Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ISG101 | İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ | 3 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CEYDA CEVAHİR YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilerin; 6331 sayılı İş Sağlığı Ve Güvenliği Kanununun Amaç ve Kapsamı ile ilgili bilgilenmesi İşyerlerinde; iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanmasına yönelik görev, yetki, sorumlulukları hakkında temel bilgi sahibi olması İşverenin ve işçinin; işyerindeki hak ve yükümlülükleri hakkında temel bilgileri öğrenmesi ve Öğrencinin; İş sağlığı ve güvenliği konusunda yasal mevzuatı takip edebilmesini ve yorumlamasını sağlamak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İşçi sağlığı ve güvenliği ile ilgili genel bilgiler, 6331 iş sağlığı ve güvenliği kanunu ile birlikte çalışma hayatında ki yenilikler ve 4857 saılı iş kanununda yer alan işçi işveren yasal hak ve yükümlülükleri,iş kazalarını,çeşitleri ve önlemleri, ergonomik riskler, sağlık güvenlik işaretleri, yangın çeşitleri ve önlemleri,meslek hastalıkları, kişisel koruyucu donanımlar ve iş güvenliği hizmetlerinin yürütülmesidir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İş Sağlığı ve güvenliği ilkelerini kavrar. |
iş sağlığı ve güvenliğinin tarihsel gelişimini açıklar. |
İSG kültürünü kavrar. Bireyler, gruplar ve toplum içindeki iş sağlığı ve güvenliği kültürünü kritik eder. |
Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini analiz eder, önlemler açıklar |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı | Ders Planının Tanımı, Amacı ve İçeriği, İş Sağlığı ve Güvenliğine Genel Bakış ve Güvenlik Kültürü | Ders anlatımı, slayt sunumu |
2 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliğinin Kavram ve Kurallarının Gelişimi | Ders anlatımı, slayt sunumu |
3 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Hukuku, İşçi Hakları, İşveren Sorumlulukları | Ders anlatımı, slayt sunumu |
4 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri | Ders anlatımı, slayt sunumu |
5 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Tehlike –Risk kavramı, İş kazaları ve kazalardan korunma politikaları | Ders anlatımı, slayt sunumu |
6 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Risk Yönetimi ve Değerlendirmesi | Ders anlatımı, slayt sunumu |
7 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Kişisel Koruyucu Donanımlar, Sağlık ve Güvenlik İşaretleri | Ders anlatımı, slayt sunumu |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Fiziksel Risk Faktörleri | Ders anlatımı, slayt sunumu |
10 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Ergonomik Risk Faktörleri, Elle Taşıma İşleri, Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda İş Sağlığı ve Güvenliği | Ders anlatımı, slayt sunumu |
11 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Kimyasal Risk Faktörleri, Büyük Endüstriyel Kazalar | Ders anlatımı, slayt sunumu |
12 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Yangın ve yangından korunma | Ders anlatımı, slayt sunumu |
13 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Biyolojik Risk Faktörleri, Hijyen Eğitimi | Ders anlatımı, slayt sunumu |
14 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Psikososyal Risk Faktörleri | Ders anlatımı, slayt sunumu |
15 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Meslek Hastalığı Kavramı, Nedenleri, Sonuçları, En Yaygın Meslek Hastalıkları | Ders anlatımı, slayt sunumu |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
6331 iş sağlığı ve güvenliği kanunu- 4857 iş kanunu-mevzuat |
Selek, H.S. Occupational Health and Safety, Seçkin Yayincilik |
Ericson, P. 1996. Practical Guide to Occupational Health and Safety. Elsevier |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar kavram, yöntem ve de yazılımlarına hakim olur.
|
0 | |||||
2 |
Donanımların temel işlevlerini tanır.
|
0 | |||||
3 |
Kişisel ve ağ işletim sistemlerini tanır.
|
0 | |||||
4 |
Mesleği ile ilgili etik, sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
|
1 | |||||
5 |
Toplam kalite felsefesini benimsemiş ve ilgili kurumsal süreçlere destek verebilen teknik eleman olurlar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Donanım keşif ve kurulması işlemini yapar.
|
0 | |||||
2 |
Verilerin yönetim süreçlerini açıklar.
|
0 | |||||
3 |
Yazılım dillerinin kullanıldığı farklı alanları açıklar.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yazılım (PC, ağ ortamı ve internet) planlama ve tasarımında görev alır.
|
1 | |||||
2 |
Mesleki alanda algoritmik düşünerek ortaya çıkacak olan problemlere karşı çözüm bulur.
|
0 | |||||
3 |
Mesleki alanda matematik becerilerini kullanır.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kelime işlemci, hesaplama tablosu, sunu, veri tabanı ve grafik tabanlı tasarım programlarını kurar ve kullanır.
|
1 | |||||
2 |
Verilen teorik konuları uygulama imkanı bulurlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaygın karşılaşılan yazılım ve donanım arızalarını tespit eder, sorunlara çözüm üretirler.
|
1 | |||||
2 |
Veri güvenliği ve saklanması ile ilgili tedbirleri alan ve uygun çözümler bulan birey olurlar.
|
1 | |||||
3 |
Hata bulma, problem çözme, karar verme ve işlem planlaması konularında yetenekli olurlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hızlı öğrenebilir ve öğrendiklerini pratiğe dökerler.
|
0 | |||||
2 |
Eğitim sürecinde öğrendiği temel bilgiler sayesinde var olan yenilikleri öğrenme ve bunları geliştirme yeteneğine sahip olurlar.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bölümde derslerin haricinde kendi alanları ile ilgili kulüp çalışmaları ile sektörde var olan firmalar ile tanışma ve iletişim kurma şansı bulurlar.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bölümde öğrenciler hem programcılık, web tasarımı hemde teknik dersleri aldıkları için tercih edilme şansları artar.
|
0 | |||||
2 |
Programcılık dersleri sayesinde öğrenciler yeni programlar geliştirme ve bunları kendi ürettikleri projelerle uygulama yetkinliği kazanırlar.
|
0 | |||||
3 |
Bazı küçük veya orta ölçekli şirketlerde yöneticilik ve liderlik rolünü üstlenirler.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 3 | 5 | 15 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 122 |
Genel Toplam | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |