| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| TDE217 | TÜRK HALK BİLİMİ I | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACER GÜLŞEN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ELİFE ATEŞ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı öğrenciye halk edebiyatı ve halk bilimi kavramlarını tanıtmak, dünyada ve Türkiye’deki halk bilimi çalışmaları tarihini, gelişim süreçlerini ve bu alanda kullanılan yöntemleri öğrenciye kavratıp uygulamalar yapmalarını sağlamaktır. |
| İçerik: | Bu ders; “halk” ve “halk bilimi” kavramlarının açıklanması, dünyada ve Türkiye’de halk biliminin kapsamı, halk bilimine yönelik derleme ve inceleme yöntemleri hakkında bilgi verilmesi, halk bilimi kuram ve yöntemlerinin öğretilmesi konularını içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Avrupa’da ve Türkiye’de halk edebiyatı çalışmaları tarihindeki önemli isimleri listeler. |
| Halk kavramının ortaya çıkışı, halk bilgisi ve halk edebiyatı yaratımlarının genel özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder. |
| Halk edebiyatı ve halk biliminin kaynaklarını inceler. |
| Halk edebiyatı ürünlerini derleme ve inceleme yöntemlerini uygular. |
| Halk bilimi ile ilişkisi olan diğer bilimleri sınıflandırır. |
| Halk bilgisi yaratımlarında kullanılacak araştırma yöntemlerini tartışır. |
| Halk edebiyatı ve bilgisine yönelik araştırmalarda kullanmaları gereken araştırma yöntemlerini değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | Halk edebiyatı ve halk bilimi temel kavramlar, halk edebiyatı ile halk biliminin kapsamı ve inceleme alanları. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 2 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Halk bilmiminin diğer bilim dallarıyla ilişkisi Halk edebiyatı ve halk biliminin kaynakları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 3 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Dünyada halk biliminin tarihçesi ve ilk çalışmalar. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 4 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Türkiye’de halk bilimi çalışmaları tarihi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 5 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Türkiye’de halk bilimi çalışmaları tarihi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 6 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Halk bilimi alan araştırması yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 7 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Halk bilimi alan araştırması yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 8 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Erken dönem halk bilimi kuramları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 9 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Metin merkezli halk bilimi kuramları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Metin merkezli halk bilimi kuramları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 12 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Bağlam merkezli halk bilimi kuramları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 13 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Bağlam merkezli halk bilimi kuramları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 14 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Metin ve bağlam merkezli kuram uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 15 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Metin ve bağlam merkezli kuram uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Boratav, P. N. (2013), 100 Soruda Halk Edebiyatı, İstanbul: Bilgesu Yayıncılık. |
| Boratav, P. N., (2013) 100 Soruda Türk Folkloru, İstanbul: Bilgesu Yayıncılık. |
| Burke, P. (1995), Yeniçağ Başında Avrupa Halk Kültürü, Çev. Göktuğ Aksan, Ankara: İmge Kitabevi. |
| Çobanoglu, Ö. (2002), Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınevi. |
| Dundes, A., (2003) “Halk Kimdir?”, Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar içinde, çev. Metin Ekici, Ankara: Milli Folklor Yayınları, s. 125. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
0 | |||||
| 2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
2 | |||||
| 3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
| 3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
0 | |||||
| 2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
4 | |||||
| 3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
4 | |||||
| 3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
1 | |||||
| 2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
1 | |||||
| 2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 31 | 0 | 155 |
| Genel Toplam | 155 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |