Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE220 | YENİ TÜRK EDEBİYATI II | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilerin Servet-i Fünûn dönemi Türk edebiyatının oluşumuna zemin hazırlayan sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi gelişmeleri kavraması ve Servet-i Fünûn döneminden itibaren yenileşme dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcilerini ve eserlerini tanımasıdır. Bunlara ek olarak öğrencilerin Servet-i Fünûn döneminde Türk edebiyatına intikal eden farklı edebi türlerin gelişim süreçlerini, Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatının hareket ve ekollerini, ve ayrıca yazınsal metin çözümlemesinde metot konularını da öğrenmesi dersin hedeflerindendir. |
İçerik: | Ders, a) Servet-i Fünûn dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcileri ve eserleri, b) Servet-i Fünûn döneminde Türk edebiyatına etki eden batı kökenli edebi akımlar ve bu akımların gelişim süreçleri c) Yazınsal metin çözümlemeleri konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Servet-i Fünun dönemi Türk edebiyatının oluşumuna zemin hazırlayan sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi gelişmeleri tanır. |
Servet-i Fünun döneminden başlayarak yenileşme dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcilerinin ve eserlerinin Türk edebiyatı tarihindeki yerine karar verir. |
Servet-i Fünun döneminde Türk edebiyatına intikal eden farklı edebi türlerin gelişim süreçlerini örnek metinlere dayalı olarak karşılaştırır. |
Karşılaştığı nesir veya nazım türündeki eserlerin yenileşme dönemi Türk edebiyatının hangi hareket ya da ekolüne ait olduğunu tartışır. |
Yazınsal metinlerin çözümlenmesinde benimsenmesi gereken yöntemleri analizde uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Servet-i Fünun Dönemi Türk Edebiyatının Mahiyeti | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatının Oluşumuna Zemin Oluşturan Sosyal, Kültürel, Siyasi ve İktisadi Gelişmeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatının Oluşumuna Zemin Oluşturan Sosyal, Kültürel, Siyasi ve İktisadi Gelişmeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn Dönemi Türk şiirinin Oluşumuna Etki Eden Batı Edebiyatı Kaynaklı Şiir Akımları ve Bu Akımların Şairleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn dönemi Türk edebiyatının şiir alanında önde gelen temsilcileri ve eserleri : Tevfik Fikret | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcileri ve eserleri: Tevfik Fikret | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn dönemi Türk edebiyatının şiir alanında önde gelen temsilcileri ve eserleri: Cenap Şahabettin | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn dönemi Türk şiirinde önemli yeri olan diğer şairler ve eserleri ile tüm Servet—i Fünûn şairlerinin Türk şiirinde gerçekleştirmek istedikleri değişimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Bir edebi tür olarak romanın edebiyatımıza girişi, gelişim sürecinin anlatılması ve Servet-i Fünûn dönemi Türk romanının genel özellikleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn dönemi Türk hikâyesinde Halit Ziya Uşaklıgil’in yeri ve önemi. (Ferhunde Kalfa ile Mai Yalı adlı eserlerin incelenmesi, metin çözümleme çalışmaları) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatında roman ve Halit Ziya Uşaklıgil’in Mai ve Siyah adlı romanının incelenmesi, metin çözümleme çalışmaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn Dönemi romancılığında Mehmet Rauf’un yeri ve sanatçının Eylül adlı romanının incelenmesi, metin çözümleme çalışmaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatında verilen diğer edebi ürünler ile Servet-i Fünûn edebi topluluğunun Türk edebiyatında gerçekleştirmek istedikleri şeyler. (Ahmet Şuayip ve edebi tenkit vb.) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma, Final Hazırlığı | Servet-i Fünûn döneminin, Türk edebiyatındaki diğer edebi topluluklar ve bağımsız şairler üzerindeki etkileri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Aktaş, Ş. (2013), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, İstanbul: Kurgan Edebiyat. |
Akyüz, K. (1999), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İstanbul: İnkılap Kitabevi. |
Tanpınar, A. H. (2012), On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları. |
Kaplan, M. (2016), Şiir Tahlilleri 1 - Tanzimattan Cumhuriyet’e, İstanbul: Dergah Yayınları. |
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
3 | |||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
3 | |||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
5 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
1 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 155 |
Genel Toplam | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |