Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY244 | ANNE VE ÇOCUK BESLENMESİ | 4 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MÜNEVVER GAYE AYBEY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Anne ve çocuk beslenmesinin önemi, gebelik ve bebek beslenmesi gereksinimleri, çocukların besin ihtiyaçları, beslenme sorunları ve çözüm önerileri ile tıbbi beslenme tedavisine ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dünyada ve Türkiye’de anne ve çocuk beslenmesinin önemi, gebelik öncesi dönemde beslenme, gebelik ve emziklilik döneminde oluşan fizyolojik değişiklikler ve beslenme gereksinimleri, 0-1 yaş bebek beslenmesi, anne sütü, tamamlayıcı beslenme ve bebek formülaları, oyun çağı, okul öncesi, okul çağı ve adölesan dönemin özellikleri, enerji ve besin ögesi gereksinimleri, beslenme ile ilgili sorunlar ve çözüm önerileri, diyet tedavisi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Türkiye ve Dünyadaki gebe-emzikli, çocuk ve adölesan dönemlerine ilişkin beslenme programları ve uygulamalarından öneriler paylaşır. |
Enerji ve makro besin ögeleri ile mikro besin ögelerinin anne çocuk beslenmesindeki önemini ve kaynaklarını açıklar. |
Gebelik-emziklilik dönemi için beslenme önerilerini ana hatlarıyla belirtir. |
Gebelik-emziklilik döneminde besin ögesi gereksinimleri hesaplar. |
Gebelik-emziklilik dönemi için gereksinimlerine uygun tıbbi beslenme programı hazırlar. |
Bebek formulalarının özelliklerini ve kullanım alanlarını karşılaştırır. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda beslenme ilkelerini açıklar. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda besin ögesi gereksinimleri hesaplar. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda gereksinimlere uygun tıbbi beslenme tedavisi hazırlar. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda beslenme sorunlarına yönelik çözüm önerilerini ana hatlarıyla belirtir. |
Dönemlerine göre çocukların beslenme sorunlarını açıklar. |
Dönemlerine göre gebelik ve beslenme ilişkisine yanıt verir. |
Gebelik-emziklilik dönemi ve farklı yaş gruplarındaki çocuklarda beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Dünyada ve Türkiye'de Anne ve Çocuk Beslenmesinin Önemi ve Çocuklarda Büyümenin İzlenmesi | Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Gebelik Fizyolojisi ve Beslenme İlkeleri | Anlatım, Örnek Olay, Rol Yapma |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gebelik Dönemi Beslenme Planlaması, Ödevlerin Duyurulması | Örnek Olay, Probleme Dayalı Öğrenme |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Emziklilik Fizyolojisi ve Beslenme Gereksinimleri | Anlatım, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Grup Araştırması | Emziklilik Dönemi Beslenme Planlaması | Örnek Olay, Probleme Dayalı Öğrenme |
6 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | 0-1 Yaş Beslenme İlkeleri ve Anne Sütünün Önemi | Anlatım, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
7 | Literatür Tarama, Grup Araştırması | 0-1 Yaş Döneminde Beslenmenin Planlaması | Örnek Olay, Probleme Dayalı Öğrenme, Bireysel Çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Okul Öncesi Dönemi Beslenme Gereksinimleri | Anlatım, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
10 | Literatür Tarama, Grup Araştırması | Okul Öncesi Döneminde Beslenmenin Planlaması, Ödev Teslimi | Örnek Olay, Probleme Dayalı Öğrenme |
11 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Okul Çağı Dönemi Beslenme Gereksinimleri | Anlatım, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Grup Araştırması | Okul Çağı Döneminde Beslenmenin Planlaması | Örnek Olay, Probleme Dayalı Öğrenme |
13 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Adölesan Dönemi Beslenme Gereksinimleri | Anlatım, Probleme Dayalı Öğrenme |
14 | Literatür Tarama, Grup Araştırması | Adölesan Döneminde Beslenmenin Planlaması | Örnek Olay, Probleme Dayalı Öğrenme, Bireysel Çalışma |
15 | Literatür Tarama, Grup Araştırması | Vaka Örnekleri | Örnek Olay, Probleme Dayalı Öğrenme, Bireysel Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Brown, J. E. (2016). Nutrition through the life cycle. Cengage Learning. |
Krause, M. V., & Mahan, L. K. (2021). Krause and Mahan's food & the nutrition care process. Elsevier. |
Morrison, J. L., & Regnault, T. (Eds.). (2017). Nutrition in pregnancy: Volume II. MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute). |
Şanlıer, N. (2019). Vakalarla öğreniyorum: Çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi-1 (1. baskı). Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer, N. (2019). Vakalarla öğreniyorum: Çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi-2 (1. baskı). Hedef Yayıncılık. |
Suskind, D., & Lenssen, P. (2014). Pediyatrik beslenme el kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 3 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 8 | 2 | 16 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 73 | 0 | 123 |
Genel Toplam | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |