Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SKY115 | ÖRGÜTLERDE DAVRANIŞ VE LİDERLİK | 1 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. FATMA GÜL GEDİKKAYA |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilerin örgütsel ortamda insan davranışına ilişkin temel kavramları anlama, yorumlama; davranışsal ve yönetsel sorunları birey, grup ve örgüt düzeyinde analiz ederek çözümleyebilme ve öneriler geliştirebilme yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dersin içeriği örgütsel davranış teorileri, kurum kültürü, inanç, tutum, davranış ve algılama, kişilik ve kişilik teorileri, motivasyon, gruplar, liderlik, otorite, güç ve etkileme, motivasyon, iletişim ve stres, örgütsel çatışma ve değişme gibi konular ile davranışların ve davranışlar üzerindeki formal ve enformal liderlik etkilerini kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Birey, grup ve örgüt düzeyinde, bireylerin davranış farklılaşmasını açıklar. (Explain) |
Klasik ve modern liderlik teorilerini özetler. (Summarize) |
Yöneticilerin ihtiyaç duyabilecekleri temel yönetsel becerilere ilişkin bilgileri, örnek olaylar üzerinden gündelik yaşama uygular. (Practice) |
Klasik ve modern liderlik teorilerini örgütsel davranış ile ilişkilendirir. (Relate) |
Davranışsal ve yönetsel sorunları birey, grup, örgüt düzeyinde analiz eder. (Analysis) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin tanıtımı, Örgütlerde Davranış ve Liderlik Dersine Giriş, Örgütsel Davranışın Bilimsel Temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Oya Seymen Aytemiz, Örgütlerde Kültürel Çeşitlilik Olgusu, Boyutları ve Etkin Yönetimi Konusunda Farklı Yaklaşımlar: Yazınsal Bir Derleme, Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, Yıl: 2005, Cilt: 16, Sayı: 50, ISSN: 1302-4221, Sayfa Aralığı: 3 - 24 Jesse E. Olsen, Luis L. Martins,Understanding organizational diversity management programs: A theoretical framework and directions for future research, Journal of Organizational Behaviour, Volume33, Issue8, November 2012, Pages 1168-1187 | Örgütsel Davranış: Zorluklar ve Fırsatlar, Örgütlerde Çeşitlilik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Öznur Aşan, Esra Erenler, İş Tatmini ve Yaşam Tatmini İlişkisi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2008, C.13, S.2 s.203-216 | Tutumlar, İş Tatmini, İş Tatminini Etkileyen Faktörler Kavram Haritası Çalışması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Ulaş Çakar, Yasemin Arbak, Modern Yaklaşımlar Işıüında Örgütsel Davranış, Ünsal Sığrı, Sait Gürbüz, (4. Baskı) Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul Şubat - 2017 | Motivasyon Temelleri ve Teorileri, Kavramlar ve Uygulamalar Motivasyonu Etkileyen Faktörler Kavram Haritası Çalışması Proje Ödevlerinin Verilmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Örgütsel Davranış, Ünsal Sığrı, Sait Gürbüz, (4. Baskı) Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul Şubat - 2017 | Kişi- Çevre Uyumu, Örgütsel Sosyalizasyon ve İş Dizaynı Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviren: İnci Erdem, İstanbul, Nobel Yayınevi, 2013. PP.166-202 | Algı, Tutum ve Duygular | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Örgütsel Davranış, Ünsal Sığrı, Sait Gürbüz, (4. Baskı) Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul Şubat - 2017 | Bireysel Farklılıklar, Kişilik ve Değerler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Mualla Bilgin Aksu,İnsan İlişkilerinde Bir Boyut: Grup Davranışı, Eğitim Yönetimi, Cilt 2, Sayı 3 (1996) | Grup Davranışının Temelleri ve Çalışma Takımları, İletişim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Zimbardo, P. G. (1973). On the ethics of intervention in human psychological research: With special reference to the Stanford prison experiment. Cognition, 2(2), 243–256. | Stanford Hapishane Deneyi Film Gösterimi ve Tartışma | Film Gösterimi ve Tartışma Yöntemi |
11 | Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviren: İnci Erdem, İstanbul, Nobel Yayınevi, 2013.PP.374-418 | Liderlik ve Klasik Liderlik Teorileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Öznur Bozkurt, Murat Göral, Modern Liderlik Tarzlarının Yenilik Stratejilerine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol.: 13 - Sayı/No: 4 (1-14) | Çağdaş Liderlik Teorileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Harun Yıldız, Tarhan Okan, Örgütlerde Güç ve Politika, Eylül 2019, Beta Yayınevi Bölüm Farklılık, Eşitlik ve Güç Mustafa Özbilgin, pp.289-303 | Liderlik: Güç ve Politika Proje Ödevlerinin Sunumu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Mehmet Güler, Lider Üye Etkileşimi ve Çatışma Yönetim Stili İlişkisi: Bir Alan Araştırması, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, yıl 9, cilt 11, sayı 18, 2019. | Liderlik: Çatışma Yönetimi Proje Ödevlerinin Sunumu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Schein, E. H. (1990). Organizational culture. American Psychologist, 45(2), 109–119. Nezahat Güçlü, Örgüt Kültürü, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2003 | Örgüt Yapısının Temelleri ve Örgüt Kültürü Proje Ödevlerinin Sunumu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Yukl, G. (2018), Örgütlerde Liderlik, (Çev. Çetin Ş. , Baltacı R.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık |
Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviren: İnci Erdem, İstanbul, Nobel Yayınevi, 2013. |
Erol Eren, Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul, Beta Basım Yayım, 2012. |
Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, İstanbul, Beta Basım Yayım, 2023. |
Enver Özkalp, Çiğdem Kırel, Örgütsel Davranış, Bursa, Ekin Basım Yayın, 2021. |
Stephan Robbin (2019). Örgütsel Davranış / Organizational Behavior, Nobel Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
5 | |||||
2 |
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
|
3 | |||||
3 |
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
|
4 | |||||
4 |
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
|
2 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
|
4 | |||||
2 |
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
|
3 | |||||
2 |
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
|
2 | |||||
3 |
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
|
3 | |||||
2 |
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
|
4 | |||||
2 |
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
|
3 | |||||
2 |
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
|
1 | |||||
2 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
|
2 | |||||
2 |
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
|
3 | |||||
3 |
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
|
2 | |||||
4 |
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 18 | 54 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 177 |
Genel Toplam | 177 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |