Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MIM431 | CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARLIĞI | 5 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. TÜRKAN UZUN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Cumhuriyet Dönemine mimarlık penceresinden Genel bir bakış; Bu dönemin siyasi, ekonomik, ve sosyal koşullarının mimarlık özelinden incelenmesi ile Cumhuriyet Dönemi Mimarlı’ğını oluşturan ana eksenlerin incelenmesi.Dünya mimarlığındaki eş zamanlı değişim ve gelişimlerin Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı’na yansımalarının örneklerle incelenmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Form, biçim, ritm, simetri gibi geometrik formlar açısından, Dönem mimarlığının plan ve cephe biçimlenişlerinin görsel incelenmeleri İstanbul, Ankara, İzmir başta olmak üzere ülke genelinde Ulusal Mimarlık dönemine imza atmış mimarlar ve yapıların incelenmesi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dönemin uluslararası üsluplarının Türk Mimarlı’ğı özelinden çizilecek çerçevede incelenerek Cumhuriyet Dönemi Mimarlık ürünlerinin öğrencilere tanıtılması,konut,(apartman, yazlık konut,kiraevi) Kamu yapıları,(Hastane, Üniversite,Okul,Fabrika, Sanayi yapıları, Otel) gibi farklı işlevli ürünlerin dönem içindeki “tarihsel sıralanışı” ve “mimari biçimlenişleri” başlıkları altında incelenmesi ile bu bilgilere katılımcıların vakıf olmaları |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dönemin Genel çerçevesinin çizilmesi, Cumhuriyet öncesi dönemin siyasi yapısı,dönemin Kurtuluş savaşı sonrası Bayındırlık işleri, | - |
2 | - | Cumhuriyet Dönemi Mimarları, Dönem içinde türkiye’de çalışmış yabancı mimarlar, isimleriyle kısaca tanıtılması,yabancı mimar gerekliliğinin tartışılması | - |
3 | - | Cumhuriyet Öncesi, Erken Cumhuriyet Dönemi’nin incelenmesi; XIX.yy batı seçmeciliği, batılı mimarların Ülke’deki uygulamaları, İmparatorluk tarafından çağrılan mimarların verdiği eserlerin kısaca incelenmesi ; Garlar, Sefaretler, Liseler, Hastaneler, (Haydarapaşa Garı, İtalyan Sefareti,Maçka Teknik Lisesi) | - |
4 | - | Form ve Bütünlük üzerinden dönem mimarisine genel bir bakış | - |
5 | - | Ritm, Tekrar, simetri alt başlıklarından dönem mimarisi ve geometrisine genel bir bakış Cephe ve Plan tekrarları,cephe biçimlenişleri, cephe ögelerinin incelenmesi | - |
6 | - | Fonksiyon ve İşleyiş genelinden dönem mimarisine Genel bir bakış; 1910-1920 Konutlar ve Kamu yapıları | - |
7 | - | Fonksiyon ve İşleyiş genelinden dönem mimarisine Genel bir bakış; 1920-1930 Konutlar ve Kamu yapıları | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Mimar Kemalettin ve yapıları , Vedat Tek ve yapıları | - |
10 | - | Ali Talat, mimar Muzaffer, Arif Hikmet Koyunoğlu gibi dönem mimarlarının yapıları | - |
11 | - | Sedat Hakkı Eldem ve yapıları | - |
12 | - | Şevki Vanlı, Emin Onat, Seyfi Arkan ve yapıları | - |
13 | - | Martin Elsasser, Mongeri, gibi dönemin yabancı mimarlarının yapıları | - |
14 | - | Örnekler Dönem sonu ödev projeleri Uygulamalar, | - |
15 | - | Örnekler Dönem sonu ödev projeleri Uygulamalar, | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Metin, Sözen,1973, “50 Yılın Türk Mimarisi”, Türkiye 50.yıl dizisi:1, İş Bankası Kültür Yayınları,2.baskı, |
Metin, Sözen,1984,”Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı”, (1923-1938), Türk İş Bankası,Kültür yayınları,1.baskı. |
Arkitekt, 1950, “ Türk Mimarlığı”, sayı:11-12 |
….1988,”1.Ulusal Mimarlık Sergisi Kataloğu”, T.M.M.O.B, Mimarlar Odası Yayınları, |
İnci Aslanoğlu,2001,”Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938,ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları,Ankara. |
Şevki Vanlı , 2006, “Mimari’den Konuşmak bilinmek İstenmeyen 20.yy Türk Mimarlığı Eleştirel Bakış, Şevki Vanlı mimarlık Vakfı, Ankara. |
Engin Yenal, 1999,”bir Kent:İstanbul 101 Yapı,Yapı Kredi Kültür Yayıncılık Ticaret ve Sanayi A.Ş,İstanbul |
Sibel Bozdoğan, “ Modernizm ve Ulusun İnşası”, Erken Cumhuriyet Türkiyesinde Mimari Kültür” |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
|
1 | |||||
2 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
1 | |||||
3 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
|
5 | |||||
2 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
|
5 | |||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
|
3 | |||||
4 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
5 | |||||
2 |
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Genel Toplam | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 0 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 0,0 |