Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MIM321 |
SANAT VE ANADOLU |
5 |
2 |
2 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Anadolu’da kurulmuş olan uygarlıklarda önemli sanat eserlerinden örnekler verererek Anadolu coğrafyasının önemini ve bu coğrafyada yaşamış olan toplumların yaratıcılıkları kousunda farkındalık oluşturmak. Mimarlıkta işlevselliğin kaybolmasını önlemek, bölgesel farklılıklardan kaynaklanan çeşitliliğe ve birikim zenginliğine dikkat çekerek, yaratıcılıkları konusunda farkındalık oluşturmak. |
İçerik: |
Dünyada bilinen ilk yerleşim yeri Göbeklitepeden başlayarak tarihin çeşitli dönemlerinde oluşan yerleşim birimlerinden örnekler vererek şehircilik ve mimari bakımdan Anadolu’un önemli bir coğrafya olduğu bilincinin oluşturulması. Geçmişte Anadolu’da örnek mimari ve yerleşim alanlarına dikkat çekilerek, yaratıcı bireylerin bu coğrafyadan çıkmasına dikkat çekmek. Önemli sanat yapıtlarının, özellikli mimari alanda sanat yapıtlarının Anadolu’da var olan örnekleri tanıtılarak yeni bir doğal ve kültürel çevrenin oluşmasına önayak olmak dersin temel prensibidir |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Anadolu coğrafyasındaki sanat zenginliğinin farkında olabilirler. |
Anadoludaki mimari eserleri dönemlerine göre kavrayabilirler. |
Anadolu’da mimari yapıların hangi döneme ait olduğunu ayırt edebilirler. |
Tasarımlarında geleneksel öğeleri kullanabilirler. |
Anadolu’nun sanat bakımından önemini kavrayabilirler. |
Tasarımlarında Anadolu'daki tarihi mimari eserlerden ilam alabilirler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Eser İncelemesi |
Dersin tanıtılması ve Anadolu coğrafyasının sahip olduğu sanat kimliği. |
Anlatım |
2 |
Eser İncelemesi |
Anadoludaki Paleolotik ve Neolotik dnemlerden kalma yerleşim alanlarının incelenmesi. |
Anlatım |
3 |
Eser İncelemesi |
Anadoludaki M.Ö. 4000-1000 yılları arasındaki mimari kalıntıların incelenmesi. |
Anlatım |
4 |
Eser İncelemesi |
Helenistik ve Roma Mimarisi örneklerinin İncelenmesi. |
Anlatım |
5 |
Eser İncelemesi |
Anadoludaki Bizans yapı örneklerinin incelenmesi. |
Anlatım |
6 |
Eser İncelemesi |
Mimari Eserlerin Yerinde Tetkik Edilerek İncelenmesİ (Ayasofya Camii ve Küçükayasofya Camii). |
Anlatım ve Gezi |
7 |
Eser İncelemesi |
Anadolu Selçuklu Mimarisi Örneklerinin incelenmesi (Alaaddin Keykubat Camii). |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Eser İncelemesi |
Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Mimari yapıların incelenmesi. |
Anlatım |
10 |
Eser İncelemesi |
Osmanlı Mimarisi örnekleri İncelenmesi (İznik Ulu camii, Şehzade camii, Selimiye camii). |
Anlatım |
11 |
Eser İncelemesi |
Mimari Eserlerin Yerinde Tetkik Edilerek İncelenmesi (Sultanahmet camii). |
Anlatım ve gezi |
12 |
Eser İncelemesi |
Mimari Eserlerin Yerinde Tetkik Edilerek İncelenmesi (Medreseler). |
Anlatım |
13 |
Eser İncelemesi |
Mimari Eserlerin Yerinde Tetkik Edilerek İncelenmesi (İshak Paşa Sarayı). |
Anlatım |
14 |
Eser İncelemesi |
Anadolu Medeniyetleri Müzesi, İstanbul Arkeoloji Müzesi. |
Anlatım |
15 |
Eser İncelemesi |
Genel Tekrar |
Anlatım ve Gezi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Oktay Aslanapa "Osmanlı Mimarisi", Önder Küçükerman "Türk Evi", Fatih Uluengin "Klasik Yapı Detayları", bilimsel makaleler |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
|
|
1 |
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
5 |
5 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
19 |
0 |
79 |
|
Genel Toplam |
79 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|