| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| BIL423 | ŞİFRELEME | 5 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Öğrencilere, şifreleme konseptinin gereklerini tarihsel gelişim dikkate alınarak verilmesi, en yaygın kullanılan şifreleme (kripto) sistemlerinin çalışma yapısını ve günümüz şifreleme sistemlerinde kullanımını öğretmektir. |
| İçerik: | Şifreleme ile ilgili temel kavramlar, temel şifreleme sistemleri, algoritmaları, çalışma prensipleri şifreleme standartları, açık ve gizli şifreleme türleri, sayısal imza ve ağ güvenliği teknikleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Şifreleme temel kavramlarını ve mantığını tanır. |
| Modern Simetrik ve Asimetrik şifreler hakkında bilgi sahibi olur. |
| Şifreleme uygulamalarını yapar. |
| Şifreleme algoritmaları kullanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Şifrelemeye Giriş | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 2 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Akış Şifreleri | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 3 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Veri Şifreleme Standardı (The Data Encryption Standard-DES) | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 4 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Gelişmiş Şifreleme Standardı (The Advanced Encryption Standard-AES) | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 5 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Blok Şifreleme | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 6 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Açık Anahtarlı Kriptografiye Giriş | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 7 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | RSA Şifreleme Sistemi | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 8 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Ayrık Logaritma Problemine Dayalı Açık Anahtarlı Şifreleme Sistemleri | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 9 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Eliptik Eğri Şifreleme Sistemleri | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Dijital imzalar | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 12 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Hash Fonksiyonları | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 13 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Mesaj Kimlik Doğrulama Kodları | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 14 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Anahtar Dağıtım, Şifreleme Güncel Teknolojik Gelişmeler ve Yaşanan Olaylar | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
| 15 | - | FİNAL | - |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Understanding Cryptography: A Textbook for Students and Practitioners by Christof Paar and Jan Pelzl Springer, 1st Edition, 2010 |
| Introduction to Computer Security - M. T. Goodrich and R. Tamassia, 2011 | Pearson Prentice Hall | ISBN-13: 978-0-321-70201-2, ISBN-10: |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bilgisayar Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Bilgisayar Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Matematik, fen bilimleri, olasılık ve istatistik gibi kendi dalıyla ilgili mühendislik konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında bir bilgisayar modeli tasarlar.
|
4 | |||||
| 2 |
Belirli bir kavramsal modeli bilgisayar ortamında modern yöntemlerle tasarlar.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
4 | |||||
| 3 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
5 | |||||
| 2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
5 | |||||
| 3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
4 | |||||
| 2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
3 | |||||
| 2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
3 | |||||
| 2 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
| TOPLAM | 37 | 0 | 156 |
| Genel Toplam | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |