TR EN

HAVACILIK KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GMY421 HAVACILIK KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZER CİHAN KESKEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencinin, kalitenin tanımını, kalite yönetiminin unsurlarını tanımlayabilmesi; stratejik yönetimin kalite yönetimi içindeki yerini vurgulayabilmesi; kalite yönetim araçlarını ve havacılıkta kullanımlarını betimleyebilmesi; kalite yönetim standartlarını ve havacılık uygulamalarını çözümleyebilmesi hedeflenmiştir.
İçerik: Dersin içeriği; Havacılık Kuruluşlarında Kalite Yönetim Organizasyonu ve Dokümantasyonu, Toplam kalite yönetimi yaklaşımı, stratejik yönetim, Etik ve sosyal sorumluluk, Çalışanların güçlendirilmesi, Liderlik ve Değişim, ISO 9001, Kalite Yönetimi Araç ve Teknikleri, Sürekli Gelişme, Kıyaslama, Tam Zamanında Üretim konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Havacılık Kuruluşlarında Kalite Yönetimi örgütlenmesini ve buna ait dokümantasyonu betimler
Toplam Kalite Yönetiminin geleneksel yönetime göre farklarını ortaya koyar ve havacılık kuruluşlarında işleyişini gösterir
Kalite Yönetiminde kullanılan araç ve tekniklerin kullanımını açıklar
Genel geçer kalite yönetim sistemlerini bileşenlerinin havacılık kalite yönetimi sistemlerindeki kullanımlarını çözümler

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları Havacılık Kuruluşları için Kalite Yönetiminin Önemi Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
2 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları Havacılık Kuruluşlarında Kalite El Kitaplarının Çözümlenmesi Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
3 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları Kalite, Kalite Yönetimi, Toplam Kalite Yönetimi, Geleneksel Yönetime göre farkları ve Havacılıkta Uygulamaları Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
4 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları Stratejik Yönetim ve Havacılık Sektörü örnekleri Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
5 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları Kalite Yönetiminde Etik ve Sosyal Sorumluğun Havacılık için Önemi Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
6 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları Havacılıkta Kalite Yönetimi için Çalışan Güçlendirme Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
7 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları Havacılıkta Kalite Yönetimi için Liderlik ve Değişim Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi ve Havacılık Uygulamaları Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
10 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi ve Havacılık Uygulamaları (devam) Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
11 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi ve Havacılık Uygulamaları (devam) Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
12 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları Kalite Yönetim Araç ve Tekniklerinin Havacılık Uygulamaları Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
13 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları Kalite Yönetim Araç ve Tekniklerinin Havacılık Uygulamaları (devam) Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
14 Ders kitabı, Havacılık Kuruluşları Kalite El Kitapları Kalite Yönetim Araç ve Tekniklerinin Havacılık Uygulamaları Anlatma, Örnek Olay Gösterme, Tartışma
15 - Revizyon ve Öz çalışma -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Goetsch L. G., Stanley B. D., Toplam Kalite Yönetimi – Örgütsel Mükemmellik İçin (2013) Nobel
Goetsch L. G., Stanley B. D., Total Quality Management –Introduction to TQM (2006) Pearson
Quality Manual, Global Air Services, GR-FTO-002 , 2009

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
3
2
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
2
3
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
3
2
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
3
3
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
3
4
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
3
2
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
2
2
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında kullanır.
3
3
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir.
2
4
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
3
5
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
3
2
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3
2
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
3
2
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
2
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havalimanları ve terminal operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 13 3 39
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 1 3
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 5 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0