TR EN

EĞİTİM MATERYALİ GELİŞTİRME DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ODY442 EĞİTİM MATERYALİ GELİŞTİRME 8 3 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF ÖNDER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Farklı özellikleri bulunan işitme engelli çocuk ve yetişkinlerin işitme, dil-konuşma, iletişim becerilerinin geliştirilmesine yönelik materyal ve program hazırlama yöntemlerine ilişkin bilgi, becerileri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: İşitme kayıplı bebekler ve gelişimsel özellikleri, okul öncesi işitme engellilerde için kullanılacak materyaller ve özellikleri, materyal hazırlama ve program hazırlama.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İşitme kayıplı bireylerde işitme kaybının sosyal, duygusal ve iletişimsel etkilerini ilişkilendirir.
İşitme engelli bebeklerin gelişimsel özelliklerini açıklar.
İşitme kayıplılarda gelişime dayalı gözlem, iletişim ve tüm gelişim alanlarına yönelik değerlendirme sonuçlarını inceler.
Farklı yaş gruplarındaki işitme engelli bireylerin ihtiyaçlarına yönelik eğitsel programı seçer.
Okul öncesi dönemdeki işitme engelliler için kullanılacak materyallerin özelliklerini açıklar.
Okul dönemindeki işitme engelliler için kullanılacak materyallerin özelliklerini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Bireysel araştırma İşitme engelli bebeklerde gelişimsel değerlendirme Anlatım
2 Bireysel araştırma İşitme engelli bebeklerde gelişimsel değerlendirme ve raporlama Anlatım
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma İşitme engelli bebekler için habilitatif program hazırlama Anlatım, Sunum
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma İşitme engelli bebeklerde materyal seçimi ve kullanımı Anlatım, Sunum
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Okulöncesi işitme engelliler için kullanılacak materyaller ve özellikleri Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Okulöncesi işitme engellilerde gelişimsel değerlendirme ve raporlama Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Okulöncesi işitme engellilerde rehabilitatif program hazırlama Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Okul ve ergenlik dönemi işitme engellilerde değerlendirme Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Okul ve ergenlik dönemi işitme engellilerde raporlama Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Okul ve ergenlik dönemi işitme engelliler için rehabilitatif program hazırlama Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Okul ve ergenlik dönemi işitme engellilerde materyal seçimi Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Okul ve ergenlik dönemi işitme engelliler eğitiminde dikkat edilmesi gerekenler Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme engeli ile birlikte görülebilecek ek handikaplar Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma
15 Literatür tarama Vaka örnekleri ile program hazırlama, materyal oluşturma Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Wayner, D., Abrahamson,J.(2001).Learning to Hear Again. An audiologic rehabilitation curriculum guide.Latham, NY: HearAgain,Inc
Tye-Murray,N. (2009) Foundations of Aural Rehabilitation children,adults,and their family members (3rd ed).Clifton Park. NY: Delmar.
Montano,J.,Spitzer,J.(2009),Adult Audiologic Rehabilitation. San Diego, CA: Plural Publishing.
Yucel, E.(2012).Çocuğum ve Ben Artık İletişim Kurabiliriz.İstanbul.Gita Yayınları.
Yucel, E.(2010) Dil ve Konuşma Etkinlikleri. İstanbul : Art Reklamcılık.
Yucel, E.(2012) Koklear İmplant Kullanıcıları için İşitsel Alıştırmalar. İstanbul : Şahinkaya Matbaacılık, 3.baskı.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Odyoloji biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlama becerisine sahiptir.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Odyoloji mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, işitme ve denge sorunu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları (işitme cihazı, implantlar, FM sistem, vs) belirleme, bunların uygun şekilde ayarlamasını yapma ve kullanılması için gerekli re/habilitasyon programlarını hazırlama ve uygulama becerilerine sahiptir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
5
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
3
3
İşitme kaybı olan ve işitme cihazı endikasyonu olan hastalara işitme cihazı tespit etmek, uygulamak ve işitme cihazını hastanın işitme kaybına uygun şekilde ayarlama yapmaktan sorumludur.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pediatrik Odyoloji, Geriartrik Odyoloji, Endüstriel Odyoloji, Rehabilitatif Odyoloji, Elektrofizyolojik Ölçümler, Vestibuler Bozukluklar, Vestibuler Rehabilitasyon, İşitme Cihazları, İmplantlar gibi alanlarda uzmanlaşabilir.
3
2
Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilirkişilik görevlerini yerine getirir.
4
2
Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapar ve gürültü seviyesinin azaltılması için yapılması gereken çevresel modifikasyonların düzenlenmesi için gürültü kontrol programlarının uygulanmasında ekip içinde yer alarak, bireysel koruyucuları tespit ederek uygulamasını yapar.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alır.
1
2
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
2
3
İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapar.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 1 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 19 0 47
Genel Toplam 47
Toplam İş Yükü / 25.5 1,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0