Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HYM301 | HAVACILIK EMNİYETİ VE GÜVENLİĞİ | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile havacılık emniyet ve güvenliği programının yürütülebilmesi için çalışanlara engel oluşturabilecek psikolojik problemlerin ortadan kaldırılabilmesine ilişkin genel bir bakış sunmak ve havacılık güvenliğinin sağlanmasının önemine ilişkin temel kavramların açıklanabilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Havacılık emniyeti ve güvenliği ile ilgili temel kavramlar, adil kültür, emniyet bilinci, sivil havacılıkta emniyet yönetim sistemi yönetmeliği, emniyet risk yönetimi ve teşviki, gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Havacılık ile ilgili temel kavramları (risk ve emniyet) tanımlar ve aralarındaki farkı açıklar. |
Yaygın kullanılan insan faktörleri SHELL modelini açıklar ve örnek olay incelemesi yapabilir. |
Havacılık emniyeti ile ilgili insan hatalarını açıklayabilir. |
Havacılıkta emniyet kültürünün önemini açıklar ve sektör ile ilişkilendirir. |
Havacılık güvenliğine ilişkin temel kavramları tanımlar ve sektör açısından güvenliğin önemini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap Okuma | Sivil havacılık ve emniyet konularına genel giriş. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
2 | Kitap Okuma | İnsan faktörleri ve SHELL modeli arasındaki ilişkinin kurulması. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
3 | Kitap Okuma | Havacılık sektöründe insan performansı ve insan limitlerinin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
4 | Kitap Okuma | İnsan performansını etkileyen unsurların incelenmesi (stres, durumsal farkındalık, görme, duyma vb.) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap Okuma | Kültür ve havacılıkta emniyet kültürünün incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
6 | Kitap Okuma | İnsan hatası ve ihlallerin havacılık emniyeti açısından incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap Okuma | Dispeçer kaynak yönetiminin incelenmesi. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Havacılık güvenliğinin tarihçesi ve yasa dışı olaylar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap Okuma | Uluslararası sivil havacılık örgütü ve güvenlik düzenlemelerinin incelenmesi (ICAO, ANNEX 17, DÖKÜMAN 8973 ve genel güvenlik standartlarının incelenmesi) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
11 | Kitap Okuma | Havaalanı fiziki güvenlik önlemlerinin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
12 | Kitap Okuma | Güvenlik sahaları ve güvenlik yönetiminin incelenmesi (kara, hava ve terminal tarafı gibi) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
13 | Kitap Okuma | Hava kargo güvenliği ve kargo güvenlik risklerinin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap Okuma | Havacılık güvenliğinde etkili kaynaklar ve insan kaynaklarının öneminin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap Okuma | Siber saldırılar ve hava trafik yönetimi güvenliği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
GEREDE, E. (2018). HAVACILIKTA EMNİYET YÖNETİMİ, TEORİDEN UYGULAMAYA GELENEKSEL VE YENİ NESİL YAKLAŞIMLAR, PEGEM AKADEMİ YAYINCILIK ANKARA |
Rodrigues, C. Cusick S.K. (2011). Commercial Aviation Safety, McGraw-Hill. OH, US: Columbus. |
HAVACILIK GÜVENLİĞi DERS NOTLARI |
SHGM (SİVİL HAVACILIK GENEL MÜD.) MEVZUATI |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
2 | |||||
2 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
2 | |||||
3 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
1 | |||||
4 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
1 | |||||
5 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
1 | |||||
6 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
4 | |||||
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
4 | |||||
3 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
3 | |||||
4 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
3 | |||||
5 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
1 | |||||
6 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
1 | |||||
7 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
3 | |||||
8 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
4 | |||||
2 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
4 | |||||
3 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
5 | |||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
4 | |||||
2 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
4 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
4 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
4 | |||||
5 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
4 | |||||
6 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
4 | |||||
7 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
2 | |||||
8 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
2 | |||||
9 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir. (manage) (Bloom 3)
|
5 | |||||
10 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir. (manage) (Bloom 3)
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
4 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
4 | |||||
4 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
3 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
2 | |||||
4 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
5 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
4 | |||||
4 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
4 | |||||
5 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
4 | |||||
6 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
4 | |||||
2 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 201 |
Genel Toplam | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |