| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| ETP256 | TEMEL ELEKTRONİK II | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilere analog ve dijital elektronik konularında daha derinlemesine bilgi sağlamaktır. Öğrenciler, ileri seviyede elektronik devre analizi, aktif devre elemanlarının operasyonel amplifikatörler OP-AMP ve MOSFET'lerin kullanımını, filtre tasarımı ve dijital devre tasarımı gibi konuları öğrenerek bu bilgileri uygulamalı projelerde kullanabileceklerdir. |
| İçerik: | Bu ders, Operasyonel Amplifikatörler ve Uygulamaları, MOSFET ve Çalışma Prensipleri, Filtreler, Osilatörler, Regülatör Devreleri, Analog ve Dijital Entegre Devreler, Zamanlayıcılar (555 Timer), Mikrodenetleyicilere Giriş, ADC/DAC Dönüşüm Teknikleri, PLC’ye Giriş ve Temel Uygulamaları, ve Elektronik Proje Tasarımı konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Operasyonel amplifikatörlerin (op-amp) çalışma prensiplerini öğrenerek bu elemanları çeşitli devrelerde kullanabileceklerdir. |
| MOSFET'lerin yapısını ve işlevini kavrayarak analog ve dijital devrelerde uygulayabileceklerdir. |
| Filtre tasarımı yaparak farklı frekansların nasıl ayrıştırılabileceğini anlayacaklardır. |
| Mikrodenetleyici tabanlı uygulamalara giriş yaparak basit elektronik sistemler tasarlayabileceklerdir. |
| Temel elektronik proje tasarımı yaparak teorik bilgiyi pratikte uygulayabileceklerdir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Diyot türleri (Zener, Schottky, ESD, TVS vb) ve uygulama alanları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 2 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | BJT Transistörler ve çalışma prensipleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 3 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | BJT transistör ile örnek uygulamalar (Lojik kapılar, amfiler vb) | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 4 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | MOSFET'ler ve çalışma prensipleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 5 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | MOSFET'ler ile örnek uygulamalar (Lojik kapılar, amfiler vb) | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 6 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Operasyonel Amplifikatör ve çalışma prensipleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 7 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Operasyonel Amplifikatör ile örnek devreler - 1 | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 8 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Operasyonel Amplifikatör ile örnek devreler - 2 | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 9 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Operasyonel Amplifikatör ile örnek devreler - 3 | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Filtreler giriş ve temel filtre parametreleri (kesim frekansı, bant genişliği vb) | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 12 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Filtre uygulamaları (alçak geçiren, yüksek geçiren, bant geçiren vb) | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 13 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Güç dönüştürücüleri (AC/DC, DC/DC, LDO, SMPS vb) | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 14 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Devre koruma yöntemleri ve örnek uygulamaları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 15 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Devre koruma yöntemleri ve örnek uygulamaları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Elektronik devre bileşenlerinin temel işlevlerini ve devredeki davranışlarını tanıyabilme.
|
5 | |||||
| 2 |
Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve çalışma koşullarını bunlara göre belirleme.
|
5 | |||||
| 3 |
denklemler, eşitsizlikler ve fonksiyonlar ile ilgili uygulamalar yapabilme.
|
5 | |||||
| 4 |
Temel devre çözümlerini yapmak.
|
5 | |||||
| 5 |
Doğru akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
5 | |||||
| 6 |
Alternatif akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İşletim sistemleri ve bilgisayar donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5 | |||||
| 2 |
Elektrik-Elektronik ölçme aletlerini tanımak, çalışma prensiplerini bilmek ve bu aletleri kullanarak ölçüm yapmak.
|
5 | |||||
| 3 |
Elektronik devre elemanları, sayısal ve analog sistemler ve bu sistemlerin çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5 | |||||
| 4 |
Osilatör ve osilatör devreleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, karşılaşılan olası sorunlarda neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak çözüm üretebilmek.
|
3 | |||||
| 2 |
Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilmek.
|
3 | |||||
| 3 |
Elektronik sistem ve bileşenler için anahtar sözcükler ile araştırma yapabilecek düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olabilme, katalog verilerini anlayarak malzeme seçimine karar verebilmek.
|
5 | |||||
| 4 |
Algoritma ve akış diyagramı tasarlamak.
|
1 | |||||
| 5 |
Mevcut bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci algılamak, analiz etmek ve gerektiğinde istenen ihtiyaçları karşılamak üzere temel aygıtları tasarlamak.
|
2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Seçilmiş bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilmek.
|
1 | |||||
| 2 |
Elektronik devre ve sistemlerde, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini belirleyip bunları kullanarak işaret izleme ve ölçme teknikleri yardımıyla hata ve arıza belirleyebilme, gerekli donanım sağlandığında bunları giderebilmek.
|
3 | |||||
| 3 |
Temel elektriksel büyüklükleri ölçmek.
|
2 | |||||
| 4 |
Transistörü anahtarlama ve yükselteç elemanı olarak kullanabilmek.
|
3 | |||||
| 5 |
Bilgisayar destekli elektrik elektronik devre şemaları çizimi ve simülasyonu yapmak.
|
2 | |||||
| 6 |
Mikrodenetleyici için program yazmak.
|
3 | |||||
| 7 |
Programlanabilir mantık denetleyiciler için programı yazmak.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olmak ve uygulamalarını gerçekleştirebilmek.
|
3 | |||||
| 2 |
Bağımsız çalışmada karar verebilmek, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilmek ve uyum sağlayabilmek.
|
2 | |||||
| 3 |
Elektronik teknolojisi alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek.
|
3 | |||||
| 4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili problemleri tespit, tanımlama, çözme ve uygun pratik yöntemler ile birlikte simülasyon ve modelleme tekniklerini seçmek ve uygulamak.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ile çeşitli bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
|
4 | |||||
| 2 |
Meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili bilmek ve alanındaki gelişmeleri etkin bir biçimde takip edebilmek
|
3 | |||||
| 3 |
Ölçme, analiz etme, deneysel verileri yorumlayabilme ve verilerden geçerli bir bilimsel sonuca ulaşabilme yeteneğine sahip olmak.
|
1 | |||||
| 4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları, iş sağlığı ve güvenliği bilgisi ve bilincine sahip olmak.
|
3 | |||||
| 2 |
Kelime, işlem, hesap tablosu, sunum, e-posta ve internet taraması gibi güncel bilgisayar gerekliliklerini mesleki alanda iyi düzeyde kullanabilmek.
|
3 | |||||
| 3 |
Çalışan hakları, insan hakları, kalite ve meslek etiği konularında edinilmiş olan temel bilgileri çalışma hayatına taşıyarak uygulayabilmek.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Üzerinde çalıştığı mesleki konuda teknik bir rapor yazabilmek, yazılı bir açıklamaya dayalı olarak istenen çalışmaya ortaya koyabilmek, ihtiyaç analizi yapabilmek.
|
1 | |||||
| 2 |
Mesleği ile ilgili konularda toplumsal, bilimsel ve ahlaki değerleri gözetme bilincine sahip olmak.
|
3 | |||||
| 3 |
Genel veya mesleki eğitimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları kavradığını göstermek.
|
4 | |||||
| 4 |
Elektronik teknikerliği çalışma alanlarında, bilimsel değerleri ve meslek ahlakını göz önünde bulundurarak hizmet ve ürün üretebilmek.
|
2 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 14 | 3 | 42 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 8 | 3 | 24 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 51 | 0 | 151 |
| Genel Toplam | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |