Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HEY414 | GERİATRİ HEMŞİRELİĞİ | 8 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Yaşlı sağlığının korunmasına, geliştirilmesine, erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Yaşlılığın Tanımı ve Sınıflandırılması, Yaşlanma Teorileri, Dünya'da ve Ülkemizde Yaşlılıkla İlgili Demografik Durum, Sistem Fonksiyonlarında Yaşla İlişkili Değişiklikler ve Hemşirelik Bakımı, Genel Olarak Yaşlılık Sorunları, Kas, İskelet Sistemi Hastalıkları (Osteoporoz,Osteoartrit) ve Hemşirelik Yaklaşımları, Mental Sağlık Sorunları ve Hemşirelik Bakımı, Psikososyal Gereksinimler, Yaşlı Hastalarda İlaç Kullanımı, Yaşlı İstismarı ve Yaşlı Bakımının Etik Yönlerinin Değerlendirilmesi, Ülkemizde Yaşlı Bireylere Sunulan Sağlık ve Sosyal Hizmetler , Yaşlıya Bakım Veren Kurum Ve / Kuruluşlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yaşlılıkta meydana gelen biyopsikososyal değişiklikleri açıklar. |
Yaşlı bireyin sağlığını değerlendirir. |
Yaşlı bireyin bakımını hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. |
Yaşlı bireylerin sağlığını koruyucu ve geliştirici uygulamaları planlar. |
Yaşlılara hizmet veren kurumları açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yaşlanma Kavramı ve Dünyada ve Türkiye’de Yaşlılıkla İlgili Demografik Durum | Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Dünya’da ve Türkiye’de Geriatri Hemşireliği | Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yaşlanma Teorileri ve Sistem Fonksiyonlarında Yaşla ilgili Değişiklikler | Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Türkiye’de Yaşlı Bireylere Sunulan Sağlık Hizmetleri ve Sosyal Hizmetler | Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yaşlı İstismarı ve İhmali | Anlatım, Vaka çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yaşlılarda Beslenme | Anlatım, Vaka çalışması, Beyin Fırtınası |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Genel Olarak Yaşlılık Sorunları (Kalp Hastalıkları, Diyabet, Solunum Sitemi Hastalıkları,ürogenital hastalıklar ve Hemşirelik Yaklaşımları) | Anlatım, Vaka çalışması, Beyin Fırtınası |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Genel Olarak Yaşlılık Sorunları (Kalp Hastalıkları, Diyabet, Solunum Sitemi Hastalıkları,ürogenital hastalıklar ve Hemşirelik Yaklaşımları) | Anlatım,Beyin Fırtınası |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Genel Olarak Yaşlılık Sorunları (Kalp Hastalıkları, Diyabet, Solunum Sitemi Hastalıkları,ürogenital hastalıklar ve Hemşirelik Yaklaşımları) | Anlatım, Vaka çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Genel Olarak Yaşlılık Sorunları (Kalp Hastalıkları, Diyabet, Solunum Sitemi Hastalıkları,ürogenital hastalıklar ve Hemşirelik Yaklaşımları) | Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kas, İskelet Sistemi Hastalıkları (Osteoporoz,Osteoartrit) ve Hemşirelik Yaklaşımları | Anlatım, Vaka çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Mental Sağlık Sorunları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Psikososyal Gereksinimler ve İletişim | Anlatım, Vaka çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yaşlı Hastalarda İlaç Kullanımı | Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Altındiş, M.(2013). Yaşlılarda Güncel Sağlık Sorunları ve Bakımı. İstanbul Meidkal Sağlık ve Yayıncılık . |
Reed, J., Clake, C., Macfarlane, A., Karadakovan, A. (2015). Yaşlı Bakımı Hemşireliği. Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık. |
Kalınkara, V. (2016). Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Küçükardalı, Y., Terekeci, H. (2009). Yoğun Bakımda Yaşlı Hasta Sorunları. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bütüncül sağlık bakım felsefesine inanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, geliştirici, tedavi ve rehabilite edici düzeyde hemşirelik bakımını kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir, denetler ve kaydeder.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey/aile/toplum sağlığı ile ilgili konularda sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal ve mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
|
4 | |||||
2 |
Uygulayıcı, eğitici, araştırıcı, yönetici, savunucu, danışman, kalite geliştirme, işbirliği yapma ve iletişimi sağlama rollerini gerçekleştirir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 28 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 156 |
Genel Toplam | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |