Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ODY249 |
ENDÜSTRİYEL ODYOLOJİ |
3 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Endüstriyel gürültü, titreşimler, gürültüye bağlı işitme kayıpları ve endüstriyel gürültüden korunma yöntemleri ile gürültüye bağlı işitme kayıplarının değerlendirilmesi ve tedavisine ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Gürültü ve özellikleri, gürültü ölçümü, gürültünün insan sağlığı üzerine etkileri, gürültüye bağlı işitme kaybı ve değerlendirmesi, gürültüden korunma yöntemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Endüstriyel ortamlardaki gürültü seviyelerini açıklar. |
Endüstriyel ortamlardaki gürültünün özelliklerini açıklar. |
Gürültünün bireylerin işitme sağlığı, genel fizyolojisi, psikolojisi ve çalışan performansı üzerine etkilerini ilişkilendirir. |
Gürültüden korunma yöntemlerini değerlendirir. |
İşitme sağlığı izlenimi prensiplerini listeler. |
Gürültü ölçümü ve gürültüden korunma için gerekli diğer disiplinler ile beraber çalışma prensiplerini takip eder. |
Gürültüden korunma ve işitme sağlığı izlenimi için oluşturulan ulusal mevzuatını ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Bireysel araştırma |
Gürültü nedir |
Anlatım |
2 |
Literatür tarama |
Gürültü Ölçümü |
Anlatım, Sunum |
3 |
Literatür tarama |
Gürültü Ölçüm ekipmanları |
Anlatım, Problem çözme |
4 |
Literatür tarama |
Gürültü Haritalandırma |
Anlatım, Problem çözme |
5 |
Literatür tarama, Web tabanlı araştırma |
Gürültünün fizyolojik etkileri-1 |
Anlatım, Sunum |
6 |
Literatür tarama, Web tabanlı araştırma |
Gürültünün fizyolojik etkileri-2 |
Anlatım, Sunum |
7 |
Literatür tarama, Web tabanlı araştırma |
Gürültünün Odyolojik Etkileri ve Odyolojik Değerlendirme-1 |
Anlatım, Sunum |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Gürültünün Odyolojik Etkileri ve Odyolojik Değerlendirme-2 |
Anlatım, Problem çözme |
10 |
Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Gürültü ile ilgili yönetmelikler |
Anlatım, Sunum |
11 |
Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Titreşim nedir ve ölçümü |
Anlatım, Problem çözme |
12 |
Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Titreşimin işitme üzerine etkileri |
Anlatım, Problem çözme |
13 |
Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Kişisel kulak koruyucuları |
Anlatım, Problem çözme |
14 |
Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
İşyeri taramaları |
Anlatım, Problem çözme |
15 |
Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Genel sınava hazırlık |
Anlatım, Problem çözme |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Belgin, E., Şahlı, S.(2016) Temel odyoloji : açıklamalı soru kitabı. Güneş Tıp Kitabevleri. |
Kenar, F., & Ayçiçe, A. (2015). Endüstriyel Odyoloji ve Gürültüye bağlı işitme kayıpları. Türkiye Klinikleri, Kulak Burun Boğaz-Özel Konular, 8(2), 132-6. |
Altaş, E., Şirin, S., Karaşen, R. M., Öztürk, A. İ. Z., Aktan, B., & Üçüncü, H. (1998). ENDÜSTRİYEL GÜRÜLTÜ VE İŞİTME KAYBI. Journal of Turgut Ozal Medical Center, 5(2). |
Toprak, S., Şenbaş, Z. A., & Yorulmaz, C. (2020). Mesleki Gürültüye Bağlı İşitme Kaybının Medikolegal Değerlendirilmesi. Karaelmas Journal of Occupational Health and Safety, 4(1), 13-23. |
Dokur, Ş., Madanoğlu, Z. N., Kesmezacar, Ö., & Bakırcı, N. (2005). Endüstriyel gürültü sorunu ve korunma. TTB Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 6(21), 17-24. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Odyoloji biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlama becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Odyoloji mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, işitme ve denge sorunu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları (işitme cihazı, implantlar, FM sistem, vs) belirleme, bunların uygun şekilde ayarlamasını yapma ve kullanılması için gerekli re/habilitasyon programlarını hazırlama ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
İşitme kaybı olan ve işitme cihazı endikasyonu olan hastalara işitme cihazı tespit etmek, uygulamak ve işitme cihazını hastanın işitme kaybına uygun şekilde ayarlama yapmaktan sorumludur.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Pediatrik Odyoloji, Geriartrik Odyoloji, Endüstriel Odyoloji, Rehabilitatif Odyoloji, Elektrofizyolojik Ölçümler, Vestibuler Bozukluklar, Vestibuler Rehabilitasyon, İşitme Cihazları, İmplantlar gibi alanlarda uzmanlaşabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilirkişilik görevlerini yerine getirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapar ve gürültü seviyesinin azaltılması için yapılması gereken çevresel modifikasyonların düzenlenmesi için gürültü kontrol programlarının uygulanmasında ekip içinde yer alarak, bireysel koruyucuları tespit ederek uygulamasını yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
4 |
24 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
6 |
3 |
18 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
56 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|