Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BIL201 | NESNE YÖNELİMLİ PROGRAMLAMA | 3 | 5 | 4 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. AHMET VEDAT TOKMAK-Öğr.Gör. HÜSEYİN GÖKAL-Dr.Öğr.Üyesi NİHAL ALTUNTAŞ-Dr.Öğr.Üyesi ZEINAB HASSANZADEH |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders, nesne yönelimli programlama prensiplerini, nesne yönelimli dillerin yapısını ve temel kavramları tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, sınıf yapıları, nesne ilişkileri, miras ve çok biçimlilik gibi konuları öğrenecek ve uygulama geliştirme süreçlerinde nesne yönelimli yaklaşımları kullanabileceklerdir. |
İçerik: | Nesneler ve sınıflar, oluşturucu, statik değişken, sabitler, metodlar, görünürlük değiştiricileri, geçici nesneler, yöntemlerin nesnelerle çağrılması, değişmezlik, değişken görünürlüğü, sınıf soyutlaması ve paketleme, üst ve alt sınıf kavramları, kalıtım, çoklu anlam, çiğneme, çokyükleme, soyut sınıf, nesne yönelimli tasarım |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bu dersi alan öğrenciler, Nesne, sınıf, kapsülleme, soyutlama, miras ve çok biçimlilik gibi temel nesne yönelimli programlama (OOP) kavramlarını öğrenir ve projelerinde etkili bir şekilde kullanabilir. |
Bu dersi alan öğrenciler, Miras ve çok biçimlilik özelliklerini kullanarak kod tekrarını azaltır, esnek ve genişletilebilir yapıda uygulamalar geliştirir. |
Bu dersi alan öğrenciler, istisna yönetimi (try-catch yapıları) ile hataları güvenli şekilde yönetir; dosya işlemleriyle veri okuma ve yazma işlemlerini gerçekleştirir |
OOP prensiplerini kullanarak bağımsız projeler geliştirir ve nesne yönelimli yaklaşımla problem çözme becerisini kazanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | -Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Giriş ve Temel Kavramlar: Nesne yönelimli programlamaya genel bakış, Yapısal programlama ile nesne yönelimli programlama arasındaki farklar, Nesne, sınıf, özellik ve yöntem (metot) kavramları | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
2 | -Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Sınıflar ve Nesneler: Sınıf tanımları ve nesne oluşturma, Yapıcı (constructor) ve yıkıcı (destructor) metotlar, Kapsülleme (encapsulation) kavramı ve erişim belirleyicileri (public, private, protected) | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
3 | -Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Nesne Yönelimli Programlamanın 4 Temel İlkesi: Kapsülleme, Soyutlama (abstraction), Miras (inheritance), Çok biçimlilik (polymorphism) | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
4 | -Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Kapsülleme ve Erişim Belirleyicileri: Kapsülleme ile veri gizliliği ve güvenlik sağlama, Public, private, ve protected erişim belirleyicilerinin kullanımı, Setter ve getter yöntemleri ile veri kontrolü | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
5 | -Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Yapıcı ve Yıkıcı Yöntemler: Parametreli ve parametresiz yapıcılar, Yıkıcılar ve hafıza yönetimi, Yapıcı ve yıkıcı kullanım örnekleri | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
6 | -Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Statik (Static) ve Nesne Üyesi Değişkenler: Statik değişkenler ve yöntemler, Statik ve nesne üyesi değişkenlerin farkları, Statik yapının kullanım alanları ve örnekler | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
7 | -Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Miras (Inheritance): Miras kavramı ve temel özellikleri, Çoklu miras ve çoklu kalıtım sorunları | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | -Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Çok Biçimlilik (Polymorphism): Polymorphism kavramı ve türleri, Çok biçimliliğin uygulama alanları ve örnekler | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
10 | -Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Soyut Sınıflar (Abstract Classes) ve Arayüzler (Interfaces): Soyut sınıf ve arayüz kavramları, soyut sınıf ve arayüzlerin kullanım alanları, Pratik örneklerle soyut sınıf ve arayüzlerin karşılaştırılması | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
11 | -Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | İstisna Yönetimi (Exception Handling): Hata türleri ve istisna yönetimi, Try-catch yapısı ile hata yakalama ve işleme, İstisna yönetimi ile program güvenliğini sağlama | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
12 | Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Dosya okuma ve yazma işlemleri | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
13 | Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Koleksiyonlar (Collections) ve Veri Yapıları: oleksiyon sınıfları (ArrayList, LinkedList, vb.), Nesne yönelimli programlamada veri yapılarının kullanımı, HashMap, TreeMap gibi yapıların özellikleri | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
14 | Referansların ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları. | Tasarım Desenleri (Design Patterns): Singleton, Factory, Observer gibi temel tasarım desenleri, tasarım desenlerinin OOP projelerinde kullanımı | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
15 | - | Proje çalışması | Ders anlatımı, Tartışma (Soru-Cevap), Laboratuvar Uygulamaları. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Java How to Program, Harvey M. Deitel & Paul J. Deitel, Prentice-Hall. 7. Basım, 2007 |
Java: Object Oriented Programming, Dr. Ali Orhan Aydın, Pusula Publication, 2012. |
Nesne Tabanlı Programlama (PYTHON) , Prof. Dr. Cahit Karakuş, Balbiti, Haziran 2023. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Bilgisayar Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik, fen bilimleri, olasılık ve istatistik gibi kendi dalıyla ilgili mühendislik konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında bir bilgisayar modeli tasarlar.
|
5 | |||||
2 |
Belirli bir kavramsal modeli bilgisayar ortamında modern yöntemlerle tasarlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
4 | |||||
2 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
5 | |||||
3 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
4 | |||||
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
5 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 3 | 1 | 3 |
Arazi Çalışması | 3 | 4 | 12 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 3 | 3 |
Laboratuvar | 3 | 5 | 15 |
Okuma | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 6 | 2 | 12 |
Proje Hazırlama | 3 | 4 | 12 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 1 | 1 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Yerinde Uygulama | 1 | 1 | 1 |
Mesleki Faaliyet | 1 | 1 | 1 |
Sosyal Faaliyet | 1 | 5 | 5 |
Tez Hazırlama | 5 | 10 | 50 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 208 |
Genel Toplam | 208 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |