Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ODY442 | EĞİTİM MATERYALİ GELİŞTİRME | 8 | 3 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF ÖNDER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Farklı özellikleri bulunan işitme engelli çocuk ve yetişkinlerin işitme, dil-konuşma, iletişim becerilerinin geliştirilmesine yönelik materyal ve program hazırlama yöntemlerine ilişkin bilgi, becerileri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İşitme kayıplı bebekler ve gelişimsel özellikleri, okul öncesi işitme engellilerde için kullanılacak materyaller ve özellikleri, materyal hazırlama ve program hazırlama. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İşitme kayıplı bireylerde işitme kaybının sosyal, duygusal ve iletişimsel etkilerini ilişkilendirir. |
İşitme engelli bebeklerin gelişimsel özelliklerini açıklar. |
İşitme kayıplılarda gelişime dayalı gözlem, iletişim ve tüm gelişim alanlarına yönelik değerlendirme sonuçlarını inceler. |
Farklı yaş gruplarındaki işitme engelli bireylerin ihtiyaçlarına yönelik eğitsel programı seçer. |
Okul öncesi dönemdeki işitme engelliler için kullanılacak materyallerin özelliklerini açıklar. |
Okul dönemindeki işitme engelliler için kullanılacak materyallerin özelliklerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Bireysel araştırma | İşitme engelli bebeklerde gelişimsel değerlendirme | Anlatım |
2 | Bireysel araştırma | İşitme engelli bebeklerde gelişimsel değerlendirme ve raporlama | Anlatım |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İşitme engelli bebekler için habilitatif program hazırlama | Anlatım, Sunum |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İşitme engelli bebeklerde materyal seçimi ve kullanımı | Anlatım, Sunum |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okulöncesi işitme engelliler için kullanılacak materyaller ve özellikleri | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okulöncesi işitme engellilerde gelişimsel değerlendirme ve raporlama | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okulöncesi işitme engellilerde rehabilitatif program hazırlama | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okul ve ergenlik dönemi işitme engellilerde değerlendirme | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okul ve ergenlik dönemi işitme engellilerde raporlama | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okul ve ergenlik dönemi işitme engelliler için rehabilitatif program hazırlama | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okul ve ergenlik dönemi işitme engellilerde materyal seçimi | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okul ve ergenlik dönemi işitme engelliler eğitiminde dikkat edilmesi gerekenler | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitme engeli ile birlikte görülebilecek ek handikaplar | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
15 | Literatür tarama | Vaka örnekleri ile program hazırlama, materyal oluşturma | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Wayner, D., Abrahamson,J.(2001).Learning to Hear Again. An audiologic rehabilitation curriculum guide.Latham, NY: HearAgain,Inc |
Tye-Murray,N. (2009) Foundations of Aural Rehabilitation children,adults,and their family members (3rd ed).Clifton Park. NY: Delmar. |
Montano,J.,Spitzer,J.(2009),Adult Audiologic Rehabilitation. San Diego, CA: Plural Publishing. |
Yucel, E.(2012).Çocuğum ve Ben Artık İletişim Kurabiliriz.İstanbul.Gita Yayınları. |
Yucel, E.(2010) Dil ve Konuşma Etkinlikleri. İstanbul : Art Reklamcılık. |
Yucel, E.(2012) Koklear İmplant Kullanıcıları için İşitsel Alıştırmalar. İstanbul : Şahinkaya Matbaacılık, 3.baskı. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Odyoloji biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlama becerisine sahiptir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Odyoloji mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, işitme ve denge sorunu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları (işitme cihazı, implantlar, FM sistem, vs) belirleme, bunların uygun şekilde ayarlamasını yapma ve kullanılması için gerekli re/habilitasyon programlarını hazırlama ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
5 | |||||
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
3 | |||||
3 |
İşitme kaybı olan ve işitme cihazı endikasyonu olan hastalara işitme cihazı tespit etmek, uygulamak ve işitme cihazını hastanın işitme kaybına uygun şekilde ayarlama yapmaktan sorumludur.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pediatrik Odyoloji, Geriartrik Odyoloji, Endüstriel Odyoloji, Rehabilitatif Odyoloji, Elektrofizyolojik Ölçümler, Vestibuler Bozukluklar, Vestibuler Rehabilitasyon, İşitme Cihazları, İmplantlar gibi alanlarda uzmanlaşabilir.
|
3 | |||||
2 |
Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilirkişilik görevlerini yerine getirir.
|
4 | |||||
2 |
Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapar ve gürültü seviyesinin azaltılması için yapılması gereken çevresel modifikasyonların düzenlenmesi için gürültü kontrol programlarının uygulanmasında ekip içinde yer alarak, bireysel koruyucuları tespit ederek uygulamasını yapar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alır.
|
1 | |||||
2 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
2 | |||||
3 |
İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapar.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 19 | 0 | 47 |
Genel Toplam | 47 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 1,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |