TR EN

ERGONOMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
IMP150 ERGONOMİ 2 4 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SELİN RÜYA ÇAKIR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Mimari tasarımı etkileyen ergonomik faktörleri ortaya koymayı, insanın kullandığı bina, mekan ve donanımların boyutlarını, mekanları oluşturan öge ve bileşenleri, farklı işlevlere sahip mekanları performans ve konfor koşulları bağlamında incelemeyı; mimarların, insanın fiziksel ve psiko-sosyal gereksinmelerine uygun tasarımlar oluşturmalarında ve değerlendirmelerinde yardımcı olmayı amaçlar.
İçerik: Ergonominin tanımı, amacı ve önemi, Mimari-ergonomi ilişkisinin belirlenmesi, Kullanıcıların fizyolojik, biyolojik, psikolojik, estetik değerlendirmelerinde ergonomi teknikleriNesnel değerlendirme teknikleri, Öznel değerlendirme teknikleri, Ergonomik mekanda detaylar, koridor, merdiven, basamak ölçü ve çizimi, Mekanda standart ergonomik ölçülere uygun ölçekli mobilya ve detay çizimi, Mekanda standart ergonomik ölçülere uygun ölçekli mobilya ve detay çizimi, Mutfak ergonomisinde ölçekli detay çizimi, Banyo ergonomisinde ölçekli detay çizimi, Yaşam alanı ergonomisinde ölçekli detay çizimi, Yatak odası ergonomisinde ölçekli detay çizimi, 1/20 ölçekli ergonomik ölçülere uygun 1+1 stüdyo daire tasarımı, 1/20 ölçekli ergonomik ölçülere uygun 1+1 stüdyo daire plan ve kesit çizimi, 1/20 ölçekli ergonomik ölçülere uygun 1+1 stüdyo daire mekansal perspektif çizimi, 1/20 ölçekli ergonomik ölçülere uygun 1+1 stüdyo daire plan, kesit ve perspektif renklendirme içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Mimari tasarımı etkileyen ergonomik faktörleri ortaya koymak Farklı işlevlere sahip mekanları performans ve konfor koşulları bağlamında incelemek; Ergonomi tekniklerinin mimaride kullanım olanaklarını irdelemek

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynak Okuma Ergonominin tanımı, amacı ve önemi Anlatım
2 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Ergonomik mekanda detaylar, Mobilya Anlatım - Uygulama
3 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Antre mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması. Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
4 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Mutfak mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması. Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
5 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Mutfak mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması. Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
6 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Banyo mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması. Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
7 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Banyo mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması. Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Salon mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması. Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
10 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Yatak odası mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması. Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
11 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Genç odası mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması. Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
12 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Çocuk odası mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması.Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
13 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Bebek odası mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması. Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
14 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Teras/balkon/kış bahçesi mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması.Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
