Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ISL209 | FİNANSAL MATEMATİK | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MURAT TOPCU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, Para piyasalarındaki finansal yapıların matematiksel temelini tanımlamak, bankacılık ve sigortacılık alanlarında yapılan matematiksel işlemleri uygulamak ve finans ile ilgili matematiksel problemleri çözmektir. |
İçerik: | Finansal yönetim ve finans kesimi, finans matematiği, paranın zaman değeri, proforma finansal tablolar, finansal planlama, nakit ve benzeri varlıklar yönetimi, başabaş ve kaldıraç analizleri, faiz kavramları, basit faiz, bileşik faiz ve uygulamaları, basit iskonto, bileşik iskonto, anüiteler, tahvil değerleme, risk getiri hesaplamaları, türev piyasalar ve ürünler, dikey, yatay ve trend analizler, stok ve alacak yönetimi, çalışma sermayesi konuları işlenecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Finans alanıyla ilgili temel kavramları tanımlar. (Define) (1) |
Finans ile ilgili temel matematiksel problemleri çözer. (Solve) (3) |
Paranın zaman değeri ile ilgili problemleri çözer. (Solve) (3) |
Tahvil değerleme ile ilgili problemleri çözer. (Solve) (3) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama | Finansal matematiğin temel kavramları | Konu anlatımı |
2 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Oran orantı ve yüzde hesaplamaları | Konu anlatımı |
3 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Faiz ve paranın zaman değeri | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
4 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Basit faiz ve iskonto | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
5 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Bileşik faiz ve iskonto | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
6 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Döviz kurlarında temel parite koşulları | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
7 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Döviz kuru hesaplamaları | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Anüiteler bugünkü değer | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
10 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Anüiteler gelecek değer | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
11 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Borç ödemeleri ve faiz | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
12 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Hisse senedi değerlemesi | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
13 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Tahvil değerlemesi | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
14 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Yatırım Kararları ve Sermaye Bütçesi | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
15 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Karışım ve alaşım hesaplamaları | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Aydın, N. (2009). Finans matematiği. Detay Yayıncılık. |
Sucu, M. (2015). Finans Matematiği, Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı |
Roberts, A. J. (2009). Elementary calculus of financial mathematics (Vol. 15). SIAM. |
Kula, V.(2018). Finans Matematiği: Ticari ve mali Matematik Uygulamaları |
Aydın, N., Başar, M. (2019). Finans Matematiği, Anadolu Üniversitesi Yayınları NO: 2769 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletme biliminin temel ve alt alanlarının kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
|
5 | |||||
2 |
Güncel bilimsel kaynaklara dayanarak işletme fonksiyonlarını ve süreçlerini açıklar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası düzeyde geçerliliği olan işletmecilik olgularını diğer sosyal bilimlerin kuramları ve kavramları ile ilişkilendirir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla açıklar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletmecilik alanında edindiği kuramsal ve olgusal bilgilerini mesleki uygulamalarda kullanır.
|
4 | |||||
2 |
İş hayatında, bireysel ve örgütsel düzeyde karşılaşılan problemleri çözümler.
|
4 | |||||
3 |
Karmaşık işletme problemleri karşısında bilgisayar programları SPSS, R, Excel, Stata gibi) etkin bir şekilde kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletme alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak araştırmalar ve çalışmalar planlar.
|
2 | |||||
2 |
Örgüt hedeflerine ve amaçlarına yönelik faaliyetleri, bağımsız olarak düzenler.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
3 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletmecilikle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
2 | |||||
2 |
İşletme uygulamaları için gerekli bilişim ve iletişim teknoloji yazılımlarını ve donanımlarını kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletme alanında verilerin toplanması, verilerin değerlendirilmesi ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak uygulamalar yapar.
|
2 | |||||
2 |
Sosyal haklar, iş güvenliği, işçi sağlığı, kalite yönetimi ve sürdürülebilirlik kavramlarını iş hayatında karşılaştığı durumlarla ilişkilendirebilir.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |