Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
VTK158 |
WEB OKURYAZARLIĞI |
2 |
2 |
2 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. ÇİSEM YAŞAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı; web ve sosyal medya ortamlarının tanımı, ortaya çıkışı, yapısı, işleyişi, kullanımı, gizlilik, güvenlik, etik, hak ve sorumluluklar, bilgi üretimi ve tüketimi gibi hususlarda farkındalık oluşması ve beceriler kazanılmasıdır. |
İçerik: |
Dersin içeriği; okuryazarlık kavramı, dijital dünyada yeni okuryazarlıklar, web okuryazarlığı, web teknolojilerinin gelişimi ve web dönemleri, web okuryazarlığının temel unsurları, web'te yazma ve etkin kullanım, sosyal medya sosyal medya araçları, sosyal medya okuryazarlığı, web'te bilgi arama, dijital haklar, dijital sorumluluklar, web'te bilgi güvenliği, gizliliği ve etik, web'te bilgi okuryazarlığı, web teknolojileri ve sağlık konularını kapsar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimini ve yeni okuryazarlıkları açıklayabilmek |
Ağ üzerindeki teknolojileri ve web okuryazarlığı kavramını açıklayabilmek |
Web üzerinde yazma ve katılım becerilerini açıklayabilme |
Web üzerinde bilgiye erişim ve okuma becerilerinin neler olduğunu açıklamak |
Sosyal medya okuryazarlığı ve bileşenlerini sıralayabilmek. Sosyal medya araçları tanımak ve sosyal medya üzerindeki olası tehditleri ve güvenlik önlemlerini açıklamak |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Web Teknolojisi ve İlişkili Kavramlara Genel Bakış |
Anlatım |
2 |
Literatür Taraması |
Web Teknolojisinin Gelişimi |
Anlatım |
3 |
Literatür Taraması |
Web'e Kuramsal Bakış |
Anlatım |
4 |
Literatür Taraması |
Okuryazarlık ve Dijital Okuryazar Olmak |
Anlatım |
5 |
Literatür Taraması |
Web Okuryazarlığı: Web'te Okuma ve Bilgi Arama |
Anlatım |
6 |
Literatür Taraması |
Web Okuryazarlığı: Web'te Yazma ve Etkin Kullanım |
Anlatım |
7 |
Literatür Taraması |
Genel Tekrar |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Taraması |
Sosyal Medya Kavramı, Özellikleri ve Etkileri |
Anlatım |
10 |
Literatür Taraması |
Sosyal Medya Araçları |
Anlatım |
11 |
Literatür Taraması |
Dijital Haklar |
Anlatım |
12 |
Literatür Taraması |
Dijital Sorumluluklar |
Anlatım |
13 |
Literatür Taraması |
Web'te Bilgi Güvenliği, Gizlilik ve Etik |
Anlatım |
14 |
Literatür Taraması |
Web ve Sağlık |
Anlatım |
15 |
Literatür Taraması |
Genel Tekrar |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Sağıroğlu, Ş., Bülbül, H. İ., Kılıç, A. ve Küçükali, M. (202O). Dijital Okuryazarlık: Araçlar, Metodolojiler, Uygulamalar ve Öneriler, Ankara: Nobel Yayınları. |
Yazıcı, M. (2018). Web Okuryazarlığı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Yüzer, T. V., Kurubacak, G., Okur, M. R. (2018). Dijital Okuryazarlık. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Şen, İ. E. Y. ve Şahin, Y. L. (t.y.). Dijital Okuryazarlık ve Sosyal Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgisayarın temel kavram ve yazılımlarına hâkim olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Web tasarımında yaygın kullanılan kavramlara hâkim olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Algoritma bilgisine sahip olarak bir web sitesinin kod kısmının planlamasını
yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Görsel tasarım ilkelerini kullanarak Web sitelerinin görsel kısmının
planlanmasını yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleği ile ilgili etik, sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Web sitesi hazırlamanın farklı yöntemlerini bilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Web sitelerini veritabanı yönetim sistemleri ile entegre şekilde çalıştırabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kullanıcı deneyimleri hakkında bilgi toplayabilir. Topladığı bilgilerle hedef
kitleye uygun bir web sitesi yönetebilir.
Web sitelerinin temel güvenliğini sağlayabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
4 |
2 |
8 |
Laboratuvar |
4 |
2 |
8 |
Okuma |
4 |
2 |
8 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
4 |
2 |
8 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
4 |
2 |
8 |
Uygulama |
4 |
2 |
8 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
4 |
2 |
8 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
2 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
2 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
79 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|