TR EN

ERGOTERAPİ TEORİLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETY144 ERGOTERAPİ TEORİLERİ 2 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. HANDE BESNA GÖÇEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Ergoterapide yer alan paradigmalar, ergoterapi ile ilişkili teoriler, kuramsal modeller ve ergoterapi müdahaleleri için referans çerçeveleri kavramlarının incelenmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Ergoterapi temelli teoriler ve referans çerçeveleri kavramları Farklı alanlarda ergoterapi teorilerinin gereksinimlerinin tanımlanması, değerlendirilmesi ve yorumlanması Vaka çalışmaları

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Ergoterapide kullanılan paradigmalar, ergoterapi ile ilişkili teorileri tanımlar.
Ergoterapi teorilerini ve referans çerçevelerini analiz eder, ergoterapi modellerinin kuramsal temelini ve müdahalede kullanılacak referans çerçevelerini açıklar.
Aktivite performansını değerlendirmek ve uygun müdahale planını oluşturabilmek için uygun değerlendirmeyi seçme ve yorumlama becerisi kazanır.
Ergoterapinin temel aldığı teorik kavramları vaka analizleri ile pekiştirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Ergoterapi Teorilerine giriş Anlatım, Tartışma , Örnek olay
2 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Ergoterapide Paradigmalar Anlatım, Tartışma , Örnek olay
3 Literatür tarama, Bireysel Araştırma ICF- Fonksiyon Sınıflandırması Anlatım, Tartışma , Örnek olay
4 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Kanada Aktivite Performans Modeli (CMOP) Anlatım, Tartışma , Örnek olay
5 Literatür tarama, Bireysel Araştırma İnsan Aktiviteleri Modeli ( MOHO) Anlatım, Tartışma , Örnek olay
6 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Kişi-çevre-aktivite modeli (PEO) Anlatım, Tartışma , Örnek olay
7 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Kawa River modeli Anlatım, Tartışma , Örnek olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Vaka tartışması Anlatım, Tartışma , Örnek olay
10 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Biyomekaniksel referans çerçevesi Anlatım, Tartışma , Örnek olay
11 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Motor kontrol referans çerçevesi Anlatım, Tartışma , Örnek olay
12 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Duyu integrasyonu referans çerçevesi Anlatım, Tartışma , Örnek olay
13 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Bilişsel özür ve kognitif algısal referans çerçevesi Anlatım, Tartışma , Örnek olay
14 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Vaka tartışması Anlatım, Tartışma , Örnek olay
15 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Vaka tartışması Anlatım, Tartışma , Örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kielhofner G. Conceptual Foundations of Occupational Therapy, FA. Davis Company,2004.
Christiansen CH, Baum CM. Occupational Therapy Performance, Participation, and Well Being, Slack Incorporated, 2005.
Turpin.M,Counsel.G.,Iwama.M.,(2010),Using Occupational Therapy Models in Practice: A Fieldguide. Churchill Livingstone.
Katz.N.,(2011),Cognition, Occupation, and Participation Across the Life Span: Neuroscience, Neurorehabilitation, and Models of Intervention in Occupational Therapy, 3rd Edition.AOTA Press.
Dunbar.S.,(2017).Occupational Therapy Models for Intervention with Children and Families.Slack Incorporated.
Hall.C.A.,Occupational Therapy Toolkit: Treatment Guides and Handouts (6th edition).CreateSpace Independent Publishing Platform.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
5
2
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
4
2
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
4
3
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
4
2
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
4
3
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 72
Genel Toplam 72
Toplam İş Yükü / 25.5 2,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0