Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETP253 | MİKRODENETLEYİCİLER | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SADDAM HEYDAROV |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders öğrencilere; gömülü sistemlerin tasarım yöntemlerini, tasarım ölçütlerini, mikrodenetleyicilerin mimari farklılıklarını kavrar ve çevre birimlerini programlamak ve yönetmek yeterliklerini kazandırır. |
İçerik: | Mikroişlemci ve mikrodenetleyici kavramları, 4-bit, 8-bit, 32-bit mikrodenetleyiciler, mikrodenetleyiciler için geliştirme ortamları ve dilleri, mikrodenetleyici üreticileri, teknolojik eğilimler ve gelişmeler. Mikrodenetleyici mimarileri (Harvard, ARM, RISC, CISC, DSP vb.) mimariler arasındaki farklar, kullanım alanları, geliştirme araçları üstünlük ve zayıflıkları. Mikrodenetleyici geliştirme ortamı tanıtımı, proje oluşturma ve assembly dili ile kod yazma, program derleme benzetime tabi tutma. Sistemi bir benzetim ortamında çizme, sistemin program kodunu yükleme, sistemi benzetime tabi tutma. Program geliştirme ve sistem benzetimi basamaklarında ortaya çıkan hataları bulma ve düzeltme yöntemleri, analiz yöntemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Mikrodenetleyici sistem tasarım yöntem ve ölçütlerini birbiri ile ilişkilendirerek tanımlar. |
Mikrodenetleyici mimarileri arasındaki farkları karşılaştırarak tanımlar. |
Assembly dilinde ilgili donanım düzenine göre programı gerçekleştirir. |
Mikrodenetleyicileri bir programlama dili ile benzetime tabi tutumunu gerçekleştirir. |
Tasarlanan sistemi çevre birimleri ile birlikte benzetime tabi tutumunu gerçekleştirir. |
Sistemin benzetim ortamlarında hata ayıklamasını ve analizini gerçekleştirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yazılı Kaynaklar | Mikroişlemci ve mikrodenetleyici kavramları, 4-bit, 8-bit, 32-bit mikrodenetleyiciler, mikrodenetleyiciler için geliştirme ortamları ve dilleri, mikrodenetleyici üreticileri, teknolojik eğilimler ve gelişmeler. | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
2 | Yazılı Kaynaklar | Mikrodenetleyici Mimarileri, Programlama dilleri, Compiler, Asm Derleyiciler | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
3 | Yazılı Kaynaklar | ICSP, ISP Programalama Teknikleri, uD ye Program atma, uD için temel yapılar, OSC devreleri, Resetleme Teknikleri, Güç kaynakları, Elektronik Devre halinde tasarımı | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
4 | Yazılı Kaynaklar | Port Yönetimi, Yön seçimi, Port Türleri, Port sürme teknikleriOutput (LED, Role sürücüler, LCD Sürme, İzoleli Çıkışlar), Input Devreleri (RPullUp, RPullDown, İzoleli girişler) hardware yapılar. | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
5 | Yazılı Kaynaklar | Haberleşme TX, RX portlarının kullanımı, Donanım ve Yazılım temelli Haberleşme detayları, RS232C, RS485, ENC28J60 Ethernet, WIFI, RF ve IR haberleşme teknikleri, devreleri | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
6 | Yazılı Kaynaklar | LED, Buton, Role Uygulamaları, LCD kullanımı | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
7 | Yazılı Kaynaklar | ADC, ADC ile ısı ölçüm uygulamaları, Donanım ve Yazılım Kesme Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı Kaynaklar | Haberleşme Uygulamaları, Simplex, Duplex haberleşme, Kodlu haberleşme, Master Slaves uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
10 | Yazılı Kaynaklar | SIPO, PISO ile port çoğullama, Kayan Yazı teknikleri | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
11 | Yazılı Kaynaklar | 18B20 ile Isı Ölçümü, RTC kullanımı, Nem ve Isı Sensörü UYgulamaları (SHTxx, DHTxx vs) | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
12 | Yazılı Kaynaklar | IR Verici ve Alıcı Uygulamaları, Ultrasonik Sensör ile Mesafe Ölçümü Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
13 | Yazılı Kaynaklar | PWM, Pulse Counter, Sayıcı uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
14 | Yazılı Kaynaklar | Floating Point (FP) Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
15 | Yazılı Kaynaklar | Floating Point (FP) Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
MİKRODENETLEYİCİLER VE PROGRAMLAMA - Dr. Koray ÖZSOY, Dr. Bekir AKSOY, Seyit Ahmet İNAN |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektronik devre bileşenlerinin temel işlevlerini ve devredeki davranışlarını tanıyabilme.
|
5 | |||||
2 |
Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve çalışma koşullarını bunlara göre belirleme.
|
4 | |||||
3 |
denklemler, eşitsizlikler ve fonksiyonlar ile ilgili uygulamalar yapabilme.
|
3 | |||||
4 |
Temel devre çözümlerini yapmak.
|
4 | |||||
5 |
Doğru akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
2 | |||||
6 |
Alternatif akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletim sistemleri ve bilgisayar donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
4 | |||||
2 |
Elektrik-Elektronik ölçme aletlerini tanımak, çalışma prensiplerini bilmek ve bu aletleri kullanarak ölçüm yapmak.
|
1 | |||||
3 |
Elektronik devre elemanları, sayısal ve analog sistemler ve bu sistemlerin çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
2 | |||||
4 |
Osilatör ve osilatör devreleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, karşılaşılan olası sorunlarda neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak çözüm üretebilmek.
|
4 | |||||
2 |
Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilmek.
|
4 | |||||
3 |
Elektronik sistem ve bileşenler için anahtar sözcükler ile araştırma yapabilecek düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olabilme, katalog verilerini anlayarak malzeme seçimine karar verebilmek.
|
3 | |||||
4 |
Algoritma ve akış diyagramı tasarlamak.
|
4 | |||||
5 |
Mevcut bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci algılamak, analiz etmek ve gerektiğinde istenen ihtiyaçları karşılamak üzere temel aygıtları tasarlamak.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Seçilmiş bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilmek.
|
3 | |||||
2 |
Elektronik devre ve sistemlerde, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini belirleyip bunları kullanarak işaret izleme ve ölçme teknikleri yardımıyla hata ve arıza belirleyebilme, gerekli donanım sağlandığında bunları giderebilmek.
|
2 | |||||
3 |
Temel elektriksel büyüklükleri ölçmek.
|
3 | |||||
4 |
Transistörü anahtarlama ve yükselteç elemanı olarak kullanabilmek.
|
2 | |||||
5 |
Bilgisayar destekli elektrik elektronik devre şemaları çizimi ve simülasyonu yapmak.
|
3 | |||||
6 |
Mikrodenetleyici için program yazmak.
|
4 | |||||
7 |
Programlanabilir mantık denetleyiciler için programı yazmak.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olmak ve uygulamalarını gerçekleştirebilmek.
|
3 | |||||
2 |
Bağımsız çalışmada karar verebilmek, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilmek ve uyum sağlayabilmek.
|
4 | |||||
3 |
Elektronik teknolojisi alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek.
|
3 | |||||
4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili problemleri tespit, tanımlama, çözme ve uygun pratik yöntemler ile birlikte simülasyon ve modelleme tekniklerini seçmek ve uygulamak.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ile çeşitli bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
|
4 | |||||
2 |
Meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili bilmek ve alanındaki gelişmeleri etkin bir biçimde takip edebilmek
|
4 | |||||
3 |
Ölçme, analiz etme, deneysel verileri yorumlayabilme ve verilerden geçerli bir bilimsel sonuca ulaşabilme yeteneğine sahip olmak.
|
3 | |||||
4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları, iş sağlığı ve güvenliği bilgisi ve bilincine sahip olmak.
|
3 | |||||
2 |
Kelime, işlem, hesap tablosu, sunum, e-posta ve internet taraması gibi güncel bilgisayar gerekliliklerini mesleki alanda iyi düzeyde kullanabilmek.
|
4 | |||||
3 |
Çalışan hakları, insan hakları, kalite ve meslek etiği konularında edinilmiş olan temel bilgileri çalışma hayatına taşıyarak uygulayabilmek.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üzerinde çalıştığı mesleki konuda teknik bir rapor yazabilmek, yazılı bir açıklamaya dayalı olarak istenen çalışmaya ortaya koyabilmek, ihtiyaç analizi yapabilmek.
|
4 | |||||
2 |
Mesleği ile ilgili konularda toplumsal, bilimsel ve ahlaki değerleri gözetme bilincine sahip olmak.
|
5 | |||||
3 |
Genel veya mesleki eğitimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları kavradığını göstermek.
|
3 | |||||
4 |
Elektronik teknikerliği çalışma alanlarında, bilimsel değerleri ve meslek ahlakını göz önünde bulundurarak hizmet ve ürün üretebilmek.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |