TR EN

BASICS OF NUTRITION DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GAS118 BASICS OF NUTRITION 2 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi SEMA AYDIN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı gıda tüketim şekillerinin beslenme ve hastalık önleme konusundaki önemi yanında temel besin öğelerinin özelliklerini ve insan vücuduna olan etkilerini açıklamakla birlikte, kişiye özgü menülerin oluşturulması için doğru beslenme konusunda temel bilgileri kazandırmaktır.
İçerik: Bu dersin içeriği beslenme ve sağlık, temel besin öğeleri ve önemleri, fonksiyonel besinler, metobolizma, menü planlama ve gıda alerjenleri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Beslenmeyi her besin ögesinin sağlık için önemini de belirterek tanımlar.
Beslenme ile ilgili temel prensipleri arkadaşları ve meslektaşlarının bilgilendirecek şekilde açıklar.
Günlük fizyolojik enerji gereksinimini beslenme ilkelerini uygulayarak hesaplar.
Fizyolojik gereksinimler ve beslenme alışkanlıklarına göre beslenme ve sağlık arasında ilişkiyi açıklar.
Sağlıksız bir menüyü temel beslenme ilkeleri bilgilerini kullanarak sağlıklı bir menüye dönüşecek şekilde düzenler.
Sağlığın korunmasına fayda sağlayan belirli besin gruplarının işlevlerini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi ve sağlık ilişkisi, makro ve mikro besin öğeleri Anlatım, Tartışma
2 Makale okuma Karbonhidratlar (basit şekerler, kompleks şekerler), diyette karbonhidrat miktarının azaltılması Anlatım, Tartışma
3 Makale okuma Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, vejeteryanlık Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
4 Makale okuma Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, fosfolipitler, mumlar, steroidler), yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 Literatür araştırması Su (suyun yapısı), insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu, Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler, vitaminlerin metobolizmaya etkileri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Metabolizma, Günlük enerji ihtiyacının hesaplanması, egzersiz ile harcanan enerji miktarının hesaplanması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Ödev sunumları, vize hazırlık çaışmaları Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma
10 Literatür araştırması Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, Besin grupları; et, yumurta, kuru baklagil grubu; süt ve süt ürünleri; sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler Anlatım, Tartışma Grup Çalışmaları, Video İzleme
11 Saha araştırması Menü planlama, öğünler, öğünlerin önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları
12 Saha araştırması Diyet ve sağlık, organik besinler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları
13 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Yaşam döngüsünde beslenme, gıda alerjenleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları
14 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Açlık, küresel sorunlar, GDO Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları
15 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Ödev sunumları, final hazırlık çalışmaları Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Rosenthal, J. (2017). Integrative Nutrition: A Whole-Life Approach to Health and Happiness, Integrative Nutrition.
Akyol, A., Bilgiç, P., Ersoy, G. 2008. Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Klasmat Matbacılık, Ankara.
Nutrition Principles and Recommendations in Diabetes. American Diabetes Association. Erişim: http://care.diabetesjournals.org/content/27/suppl_1/s36.full-text.pdf

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gastronomi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
3
2
Alanıyla ilgili temel kavramları, çalışma alanları ve yaklaşımları yorumlar.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Felsefe ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
2
2
Ulusal ve uluslararası mutfakları benzerlik ve farklılıkları yönünden karşılaştırır.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeme içme sanatının işleyişini, sistemlerini ve yapılarını analiz eder.
3
2
Mutfak faaliyetlerinin teknik altyapısını ve içeriğini hazırlar.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda bilimi ile ilgili teorik bilgileri gastronomi alanına uygular.
1
2
Alanındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için işbirliği yapar.
1
3
Temel mutfak tekniklerini ve ürün hazırlama prensiplerini günümüz teknolojisine entegre eder.
1
4
Yiyecek-içecek işletmelerinde iş düzenini ve akışını planlar.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yiyecek ve içecek alanında maliyetleri hesaplar.
1
2
Bir yiyecek-içecek işletmesini etkin bir şekilde yürütecek yönetim teorilerini, işe alım ve değerlendirme süreçlerini uygular.
3
3
Alanındaki ulusal ve uluslararası yarışma ve fuarlara katılımı organize eder.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
4
2
Alanıyla ilgili planlama, icra ve düzenleme hatalarını sistematik şekilde bulur.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sunum ve iletişim tekniklerini kullanarak fikirlerini ayzılı ve sözlü bir şekilde ifade eder.
4
2
Alanıyla ilgili etkinlikler düzenler.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleğiyle ilgili etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri mevzuatta yer alan maddeler doğrultusunda yorumlar.
3
2
Tarihi, kültürel ve coğrafi zenginlikleri kullanarak alanında toplumsal ve sosyal içerikli projeler tasarlar.
2
3
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel araştırmalar yapar.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 2 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 47 0 148
Genel Toplam 148
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0