TR EN

KARAR VE OYUN KURAMLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
END354 KARAR VE OYUN KURAMLARI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrencilere değişik karar seçeneklerini belirlilik, belirsizlik, risk, kısmi bilgi ve yarışmalı karar ortamlarında değişik ölçütlere göre karşılaştırmayı ve en uygun seçeneğin seçilmesi ile ilgili ilke, yöntem ve süreçleri öğretmek ve bu yöntemleri uygulamalarını sağlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Karar Vermenin Anlamı, Yöntemleri, Süreci ve Çeşitleri; Karar Modelinin Öğeleri, Karar Matrisi, Karar Ağacı ve Karar Ortamları; Belirlilik ve Risk Ortamlarında Karar Verme, Belirsizlik ve Kısmi Bilgi Ortamlarında Karar Verme; Bayesgil Ön, Son ve Sondan Önceki Analizler; Yarar (Fayda) Kuramı, Nicel ve Nitel Çok Ölçütlü Karar Verme, Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP), Hedef Programlama, Yarışma Ortamında Karar Verme ve Oyun Kuramının Temelleri, İki Kişilik Sabit ve Sıfır Toplamlı Oyunlar, Karma Stratejili Oyunların Grafik Yöntemiyle Çözümü, (mxn) Kişilik Oyunların Doğrusal Programlama ve Diğer Yöntemlerle Çözümü, Bilgisayarla Çözüm Uygulamaları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Karar verme problemlerini tanımlar.
Belirlilik, risk ve diğer karar ortamlarında karar verme yöntemlerini kullanır.
Karar problemini uygun çok ölçütlü karar verme yöntemi kullanarak çözer.
Elde edilen sonuçları değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Kaynaklar Karar Vermenin Anlamı, Yöntemleri, Süreci ve Çeşitleri Yüz yüze anlatım
2 Yazılı Kaynaklar Karar Modelinin Öğeleri, Karar Matrisi, Karar Ağacı ve Karar Ortamları Yüz yüze anlatım
3 Yazılı Kaynaklar Belirlilik ve Risk Ortamlarında Karar Verme Yüz yüze anlatım
4 Yazılı Kaynaklar Belirsizlik ve Kısmi Bilgi Ortamlarında Karar Verme Yüz yüze anlatım
5 Yazılı Kaynaklar Bayesgil Ön, Son ve Sondan Önceki Analizler Yüz yüze anlatım
6 Yazılı Kaynaklar Yarar (Fayda) Kuramı Yüz yüze anlatım
7 Yazılı Kaynaklar Nicel ve Nitel Çok Ölçütlü Karar Verme Yüz yüze anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) Yüz yüze anlatım
10 Yazılı Kaynaklar Hedef Programlama Yüz yüze anlatım
11 Yazılı Kaynaklar Yarışma Ortamında Karar Verme ve Oyun Kuramının Temelleri Yüz yüze anlatım
12 Yazılı Kaynaklar Yarışma Ortamında Karar Verme ve Oyun Kuramının Temelleri Yüz yüze anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Karma Stratejili Oyunların Grafik Yöntemiyle Çözümü Yüz yüze anlatım
14 Yazılı Kaynaklar Linear Programming and Other Methods to mxn Person Games Yüz yüze anlatım
15 Yazılı Kaynaklar Bilgisayarla Çözüm Uygulamaları (POM QM ile çözümler) Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yöneylem Araştırması. Kenan Özden, Hava Harp Okulu Yayınları, İstanbul.
Yöneylem Araştırması-II Ders Notları. Kenan Özden, İstanbul Gelişim Üniversitesi
Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, 2014, Ekin yayınevi, Bursa.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliğinde kullanılan biçimsel sistemleri ele alır ve değişik metotlarını tartışır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliğinde proje sunumu için tasarımın doğru ifade edilmesini formüle eder.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat mühendisliğinde tasarım ve uygulama konularında gerekli araştırmaları yapabilme becerilerine sahiptir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliği disiplininde üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabilme ve bu konularda sorumluluk alır.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliği mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri izler ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir birey olarak; Sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkına varır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliğinde yapı yönetiminin yetki ve sorumlulukları içinde yer alır.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 5 25
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 5 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 151
Genel Toplam 151
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0