Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BUS112 |
INTRODUCTION TO BUSINESS |
2 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, İşletme fonksiyonlarının rolünü, sorumluluklarını ve bir işletmenin işleyişini tanımlama, işletme prensiplerini ve uygulamalarını kullanabilme ve kurumsal sosyal sorumluluk ve ahlak konusunda farkındalık sağlayarak bu hususları sürdürebilirlik açısındanyorumlayabilme yetisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bir işletmenin temel fonksiyonlarından strateji, pazarlama, insan kaynakları, finans konuları dersin içeriğini oluşturacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bir işletmenin rolünü ve temel fonksiyonlarını açıklar. |
Bir şirketin güçlü ve gelişmesi gereken yönlerini ve büyüme stratejilerini açıklar |
Sürdürebilirlik çerçevesinde şirketlerin sosyal sorumluluklarının ve iç ve dış paydaşların çıkarlarını yorumlar |
İşletme fonksiyonlarının (strateji, pazarlama, insan kaynakları, finans vb.) rollerini ve sorumluluklarını özetler |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmeyle ilgili temel kavramlar ve diğer bilimlerle ilişkisi |
Ders anlatım ve tartışma |
2 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmelerin sınıflandırılması, |
Ders anlatım ve tartışma |
3 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmenin kuruluşu, planlaması, kuruluş yeri seçimi ve kuruluş analizi |
Ders anlatım ve tartışma |
4 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmenin fonksiyonları: Yönetim Fonksiyonu |
Ders anlatım ve tartışma |
5 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmenin fonksiyonları: Yönetim Fonksiyonu |
Ders anlatım ve tartışma |
6 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmenin fonksiyonları: Üretim Fonksiyonu |
Ders anlatım ve tartışma |
7 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmenin Fonksiyonları: Pazarlama Fonksiyonu |
Ders anlatım ve tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Vaka Çalışması |
Konu tekrarı ve örnek çalışmalar |
Tartışma |
10 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmenin Fonksiyonları: Finans Fonksiyonu |
Ders anlatım ve tartışma |
11 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmenin Fonksiyonları: Muhasebe Fonksiyonu |
Ders anlatım ve tartışma |
12 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmenin Fonksiyonları: Halkla İlişkiler Fonksiyonu |
Ders anlatım ve tartışma |
13 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmenin Fonksiyonları: Yönetim Bilişim Sistemleri |
Ders anlatım ve tartışma |
14 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmenin Fonksiyonları: İnsan Kaynakları Yönetimi Fonksiyonu |
Ders anlatım ve tartışma |
15 |
Kitap Bölümü Okuma |
İşletmelerde Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik |
Ders anlatım ve tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Lee G. Bolman, Terence E. Deal (2013). Organizasyonları Yeniden Yapılandırmak Çev. A. Aypay, A. Tanrıöğen, Seçkin| İşletme & Finans Yayıncılık, 4. Bsk. Ankara. |
Gumus, I. (2017), GenelIsletme, Istanbul GelisimUniversitesi Publications, Istanbul |
Kamil Yazıcı (2002). İşletme Bilimine Giriş, Akademi Kitabevi, 2. Bsk. Trabzon. |
Tamer Koçel (2003). İşletme Yöneticiliği, Beta Yayın Dağıtım A.Ş. 9. Bsk. İstanbul. |
Stimpson, P., & Smith, A. (2015). Business Management Coursebook. Cambridge University Press. |
Öz-Alp, Ş., Timur, N., Koçel, T., Geylan, R., & Odabaşı, Y. (2000). Genel İşletme. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
14 |
2 |
28 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
60 |
0 |
148 |
|
Total Workload of the Course Unit |
148 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|