TR EN

GIDA GÜVENLİĞİ VE HİJEN, SANİTASYON DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PEP107 GIDA GÜVENLİĞİ VE HİJEN, SANİTASYON 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SEMANUR ÖNAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. NURULLAH ZEKERİYA AKAR
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Gıda üretiminin tarladan çatala bütün aşamalarında mevzuat ve hijyen kurallarına uygun olarak kişisel hijyen sağlama ve işletme temizlik ve dezenfeksiyon kurallarının önemini kavratmayı amaçlar.
İçerik: Gıda hijyeni, su ve hava hijyeni, personel hijyeni, işletme hijyeni, dezenfeksiyon ve dezenfektanlar, kontaminasyon kaynakları, atık maddelerin uzaklaştırılması, gıda işletmelerinde hijyen ve sanitasyon, pest kontrol, kalite güvence ve sanitasyon programları, HACCP ve toplu gıda üretim ve satış yapılan yerler için anlatılması, gıda güvenlik sistemlerinin hakkında bilgi verilmesi ve uygulanmasını içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hijyen ve sanitasyon kavramlarını açıklar. Gıdalarda zehirlenmeye veya bozulmaya neden olan mikroorganizmaların gelişmesini etkileyen faktörleri ve bunları nasıl engellenebileceklerini anlar. Gıdaların mutfağa gelmeden önceki anında ve üretim aşamasında hijyen kurallarını yerine getirir. Gıda güvenliği hususunda personel hijyeninin önemini anlar. Kirlenme türlerine uygun deterjan türlerini bilerek üretim yerinde temizlik ve dezenfeksiyon işlemlerini yapar. Gıda güvenliği yönetim sistemlerini ve önemini açıklar. HACCP ve ISO 22000 sistemlerinin temellerini öğrenir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynakların İlgili Bölümleri Hijyen ve sanitasyonun önemi Anlatım, Soru-Cevap
2 Kaynakların İlgili Bölümleri Mikroorganizmalar ile sanitasyon ilişkisi Anlatım, Soru-Cevap
3 Kaynakların İlgili Bölümleri Personel hijyeni Anlatım, Soru-Cevap
4 Kaynakların İlgili Bölümleri İşletme Hijyeni Anlatım, Soru-Cevap
5 Kaynakların İlgili Bölümleri Gıda Muhafaza Yöntemleri Anlatım, Soru-Cevap
6 Kaynakların İlgili Bölümleri Gıda İşleme ve Tedarik Anlatım, Soru-Cevap
7 Kaynakların İlgili Bölümleri Su hijyeni Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kaynakların İlgili Bölümleri Temizleme ve temizlik malzemeleri Anlatım, Soru-Cevap
10 Kaynakların İlgili Bölümleri Dezenfeksiyon, Dezenfektanlar Anlatım, Soru-Cevap
11 Kaynakların İlgili Bölümleri Pest Kontrol Anlatım, Soru-Cevap
12 Kaynakların İlgili Bölümleri Kalite güvence ve sanitasyon programı Anlatım, Soru-Cevap
13 Kaynakların İlgili Bölümleri HACCP ve ISO 22000 temelleri ve uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap
14 Kaynakların İlgili Bölümleri HACCP ve ISO 22000 temelleri ve uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap
15 Kaynakların İlgili Bölümleri Genel Tekrar Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kayardı, S. 2005;Gıda Hijyeni ve Sanitasyon, Manisa. Lelieveld, H. L., Mostert, M. A., White, B., & Holah, J. (Eds.). (2003). Hygiene in food processing: Principles and practice. Woodhead Publishing. Marriott, N. G., Gravani, R. B., & Schilling, M. W. (2006). Principles of food sanitation (Vol. 22). New York: Springer.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pastacılık ve ekmekçilik ile ilgili kuramlar, olgular kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
5
2
Pastacılık ve ekmekçilik alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibidir
5
3
Pastacılık ve ekmekçilik alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri hakkında bilgi sahibidir.
5
4
Pastacılık ve ekmekçilik alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pastacılık ve ekmekçilik alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemlerini yerine getirir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda ve tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, değerlendirir, geliştirir ve hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm önerir.
5
2
Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, karar verir ve değişimlere uyum sağlar.
5
3
Öz değerlendirme yapar ve uygulamalardan sonuç çıkarır.
5
4
Alanı ile ilgili sorunları tespit eder, çözümler üretir ve sunar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pastacılık ve ekmekçilik alanı ile ilgili edindiği bilgileri iş ortamında ve mesleğinde kullanır.
5
2
Pastacılık ve ekmekçilik alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki işleri ve mesleğini yerine getirirken bağımsız çalışır.
5
2
Ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
5
3
Alanı ile ilgili teknik ve mesleki faaliyetleri karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda yönetir.
5
4
Alanı ile ilgili gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, uygulamada ve mesleğinde kullanır.
5
5
Birlikte çalıştığı insanların mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir ve performanslarını adil biçimde değerlendirir.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendi kendine öğrenir, kendini ve zamanı yönetir ve kendi başarısını değerlendirir.
5
2
Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
5
3
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli günceller ve geliştirir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireylerarası ve kültürlerarası etkin iletişim kurar.
5
2
Alanı ile ilgili rapor hazırlar, bilgi, tartışma ve analizleri uzmanlara ve alan dışındakilere çeşitli şekillerde sunar.
5
3
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5
4
Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip eder ve iletişim kurar.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili etik değerlere bağlı kalır.
5
2
Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme alanının gerektirdiği şekilde özen gösterir.
5
3
Alanındaki işleri yasalar ve meslek standartları çerçevesinde yerine getirir.
5
4
İnsanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı olur, hoşgörü ve saygı gösterir
5
5
Alanı ile ilgili düzenli olarak, sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar.
5
6
Alanı ile ilgili işleri gerçekleştirirken insan sağlığını, sosyal ve doğal çevreyi dikkate alır.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 14 3 42
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 149
Genel Toplam 149
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0