Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ATP216 | DENİZ HUKUKU | 3 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Turkish |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz-Yüze Eğitim |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AHENK ÇİÇEK GÜVENÇ |
Dersin Veren Hoca/Hocalar |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, uluslararası deniz hukukunu ve deniz ticaret hukukunun temel kavramlarını, ulusal ve uluslararası suları; taşıyan, taşıtan ve gemi kaptanının hukuksal sorumluluklarını, geminin hukuksal niteliğini, denizcilikte ulusal ve uluslararası kuruluşları öğrencilere tanıtmaktır. |
İçerik: | Deniz hukukunun tarihsel gelişimi, karasuları ve bitişik bölge, karasularının sınırları, transit geçiş hakkı, transit geçiş sırasında gemilerin yükümlülükleri, zararsız geçiş kavramı, takımada devletleri ve takımada esas hatları, münhasır ekonomik bölge kavramı, kıt’ a sahanlığı kavramı ve kıt’a sahanlığı üzerinde sahildar devletin hakları, açık deniz kavramı, açık denizlerin serbestliği, gemilerin hukuki statüsü, bayrak devletinin yükümlülükleri, çatma ve deniz seyrüseferine ilişkin diğer her türlü olayda cezai yargı yetkisi, yardım etme yükümlülüğü, deniz haydutluğu’nun tanımı, ziyaret hakkı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Uluslararası deniz hukuku hakkında yeterli bilgiye sahip olur. |
Deniz alanlarını, kaptan, gemi ve denizcilik ile ilgili kurumların hukuksal sorumluluklarını tanımlar. |
Örnek olayları çözme becerisi ile birlikte hukuksal sonuçlar hakkında farkındalık kazanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Deniz Hukukunun Konusu ve Giriş | Anlatım, Soru ve Cevap. |
2 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Deniz Hukukunun Tarihsel Gelişimi | Anlatım, Soru ve Cevap. |
3 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Deniz Alanları ve Sınıflandırılması | Anlatım, Soru ve Cevap. |
4 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Deniz Alanlarının Hukuksal Rejimi | Anlatım, Soru ve Cevap. |
5 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Kıta Sahanlığı | Anlatım, Soru ve Cevap. |
6 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Açık Denizler ve Sertbestlik İlkesi | Anlatım, Soru ve Cevap. |
7 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Türk Karasuları ve Türk Boğazları | Anlatım, Soru ve Cevap. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Uluslararası Denizcilik Sözleşmeleri | Anlatım, Soru ve Cevap. |
10 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Hukuksal olarak Gemiler, Geminin Ayırıcı Unsurları ve Gemi Sicili | Anlatım, Soru ve Cevap. |
11 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Gemiler Hakkında Mülkiyet Hakkı ve Donatma | Anlatım, Soru ve Cevap. |
12 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Kaptanın Hukuksal Sorumlulukları | Anlatım, Soru ve Cevap. |
13 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Gemi Kira Sözleşmeleri ve Navlun Sözleşmeleri | Anlatım, Soru ve Cevap. |
14 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Denizde Taşıma Senetleri | Anlatım, Soru ve Cevap. |
15 | Kitap Okuma, Araştırma Yapma | Deniz Kazalarının Hukuksal Sorumlulukları | Anlatım, Soru ve Cevap. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kuran, S. (2016). Uluslararası Deniz Hukuku.İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. |
Gökdemir Işık, N. (2016). Uluslararası Deniz Hukuku. Cerit, A.G., Deveci A. ve Esmer S. (Ed.), Denizcilik İşletmeleri Yönetimi (s.135-164) içinde. İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. |
Gökdemir Işık, N. (2016). Deniz Ticaret Hukuku. Cerit, A.G., Deveci A. ve Esmer S. (Ed.), Denizcilik İşletmeleri Yönetimi (s.167-207) içinde. İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. |
Kula Değirmenci N. (2016). Deniz Sigorta Hukuku. Cerit, A.G., Deveci A. ve Esmer S. (Ed.), Denizcilik İşletmeleri Yönetimi (s.211-243) içinde. İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. |
Deniz Ticaret Odası. (2007). Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü. İstanbul:Deniz Ticaret Odası. |
Karahan, C. B. (2011). Avrupa Birliği Denizcilik Politikaları ve Tarihsel Olarak Denizcilik İle İlgili Geliştirilmiş Olan Hukuksal Mevzuat (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp (295311). |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gelişmiş bir adalet nosyonu çerçevesinde karşılıklı hak ve menfaatlerin dengelenmesi gerektiğinin bilincine varır.
|
||||||
2 |
Adli hizmetler alanında çalışmasına yetecek temel bilgilere sahip olur.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralayabilir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hukuki problemler üzerinde analitik düşünme yeteneği kazanır.
|
||||||
2 |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahip olur.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel hukuki kavramları asgari düzeyde kullanabilir, karşılaştırabilir ve değerlendirilebilir.
|
||||||
2 |
İleri seviyede klavye kullanabilir ve mahkemelerde adli yazışma sürecini takip edebilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel başarının yanında, ders içi etkinlikler, farazi dava çalışmaları, adliye çalışmaları ve diğer mesleki ve akademik ziyaretler ile kolektif çalışma becerisini kazanır.
|
||||||
2 |
Edindiği bilgiler doğrultusunda bir dava dilekçesinin usulüne uygun yazılıp yazılmadığını belirleyebilir.
|
||||||
3 |
Staj döneminde ve çalışma hayatında icra memurunun görev alanına giren işlemleri yapabilir, haciz işlemlerini tek başına gerçekleştirebilecek sorumluluğu alabilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkçe’yi yazılı ve sözlü bir biçimde etkin olarak kullanabilme yeteneği geliştirir.
|
||||||
2 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki becerilerin yanında, gerek bireysel olarak ve gerekse topluluk önünde kendini ifade edebilir.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana ilişkin yürürlükteki temel mevzuat bilgisine sahip olur.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda dava açma ve davayı takip etme yeterliliği kazanır.
|
||||||
3 |
Alanıyla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda icra ve iflas sürecini takip edebilir.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 3 | 6 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |