| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| ULT278 |
GENEL İSTATİSTİK |
4 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi KADİR MERSİN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Bu dersin amacı, öğrencilere istatistiğin temel kavramlarını, veri toplama ve analiz yöntemlerini öğretmek; olasılık, dağılımlar, güven aralıkları ve temel istatistiksel çıkarımlar hakkında bilgi kazandırmaktır. Öğrenciler, ders sonunda farklı veri setlerini yorumlayabilecek, uygun özetleyici ölçüleri kullanabilecek ve basit istatistiksel çıkarımlarda bulunabilecektir. |
| İçerik: |
Bu ders, istatistiğin temel kavramlarını ve yöntemlerini kapsar. Veri toplama, sınıflandırma, tablo ve grafiklerle özetleme teknikleri öğretilir. Merkezi eğilim ve dağılım ölçüleri, olasılık kuramı, bağımsız ve koşullu olaylar, kesikli ve sürekli olasılık dağılımları, Bayes teoremi, örnekleme dağılımları ve standart sapma konuları ele alınır. Ayrıca güven aralıkları ve temel istatistiksel çıkarım yöntemleri işlenir. Ders kapsamında öğrenciler, teorik bilgilerini gerçek veri setleri üzerinde uygulamalı çalışmalar ile pekiştirir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| İstatistiğin temel kavramlarını tanımlar. |
| Regresyon analizinde bağımlı ve bağımsız değişkeni tanımlar. |
| Verilen seriye ait Frekans Dağılımı Tablosunu oluşturur. |
| Seriye ait merkezi eğilim ölçülerini hesaplayabilir. |
| Seriye ait merkezi dağılım ölçülerini hesaplayabilir ve yorumlayabilir. |
| Z-tablosunu okuyup olasılık değerlerini hesaplayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
Literatür okuması, ödev |
İstatistik Giriş: Tanım, Temel Kavramlar, Verilerin Toplanması ve Özetlenmesi |
Anlatım, Soru çözümü |
| 2 |
Literatür okuması, ödev |
Kitle ve Örneklem, Verilerin Sunumu ve Grafiksel Özetleme, Frekans Dağılımı |
Anlatım, Soru çözümü |
| 3 |
Literatür okuması, ödev |
Veri Görüntüleme Yöntemleri, Merkezi Eğilim Ölçüleri |
Anlatım, Soru çözümü |
| 4 |
Literatür okuması, ödev |
Örnekleme Dağılımları, Standart Sapma |
Anlatım, Soru çözümü |
| 5 |
Literatür okuması, ödev |
Bağımsız Olaylar ve Olasılık Aksiyonları |
Anlatım, Soru çözümü |
| 6 |
Literatür okuması, ödev |
Koşullu Olasılık |
Anlatım, Soru çözümü |
| 7 |
Literatür okuması, ödev |
Kesikli Olasılık Dağılımları (Binom, Poisson vb.) |
Anlatım, Soru çözümü |
| 8 |
Literatür okuması, ödev |
Sürekli Olasılık Dağılımları (Normal, t, χ², F vb.) |
Anlatım, Soru çözümü |
| 9 |
Literatür okuması, ödev |
Bayes Teoremi ve İstatistiksel Yorumlar |
Anlatım, Soru çözümü |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
Literatür okuması, ödev |
Güven Aralıkları: Tanımı, %95 güven aralığı, örnek ortalamalar için güven aralığı |
Anlatım, Soru çözümü |
| 12 |
Literatür okuması, ödev |
Uygulamalı veri analizi: güven aralıkları ve hipotez testlerine giriş 1 |
Anlatım, Soru çözümü |
| 13 |
Literatür okuması, ödev |
Uygulamalı veri analizi: güven aralıkları ve hipotez testlerine giriş 2 |
Anlatım, Soru çözümü |
| 14 |
Literatür okuması, ödev |
Uygulamalı vaka ve örnek çözümlemeleri |
Anlatım, Soru çözümü |
| 15 |
Literatür okuması, ödev |
Genel tekrar, uygulama ve proje/ödev değerlendirmeleri |
Anlatım, Soru çözümü |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Spiegel, M. R., & Stephens, L. J. (2013). İstatistik. Çev: ÇELEBİOĞLU, S.), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
| Newbold, P. (2013). İşletme ve İktisat İçin İstatistik,[Çev Şenesen Ü.], 8. Basım, Literatür Ya., İstanbul. |
| http://jtsa.ieu.edu.tr/ |
| Fikri Akdeniz, Olasılık ve İstatistik |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Lojistik Yönetimi alanına ilişkin temel kavram ve kuramları açıklar.
|
|
1 |
|
|
|
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Lojistik Yönetimi alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Alanındaki olgular hakkında bilimsel ve disiplinler arası araştırma yapabilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Geçmişten günümüze ticaret ve lojistik – taşımacılık yönetimi arasında kavramsal ve kuramsal bağlantılar kurar ve geleceğe yönelik öngörüler geliştirir
|
|
1 |
|
|
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Lojistik Yönetimi alanına ilişkin olguları incelemek için kaynak taraması yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanabilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Güncel teknolojiyi kullanarak alanındaki olgular hakkında betimsel ve keşifsel araştırmalar yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanabilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Lojistik Yönetimi alanına ilişkin bilgi ve bulguları sebep-sonuç ilişkisi ve eleştirel yaklaşım çerçevesinde analiz eder
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Lojistik Yönetimi alanına dair kuramsal veya uygulamadaki boşlukları tanımlar ve çözüm önerileri getirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 3 |
Lojistik Yönetimi alanına dair bilgileri hedeflediği meslekte nasıl kullanacağı hakkında fikirler üretir
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Lojistik Yönetimi alanına dair bilgileri etkili sunum ve iletişim teknikleri kullanarak aktarır.
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
Lojistik Yönetimi alanına ilişkin bilgileri proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerine yöneltebilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 3 |
Yabancı dilde kaynak taraması yapabilir, gündemi takip edebilir ve yazılı-sözlü çalışmalar üretebilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Kaynaklardan edindiği bilginin işlenmesi ve aktarılmasında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere saygılı hareket eder.
|
0 |
|
|
|
|
|
| 2 |
Yaşamboyu öğrenme ilkesi çerçevesinde alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalarını yönlendirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
3 |
42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
8 |
112 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
30 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|