TR EN

İŞİTME VE KONUŞMA ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEY305 İŞİTME VE KONUŞMA ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR 5 3 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. İSMAİL TAŞ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere; İşitme ve konuşma engeli olan bireylerim motor gelişimine yönelik fiziksel uygunluk programları hazırlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar, işitme ve konuşma engeli olan bireylerin özellikleri, işitme ve konuşma engelinin nedenleri, dünyada ve Türkiye’de sayısal durumları, işitme ve konuşma engeli olan bireylerin eğitiminde sporun yeri ve önemi, işitme ve konuşma engeli olan bireylere yönelik öğretim yöntemleri, işitme ve konuşma engeli olan bireylerin katılabildikleri yarışmalar, yarışma organizasyonları, işitme ve konuşma engelinin tanı, yoğun ve sürekli eğitim, işitme ve konuşma engeli olan çocuklarda sporla kazandırılması istenen davranışlar, işitme ve konuşma engelinin bireylerin motor gelişimleri üzerine etkisi, işitme ve konuşma engelinin çocuklarda duyusal bütünleme faaliyetleri, işitme ve konuşma engeli olan bireylerin spor seçiminde dikkat edilecek konular, işitme ve konuşma engeli olan bireylere yönelik egzersiz uygulamalarının uyarlanması, işitme ve konuşma engelli bireyler için fiziksel uygunluk programları, sınava hazırlık çalışması ve geri bildirim konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İşitme ve konuşma engeli bireylerin egzersiz ve spora ilişkin temel kavramları tanımlar.
İşitme ve konuşma engeli bireylerin eğitiminde egzersiz sporun önemini açıklar.
Dünyada ve Türkiye’de İşitme ve konuşma engeli bireyler için düzenlenen spor organizasyonlarını açıklar.
İşitme ve konuşma engelli çocuklarının gelişiminde kullanılan duyusal bütünleme tekniklerini uygular.
İşitme ve konuşma engelli bireylerin motor gelişimine yönelik fiziksel uygunluk programları hazırlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar, Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İşitme ve konuşma engeli olan bireylerin özellikleri, Anlatım ve soru cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İşitme ve konuşma engelinin nedenleri, dünyada ve Türkiye’de sayısal durumları Anlatım ve soru cevap yöntemi
4 Literatür taraması ve sunum hazırlama İşitme ve konuşma engeli olan bireylerin eğitiminde sporun yeri ve önemi Anlatım ve soru cevap yöntemi
5 Literatür taraması ve sunum hazırlama İşitme ve konuşma engeli olan bireylere yönelik öğretim yöntemleri Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
6 Literatür taraması ve sunum hazırlama İşitme ve konuşma engeli olan bireylerin katılabildikleri yarışmalar, yarışma organizasyonları Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
7 Literatür taraması ve sunum hazırlama İşitme ve konuşma engelinin tanı, yoğun ve sürekli eğitim Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması ve sunum hazırlama İşitme ve konuşma engeli olan çocuklarda sporla kazandırılması istenen davranışlar Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
10 Literatür taraması İşitme ve konuşma engelinin bireylerin motor gelişimleri üzerine etkisi Anlatım ve soru cevap yöntemi
11 Literatür taraması İşitme ve konuşma engelinin çocuklarda duyusal bütünleme faaliyetleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
12 Görsel ve yazılı kaynak tarama İşitme ve konuşma engeli olan bireylerin spor seçiminde dikkat edilecek konular Anlatım ve soru cevap yöntemi
13 Görsel ve yazılı kaynak tarama İşitme ve konuşma engeli olan bireylere yönelik egzersiz uygulamalarının uyarlanması Anlatım ve soru cevap yöntemi
14 Görsel ve yazılı kaynak tarama İşitme ve konuşma engelli bireyler için fiziksel uygunluk programları Anlatım ve soru cevap yöntemi
15 Görsel ve yazılı kaynak tarama Sınava hazırlık çalışması ve geri bildirim Anlatım ve soru cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kafa, N. ve Atalay Güzel, N. (2016). Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara.
Özer, S.D. (2013). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.
Özdağ, S. ve Kürkçü, R. (2005). Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor. Nadir Kitap, İstanbul.
Thomas, N. ve Smith, A. (2008). Disability, Sport and Society. Routledge, England.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar
4
2
Engellilere yönelik egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile engelli bireylere yönelik egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
3
2
Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
1
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder
1
4
Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder
5
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
5
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler
2
2
Mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 2 6
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 2 18
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0