TR EN

FOOD DESIGN AND SENSORY ANALYSIS DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GAS224 FOOD DESIGN AND SENSORY ANALYSIS 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi SEMA AYDIN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders öğrencilere, temel tatlar, gıda formülasyonları ve duyusal analizin gastronomi bilimi içindeki yeri, önemi ve kullanılması hususlarında bilgi vermeyi amaçlamakla beraber gerek ürün geliştirmede gerekse ürünlerde oluşan farklılıkları ayırt etme hususunda duyusal analiz tekniklerini kullanabilen tadımcılar yetiştirmektir.
İçerik: Bu dersin içeriği temel tatlar, gıda formülasyonları, duyusal analizin gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı, duyusal analiz prensipleri ve analiz paneli tasarımı, duyusal analiz paneli tasarımını etkileyen faktörler, kullanılan skalalar ve lezzet profil analizi, doku profil analizi, tüketici tercihlerinin belirlenmesi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Farklı formülasyonlarla hazırlanan gıdaların duyusal özelliklerindeki farklılıkları ortaya koyar.
Yeni ürün geliştirmede uygun gıda formülasyonlarını seçerken duyusal analiz uygular.
Duyusal analiz sonuçlarını karşılaştırarak gıda formülasyonlarını geliştirir.
Reçetede sorunu çözmek için gıdaların kalite özelliklerini kullanarak formülasyonu revize eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuması Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıdaların duyusal özellikleri Anlatım, Tartışma
2 Literatür okuması Temel tatlar, tat ve koku bileşenlerinin karakteristikleri, Anlatım, Tadım
3 Literatür okuması Duyusal Analiz Laboratuvarında Test Odası, Ürün Ve Panel Kontrolü Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
4 Literatür okuması Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi Ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler, Duyusal analizde örnek hazırlama, tadım kabinlerinin hazırlanması Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
5 Literatür araştırması Hata tipleri, Farklılık Testleri: üçgen test ve uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
6 Literatür araştırması ikili üçlü test ve uygulama Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
7 Literatür araştırması Eşlenmiş kıyaslama testi ve uygulama, sıralama testi ve uygulama Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması Vize hazırlık çalışmaları Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma
10 Literatür okuması Puanlama testi, sıralama testi ve uygulama, Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar Anlatım, Tartışma Grup Çalışmaları, Tadım
11 Literatür okuması Hedonik skala yöntemi ve uygulama, profil testleri Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
12 Literatür okuması Doku Profili Analizi, lezzet profil analizi ve uygulama Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
13 Literatür okuması Duyusal Testlerin Tüketici Tercih Çalışmalarında Kullanılması Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
14 Literatür okuması Gıda İşletmelerinde Duyusal Değerlendirme ile İlgili Bir Programın Uygulanması Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
15 Literatür okuması Final hazırlık çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Candoğan, K., Barbosa-Cánovas, G., Carkcioglu, E. (2017). Edible Films and Coatings: Sensory AspectsIn book: Edible Films and Coatings: Fundamentals and ApplicationsChapter:26 (Ed.: María Pilar Montero García, M. Carmen Gómez-Guillén, M. Elvira López-Caballero, Gustavo V. Barbosa-Cánovas). CRC Press, 598s.
Durlu-Özkaya, F., Coşansu, S., Ayhan, K. 2013. Her Yönüyle Gıda, Sidas Ltd. Şti, İzmir.
İnanlı A.G., Özpolat E., Emir Çoban Ö., Karaton N. (2010). Journal of FisheriesSciences.com.Marine edilmiş hamsi balığının (engraulis encrasicolus l., 1758) kimyasal bileşimi ve farklı soslarda duyusal değerlendirilmesi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gastronomi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
3
2
Alanıyla ilgili temel kavramları, çalışma alanları ve yaklaşımları yorumlar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Felsefe ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
2
2
Ulusal ve uluslararası mutfakları benzerlik ve farklılıkları yönünden karşılaştırır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeme içme sanatının işleyişini, sistemlerini ve yapılarını analiz eder.
3
2
Mutfak faaliyetlerinin teknik altyapısını ve içeriğini hazırlar.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda bilimi ile ilgili teorik bilgileri gastronomi alanına uygular.
4
2
Alanındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için işbirliği yapar.
4
3
Temel mutfak tekniklerini ve ürün hazırlama prensiplerini günümüz teknolojisine entegre eder.
3
4
Yiyecek-içecek işletmelerinde iş düzenini ve akışını planlar.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yiyecek ve içecek alanında maliyetleri hesaplar.
1
2
Bir yiyecek-içecek işletmesini etkin bir şekilde yürütecek yönetim teorilerini, işe alım ve değerlendirme süreçlerini uygular.
3
3
Alanındaki ulusal ve uluslararası yarışma ve fuarlara katılımı organize eder.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
4
2
Alanıyla ilgili planlama, icra ve düzenleme hatalarını sistematik şekilde bulur.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sunum ve iletişim tekniklerini kullanarak fikirlerini ayzılı ve sözlü bir şekilde ifade eder.
4
2
Alanıyla ilgili etkinlikler düzenler.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleğiyle ilgili etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri mevzuatta yer alan maddeler doğrultusunda yorumlar.
3
2
Tarihi, kültürel ve coğrafi zenginlikleri kullanarak alanında toplumsal ve sosyal içerikli projeler tasarlar.
2
3
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel araştırmalar yapar.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 155
Genel Toplam 155
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0