Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SMP103 |
PHYSIOLOGY |
1 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. SİBEL CANİTEZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. ALİ KARAAĞAÇ-Öğr.Gör. NURCAN ESİN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Fizyoloji dersinde; vücudun temel işlevleri ile sistemleri oluşturan yapı ve organların fizyolojik özellikleri ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Fizyoloji ile ilgili temel terim ve kavramlar, hücrenin yapısı ve çeşitleri, duyu organları, hareket sistemi, dolaşım sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, genital sistemler, sinir sistemi ve solunum sistemi fizyolojisi konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol
mekanizmalarını açıklar. |
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini öğrenir. |
Patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklayabilir. |
Organizmanın nasıl bir iç denge içerisinde çalıştığını kavrar. |
Çeşitli hastalıkların oluşumundaki fizyolojik değişkenleri yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Fizyolojide Temel Kavram ve Terimleri |
Anlatım ,soru / cevap |
2 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Hücre Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
3 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Kas Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
4 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Kan Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
5 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Solunum Sistemi Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
6 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Dolaşım Sistemi Fizyolojisi - Kan |
Anlatım ,soru / cevap |
7 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Dolaşım Sistemi Fizyolojisi - Lenf |
Anlatım ,soru / cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Sindirim Sistemi Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
10 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Sinir Sistem Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
11 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Endokrin Sistemi Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
12 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Boşaltım Sistemi Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
13 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Üreme Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
14 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Duyu Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
15 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Genel Tekrar |
Anlatım ,soru / cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Guyton, A.C., Hall, J.E., (2021) Guyton Medical Physiology,14 th Edition, Türkçe Baskı: Nobel Tıp Kitabevleri |
Widmaier, E.P.,Raff; H., Strang; K.T.,(2010) Vander İnsan Fizyolojisi, Türkçe Baskı: İzmir Güven Kitapevi |
Ertuğrul. L., (2014) Fizyoloji, Akademi Basın ve Yayıncılık |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Emergency care will have the basic knowledge and experience.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Is capable, in an emergency patient evaluation.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
We believe in the philosophy of emergency care.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Improving the quality of emergency medical services and knowledge about quality standards.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Preventive, curative principles of emergency care plans, implements and evaluates and registers.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Areas that require emergency care at an advanced level of knowledge of institutional uses and applications.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Take responsibility in pre-hospital emergency care.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Fastest time of the incident, serial, cool and decides correctly.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Learning with a sense of lifelong learning will continue.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
National and universal values, intellectual and social aspects of principle develops itself.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Patient, family and team with other health care professionals in oral and written communication.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
In case of emergency itself, and patients and their relatives, other health professionals and social psychological knowledge and skills necessary to protect uses.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In case of emergency as soon as possible reaching the scene, assess the situation, if necessary and appropriate initial treatment allows transport of the patient to the emergency room.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Case to be made for emergency aid to the wounded techniques appropriate first aid and emergency plans, manages and implements.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
96 |
|
Total Workload of the Course Unit |
96 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|