Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE215 | OSMANLI TÜRKÇESİ III | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi PELİN EKŞİ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencinin Osmanlı Türkçesindeki Arapça unsurları gramer özellikleri ile birlikte kavraması; Arapça yapılı tamlamaları çözümleyebilmesi ve 19. yüzyılda yazılmış kurmaca ya da bilgilendirici türlerdeki metinleri okuma anlama ve günümüz Türkçesine aktarma becerisi geliştirmesidir. |
İçerik: | Bu derste Arapça sözcük türlerinin tamamı Osmanlı Türkçesinde kullanım durumlarına göre işlenir. Arapça yapılı tamlamalar detaylı biçimde tahlil edilir. Ayrıca 19. yüzyılda yazılmış Arap harfli ve çoğunlukla matbu eserleri okuma ve günümüz Türkçesine çevirme çalışmaları yürütülür. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça sözcük türlerini sıralar. |
Arapçada isim yapımında kullanılan vezinleri listeler. |
Arapça sözcüklerin vezinlerini bulur. Bu vezinleri kullanarak sözcüklerin türünü, kökünü tespit eder ya da yeni sözcükler türetir. |
Arapça tamlamaları çözümler. |
Belli başlı Arapça ve Farsça ön ekleri ve son ekleri hatırlar. |
19. yüzyılda yazılmış çeşitli türlerdeki metinleri okur ve günümüz Türkçesine çevirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Genel değerlendirme. Osmanlı Türkçesi I ve II derslerinde edinilen birikimin hatırlanması. Özellikle Arapçanın yapısal özellikleri ve vezin bulma konularının tekrarı. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: Kıyasi Masdarlar Tanzimat Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: Kıyasi Masdarlar Tanzimat Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: İsm-i Fail. İsm-i Meful. Sıfat-ı Müşebbehe Tanzimat Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: Mübalaga Sigaları Tanzimat Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: İsm-i Tafdil. İsm-i Tasgir Kısa sınav 1 | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: İsm-i Mekan. İsm-i Zaman. İsm-i Alet. Tanzimat Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: İsm-i Mensup. Mecul Masdarlar Servet-i Fünun Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcüklerde Keyfiyet Servet-i Fünun Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcüklerde Kemiyet Servet-i Fünun Dönemi'nden seçilmiş mensur bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça İzafet (Tamlama):Temel Kavramlar ve Arapça İzafet Çeşitleri (İsim, Sıfat ve Lafzi). Servet-i Fünun Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Edatlar ve Birleşik Şekiller. Kısa Sınav 2. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Kısa Sınav 2'nin gözden geçirilmesi. Metin okuma anlama dil incelemesi. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Dönemin genel değerlendirmesi. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 2, İstanbul: Kesit Yayınları. |
Kanar, M. (2016), Çözümlü Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: Say Yayınları. |
Tekin, Ş. (2022) Haz. Osmanlıca el kitabı: Osmanlıca metinlerin çeviriyazısı ve tıpkıbasımlar. 2 cilt. Yeditepe Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
5 | |||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
1 | |||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
5 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
2 | |||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
1 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 155 |
Genel Toplam | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |