Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
PER144 |
SOLUNUM VE DOLAŞIM BİYOFİZİĞİ |
2 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KARTAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dolaşım ve Solunum Biyofiziği konusuna ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Kanın fiziksel özellikleri ve viskozite, Damarlarda basınç, akım, direnç ilişkisi,İç sürtünmeli akışta hız ve debi ,Damarlarda basınç, akım, direnç ilişkisi, Poiselli yasası, Laminar ve Turbulan akımlar, Seri ve paralel bağlı damar sistemlerinde direnç,Laplace yasası, Elektromanyetik ve ultrasonik Doppler Flowmetreler, Basınç- potansiyel enerji-ısı enerjisi ilişkisi,Bernouilli yasası, Arter ve venlerde basıncın hesaplanması, Solunum sistemi ve işlevi,Solunum ile igili gaz yasaları, Akciğer ve göğüs kompliyansı, Solunumda direnç faktörü , Kan gazlarının çözünürlüğü ve alveollerle kan arasında gaz alışverişi kapasiteleri, Fonksiyonel artık kapasite tayini |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Dolaşım ve Solunum Biyofiziği konuları hakkında temel bilgileri açıklar. |
Dolaşım ve Solunum Biyofiziğine ilişkin teknik prensipleri vak'a üzerinde uygular. |
Dolaşım ve Solunum Biyofiziğini birbiriyle ilişkilendirir. |
Dolaşım ve Solunum Biyofiziğini özetler. |
Solunum sistemi ve işlevini açıklar. |
Solunum ile igili gaz yasalarını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür tarama |
Kanın fiziksel özellikleri ve viskozite |
Anlatım |
2 |
Bireysel araştırma |
Damarlarda basınç, akım, direnç ilişkisi |
Anlatım |
3 |
Bireysel araştırma |
İç sürtünmeli akışta hız ve debi |
Anlatım |
4 |
Literatür tarama |
Damarlarda basınç, akım, direnç ilişkisi |
Tartışma |
5 |
Literatür tarama |
Poiselli yasası, Laminar ve Turbulan akımlar |
Tartışma |
6 |
Web tabanlı araştırma |
Seri ve paralel bağlı damar sistemlerinde direnç |
Anlatım |
7 |
Web tabanlı araştırma |
Laplace yasası, Elektromanyetik ve ultrasonik Doppler Flowmetreler |
Örnek Olay |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Web tabanlı araştırma |
Basınç- potansiyel enerji-ısı enerjisi ilişkisi,Bernouilli yasası, Arter ve venlerde basıncın hesaplanması, |
Örnek Olay |
10 |
Literatür tarama |
Solunum sistemi ve işlevi |
Anlatım |
11 |
Literatür tarama |
Solunum ile igili gaz yasaları |
Anlatım |
12 |
Bireysel araştırma |
Akciğer ve göğüs kompliyansı |
Tartışma |
13 |
Bireysel araştırma |
Solunumda direnç faktörü |
Örnek Olay |
14 |
Bireysel araştırma |
Kan gazlarının çözünürlüğü ve alveollerle kan arasında gaz alışverişi |
Anlatım |
15 |
Web tabanlı araştırma |
Akciğer hacim ve kapasiteleri,Fonksiyonel artık kapasite tayini |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Çelebi G. (2015). Biyofizik. Barış Yayınları, Cilt I, 4. Baskı, İzmir. |
Esen F., Esen H. (2016). Biyofizik-Nörobiyofizik. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
Pehlivan F. (2015). Biyofizik. Pelikan Yayınları, 8. Baskı, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Perfüzyon alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Hastayı monitörize edip, gerektiğinde uygun ilaçları uzman doktor ve anestezi teknikeri gözetiminde hazırlayıp kardiyopulmoner bypass sistemine uygulayabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kalp-akciğer makinesini ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kalp Akciğer Makinesi ve benzeri destek cihazlarını hazırlayıp kullanabilme gibi Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Takımı ile uyumlu çalışarak, bireysel sorumlulukları yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
3 |
21 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
2 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
79 |
|
Genel Toplam |
79 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|