TR EN

SENSORY MOTOR CONNECTIVE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ETY242 SENSORY MOTOR CONNECTIVE 4 5 4 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ALPER BİRGÜL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Duyusal sistemlerin açıklanması ve günlük yaşantıyla ilişkisi, teori ve tekniğin temel prensipleri, integral alma teknikleri, klinik değerlendirme ve tedavi yaklaşımları, inme, motor bozukluklar, duyusal bozukluklar ve algılama bozuklukları ve ergoterapi prensipleri temel alınarak bilgi beceri ve davranışları konuları geliştirilmiştir.
Contents of the Course Unit: Üst motor nöron hastalıklarında duyusal motor bileşenleri günlük yaşam, serbest zaman ve üretim faaliyetleri için kullanılır. Farklı fonksiyonel seviyelerde inme Hastalarda değerlendirme ve tedavi yaklaşımları, ergoterapinin ilgili bileşenler üzerindeki etkinliği ve rehabilitasyon programları hakkında bilgi sahibi olunması. Ölçme değerlendirme ve tedavisi yaklaşımlarını uygulama becerisi

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Duyu Motor komponentlerin aktivite performans alanları (günlük yaşam, boş zaman, üretim ile ilişkisini açıklayabilecektir.
İnme ile ilgili duyu motor problemler ve bunların aktivite katılımı ile ilişkilendirilmesini tanır.
inmeli hastada fonksiyonel değerlendirme için ergoterapi prensiplerini uygular.
Ölçme ve rehabilitasyon yaklaşımları içinde ergoterapinin etkinliğini açıklayabilecektir.
Evde bağımsızlık artırmak için ergoterapi prensiplerini tanır.
Kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak inmeli bir hastanın aktivite katılımı için farklı tedavi seçeneklerini açıklayabilecektir.
inmeli hastada duyu algı bozukluklarının değerlendirmesini uygularİnmeli hastada duyu algı bozukluklarının tedavisini açıklar.
İnmeli hastada duyu algı bozukluklarının tedavisini açıklar.
İnmeli hasta için farklı tedavi seçeneklerini vaka üzerinde uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Hafta #1 Fonksiyonel Hareket Değerlendirmesi Anlatım + Sınıf içi tartışma
2 Hafta #2 NÖROLOJİK DEĞERLENDİRME Anlatım + Sınıf içi tartışma
3 Hafta #3 DUYUSAL BOZUKLUKLAR Anlatım + Sınıf içi tartışma
4 Hafta #4 Denge ve Koordinasyon Egzersizleri Anlatım + Sınıf içi tartışma
5 Hafta #5 Bilişsel ve Dil Değerlendirme Bozuklukları Anlatım + Sınıf içi tartışma
6 Hafta #6 İnce motor becerilerin değerlendirilmesi Anlatım + Sınıf içi tartışma
7 Hafta #7 PROPROSEPTİF DUYU Anlatım + Sınıf içi tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Hafta #8 Ayres Duyu bütünlüğü teorisi, Anlatım + Sınıf içi tartışma
10 Hafta #9 Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları Anlatım + Sınıf içi tartışma
11 Hafta #10 Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları - vaka örneği Anlatım + Sınıf içi tartışma
12 Hafta #11 Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi ile ilgili teorik bilgi verilmesi ve uygulamalı olarak gösterilmesi , öğrencilerin uygulama yapmasıİyileşmenin farklı devrelerine göre tedavi- Devre I teorik Anlatım + Sınıf içi tartışma
13 Hafta #12 Devre 1ve 2 uygulamaÖğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar. Anlatım + Sınıf içi tartışma
14 Hafta #13 Devre 2a ve 3 teorik ve uygulama, Öğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar. Anlatım + Sınıf içi tartışma
15 Hafta #14 Devre 4 teorik ve uygulama Öğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar. Anlatım + Sınıf içi tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gonca Bumin, Burcu Semin Akel, Çiğdem Öksüz. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları. Hipokrat Yayıncılık
Stein Franklin. International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
3
2
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
5
2
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
5
3
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
4
2
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
5
3
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 1 1 1
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 1 1
Laboratuvar 14 1 14
Okuma 0 0 0
Ödev 2 1 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 2 2 4
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 2 4
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 100
Total Workload of the Course Unit 100
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0