TR EN

KARATE-DO I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY218 KARATE-DO I 4 3 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, karate-do branşına özgü el, ayak ve dirsek ile yapılan temel teknikleri uygulayabilecek beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği, Karate-do tarihi, müsabaka kuralları, Te – Waza, Uke – Waza teknikleri, Ashi – Waza tekniği, Empi -Waza tekniği, renkli kuşakların uygulama formları, Kumite tekniği konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Karate-do branşına ilişkin temel kavramları tanımlar.
Karate do branşının tarihi gelişimini açıklar.
Karate-do branşı müsabaka kurallarını açıklar (describe) ve uygular.
Karate-do branşına özgü Te – Waza, Uke – Waza, Ashi – Waza ve Empi -Waza tekniklerini uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Teorik: Karatenin tarihi gelişimi, Karate-Do da kullanılan giysiler ve müsabaka alanının ölçüleri. Anlatım, soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, maç izleme Teorik: Karate müsabaka kuralları Anlatım, soru-cevap yöntemi
3 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Teorik:Te - Waza ( Elle yapılan teknikler ) Uygulama: Elle yapılan tekniklere ilişkin alıştırmalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar
4 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Teorik: Uke - Waza ( Elle yapılan blok teknikleri ) Uygulama: Elle yapılan tekniklere ilişkin alıştırmalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar
5 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Teorik: Ashi - Waza ( Ayakla yapılan teknikler ) Uygulama: Ayak ile yapılan tekniklere ilişkin alıştırmalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar
6 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Teorik: Empi -Waza (Dirsek ile yapılan teknikler) Uygulama: Dirsek ile yapılan tekniklere ilişkin alıştırmalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar
7 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme, maç izleme Teorik: Kihon ( temel karışık teknikler ve bu tekniklerin kombinasyonları) Uygulama: kihon teknik kombinasyonlarına ilişkin alıştırmalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme, maç izleme Teorik: Heian katalar (Renkli kuşakların teknik formları ) Uygulama: Renkli kuşakların teknik formalarına yönelik alıştırmalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar
10 Literatür tarama, video izleme Teorik: Heian kata bunkai (Renkli kuşakların teknik formları) Uygulama: Renkli kuşakların teknik formalarına yönelik alıştırmalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar
11 Maç gözlemi ve video izleme Teorik: Kumite ( mücadele ve dövüş teknikleri ) Uygulama: Mücadele ve dövüş tekniklere özgü alıştırmalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme Teorik: Karate-do temel teknik çalışmaları Uygulama: Karete-do temel tekniklerin gelişimine yönelik alıştırmalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar
13 Maç izleme Teorik: Karate-do teknikleri kombinasyonu Uygulama: kombinasyon alıştırmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar
14 Maç izleme Uygulama: Müsabaka formatlı eşli çalışmalar Uygulama yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
15 Uygulama tekrar alıştırmaları, video izleme, maç izleme Final sınavına hazırlık Uygulama yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tegner B. (2013) Karate Kendi Kendini Müdafaa, Kitap&Bilgi Yayınları, İstanbul
Kanazawa H. (2013) Karate Fighting Techniques: The Complete Kumite, Kodansha America
Alpay H. (2000) Karate-Do Antrenör El Kitabı, Nadir Kitap, İstanbul
gokhankiper http://web.iyte.edu.tr/~gokhankiper/Karate/Turk/Kihon.htm

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Antrenörlük mesleğine ilişkin; performans ölçümü, antrenman planı hazırlama, yetenek seçimi ve teknik-taktik öğretimi gibi konularda edindiği bilgi birikimi ile antrenman organizasyonu ve işleyişini tartışır.
2
2
Beden eğitimi ve spor bilimlerinin kavramları ile antrenman biliminin kuramlarını ilişkilendirir.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaş, cinsiyet ve özel gereksinimli bireyler gibi farklı özelliklerdeki gruplara yönelik sportif faaliyetlere ilişkin ihtiyaçları belirler.
3
2
Antrenman bilimi alanındaki güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
2
2
Spor bilimleri ve antrenörlük mesleği uygulamalarına ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
2
3
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı antrenman yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak antrenman programı hazırlar.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Antrenörlük uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
3
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
5
3
Antrenörlük mesleğinin gerekliliği olan öğretme becerilerini farklı öğretim yöntemlerine göre geliştirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
5
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; antrenörlük uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar, ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
1
2
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; yetenek seçimi, performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik fiziksel aktivite uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
2
3
Antrenörlük mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
1
4
Uzmanlık alanı olarak belirlediği ilgili performans sporunda ve seçili spor branşlarında teknik ve taktik yönlendirme yapar ve branşa özgü antrenman programı hazırlar.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0