Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EGY410 | SPOR KONDİSYONERLİĞİ | 8 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, sporcuya özel ve branşa özgü antrenman programları hazırlama bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; antrenman bilimlerine ilişkin kavramlar, atletik performans ile kuvvet, sürat, dayanıklılık, koordinasyon ve esneklik ilişkisi, kuvvet, sürat, dayanıklılık, koordinasyon ve esneklik antrenman yöntemleri ve branşa özgü ihtiyaçlar, beceri kavramı ve spor branşlarının beceri ihtiyacı, kondisyon geliştirmeye yönelik antrenman programı hazırlama konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Antrenman organizasyonunu oluşturan unsurları açıklar. |
Temel motorik özellikleri geliştirmeyi hedefleyen antrenman programlarını sahada uygular. |
Spor branşına özgü antrenman ihtiyaçlarını analiz eder. |
Sporcuya özel ve branşa özgü antrenman programlarını inceler ve içeriğinin uygunluğunu değerlendirir. |
Sporcuya özel ve branşa özgü antrenman programları hazırlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin genel işleyişi hakkında açıklamalar, Kondisyonerlik nedir ne içerir | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Atletik performans biriminin görevleri, sorumluluk alanları ve karar alma süreçleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Örnek antrenman programı inceleme | Antrenman yük modeli (antrenman süreci, antrenman sistemi, antrenman ve müsabaka yükü, antrenman yükü sakatlık performans ilişkisi, monitörizasyon sistemleri) | Anlatım, soru cevap tartışma ve gösteri yöntemi, uygulama grup çalışması |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kondisyonerlikte sporcuların motorik performansının takibine ilişkin uygulanan testler | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Örnek antrenman programı inceleme | Kondisyonerin istatistiği (uygulanan testlerinin veri analizi ve tanımlayıcı istatistikler ve etki büyüklüğü analizi) | Anlatım, soru cevap tartışma ve gösteri yöntemi, uygulama grup çalışması |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kondisyonerlikte sporcuların motorik performansının takibine ilişkin uygulanan testlerin norm değerleri ve rapor hazırlama teknikleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Örnek antrenman programı inceleme | Periyotlama ve Planlama | Anlatım, soru cevap tartışma ve gösteri yöntemi, uygulama grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Direnç ve kuvvet antrenmanlarının teorik alt yapısının incelenmesi | Anlatım Yöntemi ve Gösteri Yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Direnç ve kuvvet antrenmanlarının genel ilkeleri ve planlanması (egzersiz seçme, set ve tekrar sayıları ayarlama) | Anlatım, soru cevap tartışma ve gösteri yöntemi, uygulama grup çalışması |
11 | Örnek antrenman programı inceleme | Pliyometrik antrenmanların teorik alt yapısının incelenmesi | Anlatım, soru cevap tartışma ve gösteri yöntemi, uygulama grup çalışması |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Pliyometrik antrenmanlarının planlanması | Anlatım, soru cevap tartışma ve gösteri yöntemi, uygulama grup çalışması |
13 | Örnek antrenman programı inceleme | Çabukluk antrenmanların teorik alt yapısının incelenmesi | Anlatım, soru cevap tartışma ve gösteri yöntemi, uygulama grup çalışması |
14 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Çabukluk antrenmanların planlanması | Anlatım, soru cevap tartışma ve gösteri yöntemi, uygulama grup çalışması |
15 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Finale yönelik genel tekrar | Anlatım Yöntemi ve Gösteri Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Bompa, T. O. ve Buzzichelli, C. (2018). Periodization-: theory and methodology of training. Human Kinetics, US. |
Bompa, T. O., Di Pasquale, M., & Cornacchia, L. (2003). Serious strength training. Human Kinetics, US. |
Haff, G. G. ve Triplett, N. T. (Eds.). (2015). Essentials of strength training and conditioning. Human Kinetics, US. |
Jeffreys, I. (Ed.). (2013). Developing speed. Human Kinetics, US. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
|
3 | |||||
2 |
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
|
5 | |||||
2 |
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
|
5 | |||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
|
4 | |||||
4 |
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
3 | |||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
|
3 | |||||
2 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
1 | |||||
3 |
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |