TR EN

MEDYADA HABER YAZMA TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIY222 MEDYADA HABER YAZMA TEKNİKLERİ 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞEBNEM GÜRSOY ULUSOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; gazeteciliğin ve haber toplama ve yazmanın temel kuralların öğretilmesi ve haftalık medya takibi yapılarak haber toplama ve yazma uygulamalarının gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu dersin içeriği; gazeteci kimliği, çalışma koşulları, haberin tanımları, türleri, haber fikri bulmak ve yazmaktan editörlüğe ve yayına kadar haber üretiminin çeşitli aşamalarının incelenmesidir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gazetecilik ve haber üretimine ilişkin mesleki terminolojiyi tanımlar.
Farklı mecralarda farklı haber türlerini ayırt eder.
Çevresindeki olayların haber değerini hesaplar.
Giriş düzeyinde haber modeli oluşturur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap okuma. Haber nedir? Haberin Öğeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma. Haber Değeri Kavramı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma. Haber dilinin tanımlanması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma. Haber üretiminin aşamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma. Haberin bileşenleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma. Haber Metninin Kurgulanması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma. Haber Yazma Teknikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma. Haber Türleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma. Haber yazımı kuralları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma. Haber yazımı kuralları ve İmla Kurallarının Haber Dilinde Kullanımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma. Haber yazımında etki yaratma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma. Haberlerde fotoğraf kullanımı-Haber örnekleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma. Bültenden haber üretimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma. Farklı medya araçları için haber yazımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Girgin, A. (2005). Haber Yazmak. Der Yayınları. İstanbul.
Schultz, B. (2005). Broadcast News Producing, 1st Edition. Sage Publications. (USA).

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili temel kavramları belirler ve bu alana ilişkin kavramları tasvir eder.
4
2
Alana yönelik içerikler hakkında bilgi verir ve kuramsal çerçeveye hakimiyet sağlar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanına ilişkin konular üzerine tartışır.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu bölümden mezun olunca öğrenci Medya ve İletişim alanındaki kavramlar, konular ve teknikler arasında bağlantı kurar.
4
2
Alana ilişkin sorunların çözümleri üzerine tartışır.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya ve İletişim alanındaki teknikleri ve çözümleri medya sektöründe karşılaştığı sorunlara uygular.
4
2
Yeni Medya ve İletişim alanındaki akademik ve sektörel sorunlar için var olan çözümleri güncel ihtiyaçlara yönelik olarak değiştirir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya ve İletişim alanı ile ilgili bağımsız çalışma yöntemlerini uygular.
4
2
Kendi alanı ile ilgili ekip çalışmalarını yönetir.
4
3
Disiplinler arası farklı methodlarla, kendi alanı arasında bağlantı kurar.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya ve İletişim alanındaki kavram ve tekniklerin güncel olup olmadığını karşılaştırır ve bu kavram ve tekniklerin uygulanabilir olup olmadığını analiz eder.
5
2
Alanındaki literatürü özetler.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya ve İletişim alanının diğer temsilcileri için metot ve çözümler üretir.
4
2
Alanında grup çalışmaları organize eder.
4
3
Alanı ile ilgili kişilerarası tartışmalarda düşüncelerini açıklar.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yeni bilgi ve teknikler üretir.
5
2
Alanında meydana gelecek gelişmeleri ve sorunları tahmin eder.
4
3
Yeni Medya ve İletişim alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını test eder.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0