TR EN

CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARLIĞI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIM431 CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARLIĞI 5 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Doç.Dr. TÜRKAN UZUN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Cumhuriyet Dönemine mimarlık penceresinden Genel bir bakış; Bu dönemin siyasi, ekonomik, ve sosyal koşullarının mimarlık özelinden incelenmesi ile Cumhuriyet Dönemi Mimarlı’ğını oluşturan ana eksenlerin incelenmesi.Dünya mimarlığındaki eş zamanlı değişim ve gelişimlerin Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı’na yansımalarının örneklerle incelenmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Form, biçim, ritm, simetri gibi geometrik formlar açısından, Dönem mimarlığının plan ve cephe biçimlenişlerinin görsel incelenmeleri İstanbul, Ankara, İzmir başta olmak üzere ülke genelinde Ulusal Mimarlık dönemine imza atmış mimarlar ve yapıların incelenmesi

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dönemin uluslararası üsluplarının Türk Mimarlı’ğı özelinden çizilecek çerçevede incelenerek Cumhuriyet Dönemi Mimarlık ürünlerinin öğrencilere tanıtılması,konut,(apartman, yazlık konut,kiraevi) Kamu yapıları,(Hastane, Üniversite,Okul,Fabrika, Sanayi yapıları, Otel) gibi farklı işlevli ürünlerin dönem içindeki “tarihsel sıralanışı” ve “mimari biçimlenişleri” başlıkları altında incelenmesi ile bu bilgilere katılımcıların vakıf olmaları

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dönemin Genel çerçevesinin çizilmesi, Cumhuriyet öncesi dönemin siyasi yapısı,dönemin Kurtuluş savaşı sonrası Bayındırlık işleri, -
2 - Cumhuriyet Dönemi Mimarları, Dönem içinde türkiye’de çalışmış yabancı mimarlar, isimleriyle kısaca tanıtılması,yabancı mimar gerekliliğinin tartışılması -
3 - Cumhuriyet Öncesi, Erken Cumhuriyet Dönemi’nin incelenmesi; XIX.yy batı seçmeciliği, batılı mimarların Ülke’deki uygulamaları, İmparatorluk tarafından çağrılan mimarların verdiği eserlerin kısaca incelenmesi ; Garlar, Sefaretler, Liseler, Hastaneler, (Haydarapaşa Garı, İtalyan Sefareti,Maçka Teknik Lisesi) -
4 - Form ve Bütünlük üzerinden dönem mimarisine genel bir bakış -
5 - Ritm, Tekrar, simetri alt başlıklarından dönem mimarisi ve geometrisine genel bir bakış Cephe ve Plan tekrarları,cephe biçimlenişleri, cephe ögelerinin incelenmesi -
6 - Fonksiyon ve İşleyiş genelinden dönem mimarisine Genel bir bakış; 1910-1920 Konutlar ve Kamu yapıları -
7 - Fonksiyon ve İşleyiş genelinden dönem mimarisine Genel bir bakış; 1920-1930 Konutlar ve Kamu yapıları -
8 - ARA SINAV -
9 - Mimar Kemalettin ve yapıları , Vedat Tek ve yapıları -
10 - Ali Talat, mimar Muzaffer, Arif Hikmet Koyunoğlu gibi dönem mimarlarının yapıları -
11 - Sedat Hakkı Eldem ve yapıları -
12 - Şevki Vanlı, Emin Onat, Seyfi Arkan ve yapıları -
13 - Martin Elsasser, Mongeri, gibi dönemin yabancı mimarlarının yapıları -
14 - Örnekler Dönem sonu ödev projeleri Uygulamalar, -
15 - Örnekler Dönem sonu ödev projeleri Uygulamalar, -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Metin, Sözen,1973, “50 Yılın Türk Mimarisi”, Türkiye 50.yıl dizisi:1, İş Bankası Kültür Yayınları,2.baskı,
Metin, Sözen,1984,”Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı”, (1923-1938), Türk İş Bankası,Kültür yayınları,1.baskı.
Arkitekt, 1950, “ Türk Mimarlığı”, sayı:11-12
….1988,”1.Ulusal Mimarlık Sergisi Kataloğu”, T.M.M.O.B, Mimarlar Odası Yayınları,
İnci Aslanoğlu,2001,”Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938,ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları,Ankara.
Şevki Vanlı , 2006, “Mimari’den Konuşmak bilinmek İstenmeyen 20.yy Türk Mimarlığı Eleştirel Bakış, Şevki Vanlı mimarlık Vakfı, Ankara.
Engin Yenal, 1999,”bir Kent:İstanbul 101 Yapı,Yapı Kredi Kültür Yayıncılık Ticaret ve Sanayi A.Ş,İstanbul
Sibel Bozdoğan, “ Modernizm ve Ulusun İnşası”, Erken Cumhuriyet Türkiyesinde Mimari Kültür”

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
1
2
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
1
3
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
4
2
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
5
2
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
5
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
3
4
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
5
2
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Genel Toplam 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 0,0