TR EN

PEDİATRİK ODYOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ODY248 PEDİATRİK ODYOLOJİ 4 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF ÖNDER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bebek ve çocukların işitme durumları değerlendirilirken kullanılan yöntemlere ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Bebeklik ve çocukluk dönemi hastalıkların genel özellikleri, patofizyolojileri, bu dönemde kullanılan özel odyolojik test yöntemleri, kullanılan elektrofizyolojik test yöntemlerinin genel özelliklerine ilişkin bilgi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Odyolojik ekipmanları kullanarak işitme kaybının tipini ve derecesini yorumlar.
Davranışsal odyolojik test yöntemlerini uygular.
Davranışsal odyolojik test yöntemlerini yorumlar.
Konuşma odyometrisi, saf ses testi ve akustik immitansmetriyi yorumlar.
Akustik immitansmetri ve akustik refleks testlerini uygular.
Akustik immitansmetri ve akustik refleks testlerinin sonuçlarını yorumlar.
İşitme kaybı nedenlerini açıklar.
Bebek ve çocuklarda kullanılan temel değerlendirme kriterlerini açıklar.
İşitme tarama programlarını açıklar.
İşitme kaybı derecesine göre rehabilitasyon sürecini açıklar.
Bebek ve çocuklarda kullanılan terimleri açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Bireysel araştırma Kulak Anatomisi ve Fizyolojisi Anlatım
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuklarda İşitme Kayıpları Tipleri Tanı Tedavisi -1 Anlatım, Örnek Olay
3 Literatür tarama Çocuklarda İşitme Kayıpları Tipleri Tanı ve Tedavisi -2 Anlatım, Örnek Olay
4 Literatür tarama Yenidoğan İşitme Taraması Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Timpanometri Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Akustik Refleks Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Otoakustik Emisyon Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma ABR(İşitsel Beyin Sapı Cevapları) Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma ASSR-ECochG Testleri Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Pediatrik Odyolojide Değerlendirme Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Pediatrik Odyolojide Değerlendirme Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Pediatrik Grupta İşitsel Rehabilitasyon Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Pediatride Vaka Değerlendirilmesi -1 Anlatım, Vaka sunumu, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Pediatride Vaka Değerlendirilmesi -2 Anlatım, Vaka sunumu, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Belgin, E., Şahlı, A.S. (2015). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri.
Esmer, N, Akıner, MN, Karasalihoğlu, AR, Saatçi, MR. (1995). Klinik Odyoloji. Bilim Yayınları.
Şahlı, A. Y. Ş. E. (2021). PEDİATRİK ODYOLOJİ: İŞİTME KAYIPLI ÇOCUKLARDA DEĞERLENDİRME, TANI, TEDAVİ VE EĞİTSEL YAKLAŞIMLAR.
BATUK, M., & SENNAROĞLU, G. (2011). Çocuklarda İşitme Bozuklukları-Pediatrik Odyoloji.
Müjdeci, B. (2018). Pediatrik Vestibüler Bozukluklar ve Değerlendirme. Türk Odyoloji ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 9-14.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Odyoloji biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlama becerisine sahiptir.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Odyoloji mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, işitme ve denge sorunu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları (işitme cihazı, implantlar, FM sistem, vs) belirleme, bunların uygun şekilde ayarlamasını yapma ve kullanılması için gerekli re/habilitasyon programlarını hazırlama ve uygulama becerilerine sahiptir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
3
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
5
3
İşitme kaybı olan ve işitme cihazı endikasyonu olan hastalara işitme cihazı tespit etmek, uygulamak ve işitme cihazını hastanın işitme kaybına uygun şekilde ayarlama yapmaktan sorumludur.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pediatrik Odyoloji, Geriartrik Odyoloji, Endüstriel Odyoloji, Rehabilitatif Odyoloji, Elektrofizyolojik Ölçümler, Vestibuler Bozukluklar, Vestibuler Rehabilitasyon, İşitme Cihazları, İmplantlar gibi alanlarda uzmanlaşabilir.
5
2
Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilirkişilik görevlerini yerine getirir.
2
2
Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapar ve gürültü seviyesinin azaltılması için yapılması gereken çevresel modifikasyonların düzenlenmesi için gürültü kontrol programlarının uygulanmasında ekip içinde yer alarak, bireysel koruyucuları tespit ederek uygulamasını yapar.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alır.
5
2
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
2
3
İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapar.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 2 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 98
Genel Toplam 98
Toplam İş Yükü / 25.5 3,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0