Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HEY247 | STOMA HEMŞİRELİĞİ | 3 | 2 | 2 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Stoma bakım hemşiresinin, stomalı hastanın bakım gereksinimlerini belirlemede ve rehabilitasyonunda, çağdaş rol ve işlevlerine ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Stoma, Stoma Bakımı, Stoma Bakım Hemşiresinin Rolü, Stomalı Birey, Stomanın Etkileri, Stomada Komplikasyonlar, Stoma Bilgisi, Stoma Uygulamaları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Stomaya ilişkin temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
Stoma bakımını yönetir. |
Stomalı bireyin bakım gereksinimlerini açıklar. |
Stomalı bireylerde potansiyel problemleri ve komplikasyonları açıklar. |
Stomalı bireylerde bakım ve eğitimin sürekliliğinin önemini açıklar. |
Stoma bakım hemşiresinin profesyonel rolünü ve önemini tartışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Cildin Yapı ve İşlevleri-Temel Stoma Bilgisi:Yara ve Bakımı Stoma-Ostomi Tanımı | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Stoma Tarihçesi ve Stoma Çeşitleri | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Stoma bakım Hemşireliği: Görev yetki ve sorumluluklar, stoma bakımı ile ilgili dernek ve kuruluşlar | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Stoma malzeme tanıtımı | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gastro-intestinal sistem stomaları ve bakım: Temel anatomi-fizyoloji, GIS stoma tipleri, Stoma endikasyonları, stoma cerrahisi, stoma yerleri | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gastro-intestinal sistem stomaları ve bakım: Preoperatif hasta hazırlığı, postoperatif erken dönem bakım, komplikasyonlar | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gastro-intestinal sistem stomaları ve bakım: Stoma bakım ürünleri, malzeme hazırlık ve işlem basamakları | Anlatım, Vaka Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gastro-intestinal sistem stomaları ve evde bakım: Taburculuk eğitimi | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üriner sistem stomaları ve bakım: Temel anatomi-fizyoloji, üriner diversiyon ve stoma tipleri, endikasyonları, cerrahi uygulamalar | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üriner sistem stomaları ve bakım: Konduit ve kontinan kutenöz diversiyonlar: Postop hasta bakımı | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üriner istem Stomaları ve bakım: Komplikasyonlar, evde bakım | Anlatım, Vaka Çalışması |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üst solunum sistem stomaları ve bakım: Temel anatomi ve fizyoloji, larenjektomi stoma endikasyonları, cerrahi uygulama | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üst solunum sistem stomaları ve bakım: Trakeostomi endikasyonları ve cerrahi teknik, stoma alanı gözlem-değerlendirme, bakım | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Trakeostomi endikasyonları ve cerrahi teknik, stoma alanı gözlem-değerlendirme, bakım | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Akyolcu, N., Kanan, N. (2015). Yara ve Stoma Bakımı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. |
Karadakovan, A., Aslan, F. E. (2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi. |
Kaptan, G., Dedeli, Ö. (2012). Temel İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul Kitabevi. |
Çetinkale, O. (2008). Yara Bakımı ve Tedavisi, İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Etkinlikleri Sempozyum Dizisi 67, İstanbul. |
Yavuz Van Giersbergen M, ed. (2023). Cerrahi Hemşireliği. 1st ed. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri |
Atabek Aşti T, Karadağ A,. (2024) Hemşirelik Esasları 1. Güncellenmiş ve Genişletilmiş Baskı. Istanbul: Akademi Basım ve Yayıncılık |
Atabek Aşti T, Karadağ A,. (2024) Hemşirelik Esasları 2. Güncellenmiş ve Genişletilmiş Baskı. Istanbul: Akademi Basım ve Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bütüncül sağlık bakım felsefesine inanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, geliştirici, tedavi ve rehabilite edici düzeyde hemşirelik bakımını kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir, denetler ve kaydeder.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey/aile/toplum sağlığı ile ilgili konularda sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal ve mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
|
5 | |||||
2 |
Uygulayıcı, eğitici, araştırıcı, yönetici, savunucu, danışman, kalite geliştirme, işbirliği yapma ve iletişimi sağlama rollerini gerçekleştirir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 149 |
Genel Toplam | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |