Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETP252 | ELEKTRİK MOTORLARI VE SÜRÜCÜLERİ | 4 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste elektrik motor çeşitlerinin ve motor sürme teknikleri ve devrelerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Elektrik motorlarının yapıları ve çalışma teknikleri, AC ve DC motor sürme teknikleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Elektrik motorlarının yapılarını, çalışma prensiplerini, temel eşitliklerini ve karakteristiklerini açıklar. |
Elektrik motorlarında denetim prensiplerini açıklar. |
Değişik tip step motor sürücü devrelerini çizer, çalışmasını açıklar, kullanılan elemanların değerini yöntemlere bağlı olarak belirler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yazılı Kaynaklar | Manyetik Alan, Manyetik Kuvvet Çizgilerinin Özellikleri, Manyetik malzemeler ve özelikleri, | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
2 | Yazılı Kaynaklar | Temel kavramlar, Transformatörler-1, Çalışma prensibi, EMK, Dönüştürme oranı, Kaçak akılar, Polarite belirlenmesi | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
3 | Yazılı Kaynaklar | Transformatörler -2, Trafoların Paralel Bağlanması, Boş Çalışma Eşdeğer Devresi, Yüklü Çalışma Eşdeğer Devresi, Trafolarda Regülasyon | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
4 | Yazılı Kaynaklar | Transformatörler -3, Oto Trafoları, Ölçü Trafoları, Trafoların Soğutulması, Üç Fazlı Trafolar, Üç Fazlı Trafo Bağlantıları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
5 | Yazılı Kaynaklar | Güç Çeşitleri ve hesaplamaları, Kompanzasyon | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
6 | Yazılı Kaynaklar | Elektrik Motorları Temelleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
7 | Yazılı Kaynaklar | Doğru Akım Makinaları, Çalışma prensibi, Komütasyon, Endüvi Reaksiyonu, Kayıplar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı Kaynaklar | Doğru Akım Makinaları-II, Seri Şönt ve Kompunt, Motor Bağlantıları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
10 | Yazılı Kaynaklar | Servo Motorlar temelleri, Servo motor çeşitleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
11 | Yazılı Kaynaklar | Step (Adım) Motorlar ve Sürücüleri, çalışma mantığı, parçaları, rotor ve stator yapıları, adım sayısı ve adım açısı, | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
12 | Yazılı Kaynaklar | Asenkron ve Senkron Motor Yapıları, | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
13 | Yazılı Kaynaklar | Asenkron ve Senkron Motor Çalışma Prensipleri ve Parçaları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
14 | Yazılı Kaynaklar | Asenkron Motorlara Yol Verme ve Frenleme Çeşitleri. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
15 | Yazılı Kaynaklar | Asenkron Motorlara Yol Verme ve Frenleme Çeşitleri. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Birsen Yayınevi Elektrik Motorları Ve Sürücüleri - Ali Özdemir |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektronik devre bileşenlerinin temel işlevlerini ve devredeki davranışlarını tanıyabilme.
|
3 | |||||
2 |
Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve çalışma koşullarını bunlara göre belirleme.
|
2 | |||||
3 |
denklemler, eşitsizlikler ve fonksiyonlar ile ilgili uygulamalar yapabilme.
|
4 | |||||
4 |
Temel devre çözümlerini yapmak.
|
3 | |||||
5 |
Doğru akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
2 | |||||
6 |
Alternatif akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletim sistemleri ve bilgisayar donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
1 | |||||
2 |
Elektrik-Elektronik ölçme aletlerini tanımak, çalışma prensiplerini bilmek ve bu aletleri kullanarak ölçüm yapmak.
|
2 | |||||
3 |
Elektronik devre elemanları, sayısal ve analog sistemler ve bu sistemlerin çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
2 | |||||
4 |
Osilatör ve osilatör devreleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, karşılaşılan olası sorunlarda neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak çözüm üretebilmek.
|
2 | |||||
2 |
Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilmek.
|
3 | |||||
3 |
Elektronik sistem ve bileşenler için anahtar sözcükler ile araştırma yapabilecek düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olabilme, katalog verilerini anlayarak malzeme seçimine karar verebilmek.
|
1 | |||||
4 |
Algoritma ve akış diyagramı tasarlamak.
|
1 | |||||
5 |
Mevcut bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci algılamak, analiz etmek ve gerektiğinde istenen ihtiyaçları karşılamak üzere temel aygıtları tasarlamak.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Seçilmiş bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilmek.
|
1 | |||||
2 |
Elektronik devre ve sistemlerde, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini belirleyip bunları kullanarak işaret izleme ve ölçme teknikleri yardımıyla hata ve arıza belirleyebilme, gerekli donanım sağlandığında bunları giderebilmek.
|
0 | |||||
3 |
Temel elektriksel büyüklükleri ölçmek.
|
2 | |||||
4 |
Transistörü anahtarlama ve yükselteç elemanı olarak kullanabilmek.
|
1 | |||||
5 |
Bilgisayar destekli elektrik elektronik devre şemaları çizimi ve simülasyonu yapmak.
|
1 | |||||
6 |
Mikrodenetleyici için program yazmak.
|
1 | |||||
7 |
Programlanabilir mantık denetleyiciler için programı yazmak.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olmak ve uygulamalarını gerçekleştirebilmek.
|
1 | |||||
2 |
Bağımsız çalışmada karar verebilmek, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilmek ve uyum sağlayabilmek.
|
4 | |||||
3 |
Elektronik teknolojisi alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek.
|
4 | |||||
4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili problemleri tespit, tanımlama, çözme ve uygun pratik yöntemler ile birlikte simülasyon ve modelleme tekniklerini seçmek ve uygulamak.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ile çeşitli bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
|
4 | |||||
2 |
Meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili bilmek ve alanındaki gelişmeleri etkin bir biçimde takip edebilmek
|
4 | |||||
3 |
Ölçme, analiz etme, deneysel verileri yorumlayabilme ve verilerden geçerli bir bilimsel sonuca ulaşabilme yeteneğine sahip olmak.
|
3 | |||||
4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları, iş sağlığı ve güvenliği bilgisi ve bilincine sahip olmak.
|
1 | |||||
2 |
Kelime, işlem, hesap tablosu, sunum, e-posta ve internet taraması gibi güncel bilgisayar gerekliliklerini mesleki alanda iyi düzeyde kullanabilmek.
|
2 | |||||
3 |
Çalışan hakları, insan hakları, kalite ve meslek etiği konularında edinilmiş olan temel bilgileri çalışma hayatına taşıyarak uygulayabilmek.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üzerinde çalıştığı mesleki konuda teknik bir rapor yazabilmek, yazılı bir açıklamaya dayalı olarak istenen çalışmaya ortaya koyabilmek, ihtiyaç analizi yapabilmek.
|
3 | |||||
2 |
Mesleği ile ilgili konularda toplumsal, bilimsel ve ahlaki değerleri gözetme bilincine sahip olmak.
|
4 | |||||
3 |
Genel veya mesleki eğitimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları kavradığını göstermek.
|
5 | |||||
4 |
Elektronik teknikerliği çalışma alanlarında, bilimsel değerleri ve meslek ahlakını göz önünde bulundurarak hizmet ve ürün üretebilmek.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |