TR EN

BESLENME İLKELERİ VE UYGULAMALARI II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY146 BESLENME İLKELERİ VE UYGULAMALARI II 2 6 4 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Yağların sindirimi ve emilimi, vitaminlerin ve minerallerin sindirimi, yapısı, metabolizması ve gereksinimleri, besinlerin hazırlanma ve pişirme teknikleri ile enerji gereksinimlerinin hesaplanmasına ilişkin bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Yağların, vitaminlerin ve minerallerin özellikleri, sınıflandırılması, kaynakları, gereksinimleri, yağların sindirimi ve emilimi, vitaminlerin ve minerallerin emilimi, besin grupları (yağlı tohumlar, meyve ve sebze) ve laboratuvar uygulamaları, uygun hazırlama, pişirme ve depolama yöntemleri, besin muhafaza teknikleri, enerji metabolizması ve hesaplanması, su ve elektrolit metabolizması.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yağların genel özelliklerini, sindirim ve emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar
Vitaminlerin ve minarellerin genel özelliklerini,sınıflandırmasını, emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar.
Yağların, vitaminlerin ve minarellerin kaynaklarını gösterir ve gereksinimlerini hesaplar.
Yağların hazırlama ve pişirme tekniklerini takip eder ve oluşan kimyasal değişiklikleri keşfeder.
Meyve ve sebzelerin ve yağlı tohumların hazırlama ve pişirme tekniklerini takip ederek kimyasal reaksiyonlarını açıklar.
Vitamin ve mineral kaybını önleyecek hazırlama, pişirme ve ölçüm tekniklerini uygular ve takip eder.
Farklı besin muhafaza yöntemlerini takip ederek beslenme ilkelerine uygun saklama stratejileri kullanır
Direkt/indirekt kalori hesaplama yöntemlerini ve PAL (fiziksel aktivite düzeyi) kullanarak enerji gereksinmesini ölçer.
Su ve elektrolitlerin vücuttaki görevlerini tanımlayarak gereksinimlerini hesaplar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Yağlar: Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri, Elzem yağ asitleri Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Yağlar: Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynakları LAB: Yağlar Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Yağda Eriyen Vitaminler: Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynaklar Uygulama
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Suda Eriyen Vitaminler (B1-6): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynaklar Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Suda Eriyen Vitaminler (B9-12,C vitamini): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynaklar Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Makro Mineraller (Ca, P, Na): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Makro Mineraller (K, Cl, Mg, S): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Mikro Mineraller (Fe, I, Zn, Se): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Mikro Mineraller (F, Cu, Cr, Mg, Mb, Co, Si, B, Ni, Ar, Vn, Ağır metaller): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Meyveler ve Sebzeler: Genel özellikler, Görevleri, Polifenoller, Kaynaklar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Meyve ve Sebzeler Uygulama
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Besin Muhafaza Yöntemleri: Konserve, UHT, Turşu, Reçel, Işınlama, Mikroplastikler, Endokrin Bozucular LAB: Besin Muhafaza Yöntemleri Uygulama
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Enerji Metabolizması: Direkt/indirect hesaplama – PAL UYG: Hesaplama Uygulama
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Su ve Elektrolit Metabolizması Anlatım, Tartışma
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Su ve Elektrolit Metabolizması Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Baysal, A. (2017). Beslenme. Hatipoğlu Yayınevi.
T.C. Sağlık Bakanlığı. (2017). Türkiye beslenme rehberi TÜBER 2017
İnanç, N. (2022). Beslenme ilkeleri I. Hedef Yayıncılık.
T.C. Sağlık Bakanlığı. (2022). Türkiye beslenme rehberi TÜBER 2022 (Yayın No: 1031). Sağlık Bakanlığı Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 4 56
Okuma 0 0 0
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 68 0 147
Genel Toplam 147
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0