15 Görsel araştırma ve çizim yapma / Sunum hazırlama Teras/balkon/kış bahçesi mobilyalarının ergonomik ölçülerinin anlatılması.Perspektif ve görünüşlerinin çizilmesi. Anlatım - Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekan tasarımı bölümü 2 yıllık akademik bir eğitim ile genç ve profesyonel kişiler yetiştirmektedir. Meslek lisesi okuyan ve daha sonra yüksekokulda bu bölümü okuyacak kişiler mükemmel bir donanıma sahip olmaktadır. Gördükleri uygulamalı derslerle 2 sene akademik şekilde eğitim alan kişiler fazlası ile teknik alanına hâkim olabilmektedir. Tasarımdan, pazarlamaya, kalite kontrolden, üretime kadar her alanda çalışma imkânına sahiptirler. 2 yıl boyunca teknik resim, temel sanat, bilgisayarda tasarım, proje hazırlama, kesme-biçme gibi dersler ile donanımlı birere eleman olmayı sağlamaktadır. Son yıllarda üretime verilen destek ile birlikte iç mekan tasarımı bölümleri ilk sırada yer almaya başlamış bulunmaktadır. Sanayilerin belirli departmanlarında bulabileceğiniz çok çeşitli alanlar sizi beklemektedir. Önemli olan 2 yıl boyuna alacağınız akademik eğitimde kendinizi yeterince yetiştirmektir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekan tasarımı teknisyeni olmak isteyenlerin; yaratıcı ve estetik görüş sahibi, güzel sanatlara ilgi duyan, göz ve ellerini eşgüdümle kullanabilen, renkleri ve şekilleri ayrıntıları ile algılayabilen, şekil çizebilme yeteneğine sahip, yeniliklere ve eleştiriye açık, sorumluluk alabilen kimseler olmaları gerekmektedir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekan tasarımı; binaların iç kısımlarının düzenlenmesi için sanat ve teknolojiyi kullanarak teknik çizim yapabilen kişileri yetiştirmek amacı ile kurulmuş bir ön lisans programıdır. İç mekan tasarımı teknikerleri; müşterinin istek ve ihtiyaçlarını saptar, mekanda yapılması gereken değişiklikleri belirler, yapılacak işlerin planını hazırlar veya hazır planı yorumlar ve uygular. Ayrıca boş bir mekanın elektrik, su vb. donanım ihtiyacını da belirlerler. Mekana uygun türde ve miktarda yapı malzemesini seçerek kullanılacak malzemelerin hesabını yaparlar. İç mekan tasarımı teknikerleri teknik çizim yapar ve özgün iç mekan tasarımları yaparlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sanat ve Tasarım alanı, Toplumsal yaşamın temelini oluşturan kültür, tarihsel sürecin bir ürünüdür. İç mekan tasarımı da bu alanın içindedir. Günümüzde insanlar yaşadıkları mekanları estetik, fonksiyonellik ve teknolojiyi bir arada kullanarak kendi kültür ve geleneklerine ait özgün tasarımları geliştirmekte ve kullanmaktadır. Değişen tüketici ihtiyaç ve gereksinimleri; iç mekan tasarımı alanlarında faaliyet gösteren sektörde yer edinmek isteyen işletmelerin üretim sistemlerinde ''alternatif sanat ve tasarım" ürünlerinin üretimini artırmaktadır. Kalite ve rekabetin oldukça yoğun yaşandığı, tüketici ihtiyaçlarının değiştiği günümüzde iç mekan tasarımı alanında istihdam edilecek bireylere kazandırılacak mesleki yeterlikler büyük önem kazanmıştır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mimarlık lisans eğitimi ve devamında akademik kariyere devam etme imkanı, iyi bir tasarımcı olacak şekilde kendisini yetiştirerek sektörde başarılı bir kariyere sahip olmak imkanı bulunmaktadır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dekorasyon alanında ileride iç mimarlık eğitimi de alabilecek sektöre katkı sağlayacak eğitim alanların teknik bilgi ve hayal gücü, yaratıcılıklarını geliştirebilmek.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu programla amaçlanan; işletmelerde ve bürolarda ihtiyaç duyulan tasarımcı iş gücü ihtiyacını karşılanmaktır. Ülkemizdeki tasarımcı eksikliği birçok sektörü markalaşamama sorunu ile yüz yüze bırakmıştır. Tasarımcı sorunu birçok sektörün ortak sorunudur ve teknik eleman açığı çok fazladır. Bu yüzden mezun olacak öğrenciler istihdam sorunu yaşamayacaktır.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu özelliklere uygun mesleki bilgilerle donatılmış ön lisans düzeyinde öğrenci yetiştirmek, gerek bölüm öğretim elemanlarının yaptığı, gerekse ülke çapında yapılan araştırmalarla şu anda kalifiye eleman eksikliği olan işletmelere tasarımcı yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Dünyadaki örneklerine bakıldığında İç Mekân Tasarımı kariyer planları olan öğrenciler için 21. Yüzyılda ideal bir program olarak kabul edilmektedir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 1 3
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0