sorunları çözer. (solve) (Bloom 3)
|
1 | |||||
3 |
Kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma ve iş güvenliği konularında gerekli davranış kültürünü çalıştığı ekibe uygular (apply) (Bloom 3)
|
4 | |||||
4 |
Emniyet faktörü bilincini kendisine ve ekibine yerleştirir. (locate) Bloom 1)
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Genel Toplam | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 0 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 0,0 |