Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHP251 | HAVAYOLU İŞLETMECİLİĞİ VE ULAŞTIRMA HİZMETLERİ | 3 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EKREM SÜZEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. TAHİR GÜRDİL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders, havayolu işletmeciliği ve filo planlaması konularında temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, havayolu finansal yönetimi, gelir optimizasyonu, filo stratejileri ve çevresel sürdürülebilirlik gibi konularda derinlemesine bilgi sahibi olurlar. |
İçerik: | Ders, havayolu sektörünün mali yönetim süreçleri, gelir yönetimi, uçak seçimi, filo planlaması ve finansal risk yönetimi gibi başlıkları kapsar. Öğrenciler, modern havayolu işletmeciliğinde kullanılan stratejik yönetim ve sürdürülebilirlik uygulamalarını öğrenerek sektöre yönelik geniş bir perspektif kazanırlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Havayolu finansal yönetiminin temel prensiplerini öğrenir ve bu bilgileri operasyonel karar süreçlerinde nasıl kullanacağını kavrar. Gelir yönetimi ve filo planlaması stratejilerini anlar ve bu stratejilerin havayolu şirketleri üzerindeki etkilerini değerlendirir. Uçak seçim kriterleri ve filo optimizasyonu süreçlerini kavrar, bu süreçlerin verimlilik ve maliyet kontrolündeki önemini anlar. Çevresel sürdürülebilirlik ve finansal risk yönetimi konularını öğrenir ve bunların havayolu işletmeciliğindeki rolünü değerlendirir. Teknoloji ve veri analitiğinin filo planlamasındaki etkilerini anlar ve modern havayolu işletmeciliğinde bu unsurları nasıl kullanacağını kavrar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Haftalık Okuma | Havayolu İşletmeciliğine İlişkin Temel Kavramlar | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
2 | Haftalık Okuma | Havayolu İşletmelerinin Sınıflandırılması ve Konumlanmaları | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
3 | Haftalık Okuma | Havayolu İşletmeciliğini Etkileyen Ekonomik Düzenlemeler | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
4 | Haftalık Okuma | Türk Havayolu Taşımacılığındaki Ekonomik Düzenlemelerin Gelişim Süreci | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
5 | Haftalık Okuma | Havayolu İşletmelerinin Maliyet Yapısı ve Verimlilik Göstergeleri | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
6 | Haftalık Okuma | Havayolu İşletmelerinin Ağ Yapıları | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
7 | Haftalık Okuma | Havayolu İşletmelerinde Filo ve Tarife Planlaması | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Haftalık Okuma | Havayolu İşbirlikleri | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
10 | Haftalık Okuma | Düşük Maliyetli Havayolu İşletmeleri | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
11 | Haftalık Okuma | Havayolunda Depo İşlemleri | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
12 | Haftalık Okuma | Havayolunda Gümrük İşlemleri | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
13 | Haftalık Okuma | Havayolu Taşımacılığında Yolcu Hakları | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
14 | Haftalık Okuma | Havayolu Taşımacılığı Sektörü ve Rekabet Hukuku | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
15 | Haftalık Okuma | Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve Hava Ulaşım Dairesi Başkanlığının Tanıtılması | Sunum, Anlatım, Soru & Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
HAVAYOLU YÖNETİMİ ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI NO:3350 AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI NO:2205 ESKİŞEHİR, Ocak 2019 |
HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI VE EKONOMİK DÜZENLEMELER TEORİ VE TÜRKİYE UYGULAMASI SİVİL HAVACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YAYINLARI Yayın No: HUD/T-01 Şubat 2015 |
HAVA TAŞIMACILIĞI ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI NO:3349 AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI NO:2204 ESKİŞEHİR, Ocak 2019 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
1) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanındaki genel kavramları tanımlar/açıklar.
|
5 | |||||
2 |
2) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği programında yer alan terminolojiyi tanımlar/açıklar.
|
4 | |||||
3 |
3) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanında kullanılan bilgisayar paket programlarını tanımlar.
|
2 | |||||
4 |
4) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği kavramlarının geçmişten günümüze tarihsel sürecini açıklar.
|
3 | |||||
5 |
5) İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri kavrar. Fonksiyonlar arası ilişkileri ve etkileşimleri sınıflandırır ve açıklar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili kavramsal tanımlamaları yapar/açıklar.
|
2 | |||||
2 |
Havacılık terminolojisini tanımlar/açıklar.
|
2 | |||||
3 |
Bilgisayarlı destek sistemlerini kullanır.
|
2 | |||||
4 |
Havacılık sektörünün tarihsel gelişimini bilir/anlatır.
|
3 | |||||
5 |
İşletme fonksiyonlarına hakim olur, bilgileri iş hayatında kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
1) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanında ilgili kurumlarla (Havayolu şirketleri, Handling şirketleri v.s.) mevzuata uygun yazılı anlaşmaları yapar.
|
3 | |||||
2 |
2) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanında yazışma, bilgi depolama ve depolamış bilgileri bilgisayar paket programlarını amacına uygun olarak kullanır.
|
3 | |||||
3 |
3) Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
3 | |||||
4 |
4) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanında edindiği bilgileri, uzman olan ve olmayan kişilerle, etkin anlatım ve dil becerileriyle ifade ederek paylaşır.
|
3 | |||||
5 |
5) İşletme uygulamalarını değerlendirerek, mevcut uygulamaların değişen çevre şartlarına adaptasyonunu sağlamak için disiplinler arası kıyaslamalarla yeni öneriler geliştirir. sorumluluk alır; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında ilgili yönetmelik ve yönergelere bilir, uygun yazışmaları yapar
|
3 | |||||
2 |
İlgili alanda kullanılan bilgisayar yazılımları/programları kullanır.
|
3 | |||||
3 |
Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır/bilgileri iş hayatında kullanır.
|
2 | |||||
4 |
Havacılık sektörü ile ilgili öğrendiği bilgileri başkalarına anlatım becerisi kazanır.
|
3 | |||||
5 |
İşletme uygulamalarını yorumlar, değerlendirir, analiz eder.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
1) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3 | |||||
2 |
2) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
2 | |||||
3 |
3) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
2 | |||||
4 |
4) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
|
3 | |||||
5 |
5) Kişisel, mesleki ve/veya çalışma alanı ile ilgili risk ve fırsatları değerlendirir; bilgi ve becerilerini sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri yüksek düşünceye/yaklaşıma/teknolojiye/ürüne dönüştürülmesinde sorumluluk alır; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
2 | |||||
2 |
2) Öğrenme gereksinimlerini belirler; öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
1) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
3 | |||||
2 |
2) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
4 | |||||
3 |
3) Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
|
2 | |||||
4 |
4) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
3 | |||||
5 |
5) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın ileri düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
2 | |||||
6 |
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
3 | |||||
2 |
2) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |