Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY119 | SAĞLIK BİLGİSİ VE İLKYARDIM | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, öğrencilere; sağlıklı yaşam ile ilgili temel prensipleri ve acil durumlarda uygulanacak olan ilk yardım müdahalesini yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, sağlık bilgisi ile ilgili tanım ve kavramlar, sağlık uygulamaları ile ilgili güncel gelişmeler, enfeksiyonel ve ölümcül hastalıklardan korunma yöntemleri, sağlıklı yaşam tarzını geliştirmekle ilgili metodlar, hijyen ve çevre koşulları, çocuklar ve gençler için zararlı alışkanlıklar ve etkileri, solunum ve dolaşım problemleri, kanamalar, şok durumları, iskelet, kas ve omurga yaralanmaları ve suda can kurtarma konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sağlık ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Enfeksiyonel ve ölümcül hastalıklardan korunma yöntemlerini açıklar. |
Sağlıklı yaşam ile ilgili temel prensipleri açıklar. |
Hijyen ve çevre koşullarının sağlıkla ilişkisini açıklar. |
İhtiyaç durumunda destek istenecek acil yardım servislerini tanır. |
Acil durumlarda ilk yardım müdahalesini uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme. Sağlık ile ilgili ve insan vücudu ile ilgili tanımlar ve kavramları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Literatür tarama | Sağlık alanındaki güncel gelişmeler, enfeksiyonel ve ölümcül hastalıklardan korunma yöntemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Literatür tarama | Hijyen ve çevre koşulları, çocuklar ve gençler için zararlı alışkanlıklar ve etkileri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Video izleme | Solunum ve dolaşım problemleri, hava yolu tıkanmaları ile ilgili ilk yardım uygulamaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışmaları |
5 | Frontpage | Kalp masajı ve ilk müdahale ile ilgili uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
6 | Video izleme | Kalp masajı uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
7 | Literatür tarama | Şok bayılmalarda ve koma durumlarında ilk yardım | Anlatım, gösteri yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Kanamalar, yumuşak doku yaralanmaları ve konu ile ilgili uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
10 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Göz, yüz, gırtlak, göğüs ve karın yaralanmaları, iskelet, kas eklem ve omurga yaralanmaları | Anlatım, gösteri yöntemi |
11 | Literatür tarama | Nörolojik, diabetik, acil durumlar, alerjik reaksiyonlar ve zehirlenme durumlarında ilk yardım | Anlatım, gösteri yöntemi |
12 | Türkiye Su Altı Sporları Federasyonu web sitesi incelemesi | Çevresel acil durumlar ve suda can kurtarma alıştırmalar | Anlatım, gösteri yöntemi ve eşli çalışmalar |
13 | Video izleme | Çevresel acil durumlar ve suda can kurtarma alıştırmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve eşli çalışmalar |
14 | Video izleme | Tüm ilk yardım müdahalelerini içeren uygulama alıştırmaları | Uygulamalı grup çalışması |
15 | Video izleme | Genel tekrar ve uygulama çalışmaları | Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Yüksel, S. ve Cücen, Z. (2012). İlkyardım ve Temel Uygulamalar, Nobel Akademik yayıncılık, İstanbul.ardağ |
Kanbir, O. (2017). Sporda Sağlık Bilinci ve İlk Yardım, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa. |
Önder, R. (2015). Anne Çocuk Sağlığı Ve İlk Yardım-Rıfkı Önder, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul. |
İstanbul Tıp Kitabevi Ilk Ve Acil Yardım - Başar Cander |
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021 |
By Aha - Heartsaver First Aid Studnet Workbook (Health & Safety) (Stu Wkb) |
https://cpr.heart.org/en/resuscitation-science/cpr-and-ecc-guidelines |
Thygerson, A.L. ve Thygerson S.M. (2015). Standard First Aid, CPR, and AED 7th Edition, American College of Emergency Physicians (ACEP), US. |
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1558716 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
|
1 | |||||
2 |
Spor yönetim biliminin kuramlarını açıklar.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor örgütlerine ilişkin mevzuatları yorumlar.
|
0 | |||||
2 |
Yönetim fonksiyonunu oluşturan temel bileşenler çerçevesinde edindiği bilgi birikimi ile spor organizasyonlarının ve spor örgütlerinin işleyişini tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kamu, özel ve sivil toplum kuruluşlarının bünyesinde yer alan spor örgütlerine ait faaliyetleri inceler ve bu faaliyetlere ilişkin insan kaynakları, pazarlama ve finansal ihtiyaçları belirler
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor işletmeciliği alanında; spor organizasyonunun finansal, pazarlama ve yönetsel karar alma süreçlerinde, olası problemlerin çözümüne yönelik eğitim, yönetim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Spor örgütlerinin yönetsel süreçlerini etkileyen çevresel faktörleri analiz eder.
|
0 | |||||
3 |
Spor örgütlerindeki personel ve süreç yönetimine ilişkin güncel uygulamalara ait değerlendirme sonuçlarını; bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
1 | |||||
4 |
Ulusal ve uluslararası spor organizasyonlarını düzenleyen ve yürüten kamu kurum ve kuruluşlarının; yönetim süreci ve yapısının boyutlarını analiz eder.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında liderlik rolünü üstlenerek; proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor yöneticiliği mesleğinin gerekliliği olan yönetme becerilerini farklı yönetsel yetkinlikler çerçevesinde geliştirmeye açık ve ilgili olur.
|
1 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
2 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; spor yöneticiliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
|
3 | |||||
2 |
Spor işletmelerinin yönetim süreçlerinde ortaya çıkabilecek olası sorunları etik değerler çerçevesinde çözümler.
|
0 | |||||
3 |
Spor yöneticiliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü, sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar tasarlar.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 3 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 100 |
Genel Toplam | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |