Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY362 | UYGULAMALI DOĞA SPORLARI | 6 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilere; öğrencilere doğa sporlarının teoris ile ilgili bilgi vermek ve pratiğini gerçekleştirebilecek beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, doğal yaşam ve çevre koruma, doğada yaşama kavramı ve özellikleri, dağcılıkta yardımcı bilgiler, dağcılıkta karşılaşılan tehlikeler ve korunma, kamp malzemeleri ve kullanılmasında dikkat edilecek noktalar, doğa sporlarında giyim ve doğada beslenme ve çadır kurma alıştırmaları, dağcılık olarak sınıflandırılan faaliyetlerin anlamları - yürüyüş - hiking - kanyoning -kampçılık - kaya tırmanışı - buz tırmanışı - mix tırmanış – alpinizm, yürüyüş ve yürüyüş teknikleri ve uygulama çalışmalar, tırmanış ve iniş, tırmanışın temel öğeleri, tırmanış teknikleri ve yapay duvar tırmanış çalışmaları, kış dağcılığı, kampçılığı, karlı arazilerde ilerleme ve tırmanış teknikleri, kaya tırmanışı, tarihi, kaya tırmanış çeşitleri. kaya tırmanışı uygulama, spor kaya tırmanışı ve tırmanışla ilgili araştırmaların incelenmesi, kaya tırmanışı uygulama, dağ bisikleti kullanılan ekipman ve teknik çalışmaların teorisi, dağ bisikleti uygulaması, yüksek irtifa tırmanışı teorisi, yüksek irtifa tırmanışı uygulama konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Doğa sporlarına ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Doğa sporları uygulamalarına ilişkin genel bilgileri açıklar. |
Doğa sporları uygulamaları ile ilgili ekipmanları kullanır. |
Doğa sporlarına ilişkin temel teknikleri uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Doğal yaşam ve çevre koruma, Doğada yaşama kavramı ve özellikleri | Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi |
2 | Yazılı kaynak tarama | Dağcılıkta yardımcı bilgiler, dağcılıkta karşılaşılan tehlikeler ve korunma | Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kamp malzemeleri ve kullanılmasında dikkat edilecek noktalar, doğa sporlarında giyim ve doğada beslenme ve çadır kurma alıştırmaları | Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Dağcılık olarak sınıflandırılan faaliyetlerin anlamları - Yürüyüş - Hiking - Kanyoning -Kampçılık - Kaya tırmanışı - Buz tırmanışı - Mix tırmanış - Alpinizm | Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yürüyüş ve yürüyüş teknikleri ve uygulama çalışmalar | Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi |
6 | Literatür tarama | Tırmanış ve iniş, Tırmanışın temel öğeleri, Tırmanış teknikleri ve yapay duvar tırmanış çalışmaları | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Literatür tarama | Kış dağcılığı, kampçılığı, karlı arazilerde ilerleme ve tırmanış teknikleri | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Kaya tırmanışı, tarihi, kaya tırmanış çeşitleri. Kaya tırmanışı uygulama. | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
10 | Literatür tarama | Spor kaya tırmanışı ve tırmanışla ilgili araştırmaların incelenmesi. | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
11 | Literatür tarama | Kaya tırmanışı uygulama. | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Literatür tarama | Dağ bisikleti kullanılan ekipman ve teknik çalışmaların teorisi | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
13 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Dağ bisikleti uygulaması | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
14 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Yüksek irtifa Tırmanışı teorisi | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
15 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Yüksek irtifa Tırmanışı uygulama | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
1 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
|
2 | |||||
2 |
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
|
3 | |||||
2 |
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
|
1 | |||||
3 |
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
0 | |||||
4 |
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
1 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
1 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
|
1 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
|
1 | |||||
3 |
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |