TR EN

HAVAYOLU GELİR YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HYM311 HAVAYOLU GELİR YÖNETİMİ 5 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi YALÇIN PAMUK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Havayolu işletmelerinde gelir ve kapasitenin yönetilmesi ve kontrolü bağlamında, öğrencilere birim geliri ve toplam geliri maksimize etme becerisi kazandırabilmektir.
İçerik: Fiyatlandırma, fiyatlandırma yöntemleri, gelir optimizasyonu ve optimizasyon modellerinin analizini kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hizmet endüstrilerindeki gelir ve yönetim yollarını açıklar.
Gelir yönetimi dinamiklerini tanımlar.
Potansiyel risk konularını analiz edebilir.
Havayolu işletmelerin gelirini maksimize etmek için gerekli yöntemleri belirler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama ARKA PLAN VE GİRİŞ, FİYATLANDIRMA VE GELİR OPTİMİZASYONUNA GİRİŞ Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Literatür tarama FİYATLANDIRMA VE GELİR OPTİMİZASYONUNA GİRİŞ (DEVAM) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Literatür tarama TEMEL FİYAT OPTİMİZASYONU Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Literatür tarama TEMEL FİYAT OPTİMİZASYONU (DEVAM) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
5 Literatür tarama FİYAT FARKLILAŞMASI Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Literatür tarama FİYAT FARKLILAŞMASI (DEVAM) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
7 Literatür tarama ve Örnek Sorular bulma KISITLI TADARİK ALTINDA FİYATLANDIRMA Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama GELİR YÖNETİMİ Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
10 Literatür tarama GELİR YÖNETİMİ (DEVAM) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
11 Literatür tarama KAPASİTE TAHSİSİ Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
12 Literatür tarama AĞ YÖNETİMİ Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
13 Literatür tarama AĞ YÖNETİMİ (DEVAM) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
14 Literatür tarama FAZLADAN REZERVASYON Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
15 Literatür tarama FİYAT İNDİRİMİ YÖNETİMİ Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Robert L. Phillips (Çeviri: Ayhan Demiriz, H. Neslihan Demiriz), Fiyatlandırma ve Gelir Optimizasyonu, Birinci Basım, Scala Yayıncılık, 2011.
Talluri, Kalyan T., Garrett J. Van Ryzin, The Theory and Practice of Revenue Management, Kluwer Academic Publishers, New York, 2005.
Revenue Management, HOSPA Practitioner Series, Published by Wentworth Jones Limited, 2013
Cross, R. G. (2011). Revenue management: Hard-core tactics for market domination. Currency.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explain the historical development process of Aviation Management
1
2
Explain the historical development process of Aviation Management
1
3
Use computer programs related to Aviation Transportation
1
4
Use computer programs related to Aviation Transportation
1
5
Define basic concepts related with aviation management.
4
6
Define basic concepts related with aviation management.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
4
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
4
3
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
4
4
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
4
5
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
4
6
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
4
7
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
1
8
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
1
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Manage operational activities related to the airline.
5
2
Manage operational activities related to the airline.
5
3
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
4
4
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
2
2
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
2
3
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
5
4
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
5
5
Cooperate with stakeholders related to air transport.
3
6
Cooperate with stakeholders related to air transport.
3
7
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
5
8
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
5
9
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
5
10
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Execute a study in his/her field independently.
5
2
Execute a study in his/her field independently.
5
3
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
2
4
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
4
2
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
4
3
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
1
4
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
1
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
2
2
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
2
3
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
5
4
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
5
5
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
4
6
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
0
2
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 1 13
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 13 1 13
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 6 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 67 0 181
Genel Toplam 181
Toplam İş Yükü / 25.5 7,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0